Najtańsze sklepy w Polsce. W tej sieci za zakupy płacisz najmniej, Biedronka w czołówce
Styczeń 2025 roku przyniósł kolejny wzrost cen żywności i produktów codziennego użytku. Jak wynika z najnowszego raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA, średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 312,19 zł, a w aż 11 z 13 badanych sieci jego cena przekroczyła 300 zł. Najtańsze zakupy można było zrobić w Auchan, najdrożej było w sieci Dino.

Najważniejsze informacje:
- Auchan najtańszą siecią, Dino najdroższą
- Średnia cena koszyka zakupowego: 312,19 zł
- Największy wzrost cen: Dino (+8,5 proc. r/r), największy spadek: Carrefour (-3,2 proc. r/r)
- Najbardziej podrożało mięso i produkty tłuszczowe, potaniała chemia domowa
- Nowa metodologia uwzględnia indeksy mocy i koszyki dla różnych grup konsumentów
Najniższe ceny oferował w styczniu Auchan. Średnia cena koszyka zakupowego w tej sieci wyniosła 287,71 zł. Francuska sieć od kilku miesięcy utrzymuje pozycję lidera w rankingu najtańszych sieci i w kolejnych miesiącach badania bardzo rzadko się zdarza, że zajmuje niższe miejsca niż w pierwszej trójce. Wniosek: wybierając się na zakupy, raczej nie przepłacisz.
Na kolejnych miejscach w styczniu uplasowały się:
- Biedronka – 299,94 zł (+12,23 zł względem Auchan)
- Makro Cash & Carry – 300,66 zł (+12,95 zł względem Auchan)

Na końcu zestawienia, a więc najdroższą siecią w styczniowym zestawieniu, okazało się Dino. Za identyczny zestaw produktów w tej sieci trzeba było zapłacić 323,22 zł. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 12,35 proc. Innymi słowy, robiąc zakupy w Auchan, można było zaoszczędzić około 35 zł w porównaniu z Dino.
Więcej wiadomości na temat zakupów i sieci handlowych:
Warto dodać, że najdroższym kanałem sprzedaży ponownie okazał się e-grocery (sklepy internetowe), średni koszt koszyka wyniósł 359,37 zł. Z kolei hipermarkety z koszykiem w cenie 307,98 zł, oferowały najkorzystniejsze ceny.
Gdzie ceny wzrosły, a gdzie spadły?
- Największy wzrost cen w ujęciu rocznym odnotowano w sieci Dino, gdzie średnia wartość koszyka wzrosła o 8,5 proc. rok do roku.
- Największy spadek cen w skali roku zanotowano w Carrefour, gdzie koszyk potaniał o 3,2 proc.
- W porównaniu z grudniem 2024 r. ceny najbardziej wzrosły w sieciach Selgros (+4,5 proc.) oraz Dino (+3,7 proc.), natomiast jedyną siecią, w której ceny miesiąc do miesiąca spadły, było Makro Cash & Carry (-1,1 proc.).
Co podrożało, a co potaniało?
Największe wzrosty cen odnotowano w kategoriach:
- Mięso, wędliny i ryby – średnio +6,2 proc. r/r
- Produkty tłuszczowe (olej, masło, margaryna) – +5,7 proc. r/r
- Warzywa i owoce – +4,9 proc. r/r
Z kolei największe spadki cen odnotowano w kategoriach:
- Chemia domowa i kosmetyki – średnio -3,4 proc. r/r
- Produkty sypkie (mąka, cukier, kasza, ryż) – -2,8 proc. r/r
Inflacja wciąż daje się we znaki Polakom
Eksperci ASM SFA podkreślają, że mimo spadku inflacji w ujęciu rocznym, jej wpływ na ceny żywności nadal jest zauważalny.
Styczniowy wzrost cen to wyraźny sygnał, że presja inflacyjna nadal wpływa na budżety konsumentów, choć prognozy wskazują na jej stopniowe wygaszanie w kolejnych miesiącach. Szczególnie istotne są różnice między kanałami sprzedaży – e-grocery pozostaje najdroższą opcją, podczas gdy hipermarkety wciąż oferują najkorzystniejsze ceny – wskazuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Ekspert zwraca uwagę na zmiany w metodologii badania i nowe podejście do analizy cen.
Najnowsza edycja raportu ASM SFA to także nowe spojrzenie na zestaw analizowanych danych, uwzględniające preferencje różnych grup konsumentów, dzięki któremu trendy zakupowe i potrzeby kupujących możemy badać jeszcze lepiej. Nowością są także indeksy mocy, które wskazują, jak dużą rolę dany produkt odgrywa podczas podejmowania decyzji zakupowych klientów – zauważa ekspert.
Nowa metodologia badania ASM SFA
Styczniowe badanie ASM SFA to pierwsza edycja, w której zastosowano zmieniony zestaw 40 produktów. Nowa metodologia powstała na podstawie ogólnopolskiego badania preferencji konsumentów, które ASM SFA przeprowadziło wspólnie z agencją badawczą Synergion.
Badanie pozwoliło na identyfikację produktów, które mają największy wpływ na decyzje zakupowe. Powstał autorski indeks mocy, który określa, jak istotny dla konsumenta jest dany produkt.
Najwyższe wyniki osiągnęły:
- Ser żółty (75 proc.)
- Pasta do zębów (74 proc.)
- Masło (71 proc.)
- Jajka (69 proc.)
Nowością w badaniu są również koszyki dla różnych grup konsumentów, uwzględniające ich styl życia i potrzeby. ASM SFA wyodrębniło m.in.:
- Koszyk dla rodzin z dziećmi
- Koszyk dla młodych singli
- Koszyk dla seniorów

Nowa metodologia ma na celu dokładniejsze śledzenie trendów cenowych oraz zmian w preferencjach zakupowych Polaków. W kolejnych miesiącach presja inflacyjna zacznie stopniowo spadać, a ceny w sieciach handlowych mogą wciąż podlegać wahaniom.
Autor zdjęcia głównego: Dziurek / Shutterstock