Lidl podniósł ceny o 33 proc. i już nie jest najtańszy w Polsce. Auchan nie ma konkurencji
W listopadzie najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Auchan, Biedronce i Selgrosie – poinformowała ASM Sales Force Agency. Miesiąc wcześniej najtańszy koszyk oferował Lidl, wyprzedzając Biedronkę i Auchan. Gdzie się podział lider sprzed miesiąca? Tam, gdzie zapowiadałem miesiąc wcześniej, w drugiej połowie stawki. Pozytywnie za to zaskoczyła Biedronka, który utrzymała pozycję wicelidera.
Auchan z koszykiem o wartości 247,56 zł był w listopadzie najtańszą siecią w Polsce. Za zestaw produktów wybranych przez ASM SFA trzeba było zapłacić o 7,6 proc. więcej niż w październiku, gdy wygrał Lidl (230,09 zł). Drugie miejsce w listopadzie zajęła Biedronka z wynikiem 272,39 zł, a trzecie Selgros Cash & Carry – 284,79 zł. Przypomnijmy, że w październiku Lidl wygrał z Biedronką o zaledwie 1,19 zł i z Auchan o 6,34 zł. Hocki-klocki, które z cenami robią Lidl i Biedronka powodują, że co dwa miesiące sieci znajdują się albo na pierwszych miejscach zestawienia ASM SFA, albo spadają na koniec stawki. W tym miesiącu, jak wspomniałem w zajawce, Biedronka wyłamała się z tego schematu, utrzymując drugie miejsce.
Najbardziej stabilny poziom cen znajdziemy w Auchan. Gdyby wziąć pod uwagę miejsca zajmowane przez poszczególne sieci od początku roku, francuska sieć nie miałaby konkurencji, wygrywała bowiem aż siedem razy – w styczniu, lutym, kwietniu, maju, czerwcu, lipcu i październiku. Cztery razy najtańsze okazywały się Lidl albo Biedronka.
Która sieć najbardziej obniżyła ceny, a która najbardziej podniosła
Największe obniżki cen w listopadzie odnotowano w Carrefour, gdzie średni koszt koszyka zjechał o 7,71 proc. w porównaniu z październikiem. To duża zmiana na tle ogólnego wzrostu cen. Największy wzrost cen koszyka zakupowego miał miejsce w Lidlu – aż 33,27 proc. więcej niż miesiąc wcześniej, co tłumaczy spadek tej sieci w rankingu. W skali roku Lidl również zanotował największy wzrost cen – średnia wartość koszyka była wyższa o 36 proc. niż w listopadzie 2023 roku, podczas gdy Carrefour, E.Leclerc i Makro Cash & Carry utrzymały spadki cen rok do roku.
W listopadzie to Biedronka oferowała najwięcej produktów w najniższych cenach – aż 24 spośród 40 analizowanych. Kolejne miejsca zajęły Auchan (8 produktów) oraz Aldi, Intermarché i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty). Na drugim biegunie znalazło się Netto, które miało 21 produktów z najwyższymi cenami. Wysokie ceny zanotowano również w POLOmarkecie, Aldi i Intermarché (po 7 produktów).
Więcej wiadomości na temat cen i zakupów
Średnia wartość koszyka zakupowego w listopadzie wyniosła 299,58 zł, co oznacza wzrost o 3,67 proc. miesiąc do miesiąca oraz 5,81 proc. rok do roku.
Koszyk minimalny obejmujące tylko najdroższe produkty z badanego zestawu wyniósł 208,97 zł, co stanowi wzrost o 22,07 zł w porównaniu z październikiem. Koszyk maksymalny (najdroższe produkty) osiągnął wartość 368,67 zł, czyli o 12,77 zł więcej niż przed miesiącem.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 159,70 zł.
Napoje zdrożały najbardziej
Największy wzrost cen odnotowano w kategorii napoje, które podrożały aż o 22,94 proc. rok do roku, oraz słodycze, gdzie wzrost wyniósł 14 proc. Wyraźne podwyżki dotknęły także mięso, nabiał i produkty mrożone.
Wśród produktów, które potaniały, znalazły się:
- Produkty tłuszczowe – spadek o 1,11 proc. (mimo że ceny biją rekordy).
- Chemia domowa i kosmetyki – spadek o 0,70 proc.
Jak zauważa Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA, listopadowy wzrost cen koszyka zakupowego o 5,8 proc. rok do roku pokazuje, że presja inflacyjna wciąż istotnie wpływa na kwoty, które konsumenci widzą na paragonach.
Największe podwyżki w kategoriach takich jak napoje i słodycze odzwierciedlają rosnące koszty surowców i transportu. Jednocześnie różnica niemal 160 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wskazuje, że sieci handlowe mają szerokie pole manewru w kształtowaniu poziomów cen wybranych produktów – zauważa ekspert.
Listopadowy ranking ASM SFA pokazuje, że pozycja lidera cenowego jest dynamiczna. Po październikowym zwycięstwie Lidla, w listopadzie to Auchan okazał się najtańszym sklepem. Wzrosty cen są szczególnie widoczne w napojach i słodyczach, co zmusza konsumentów do większej czujności podczas zakupów. Przed świętami warto monitorować promocje, by jak najlepiej wykorzystać różnice w cenach w poszczególnych sklepach.