REKLAMA

Lidl podniósł ceny o 70 proc., Biedronka o 50 proc. I już nie są najtańsze w Polsce

Biedronka i Lidl wyspecjalizowały się w rajdach cenowych. Obie sieci w zażartej walce o klienta potrafią w ciągu miesiąca mocno obniżyć ceny, tak by w rankingach najtańszych sieci znaleźć jak najwyższe miejsce. Następnie, by wyjść na swoje, w ciągu kilku tygodni wprowadzają podwyżki o kilkadziesiąt procent. Dowody, że obu dyskontom mocno gotuje się już pod kopułą, dostarcza najnowsze badanie firmy ASM Sales Force Agency.

Lidl podniósł ceny o 70 proc., Biedronka o 50 proc. Już nie są najtańsze w Polsce
REKLAMA

Średnia cena koszyka zakupowego złożonego z najpopularniejszych artykułów codziennego użytku wzrosła we wrześniu w porównaniu z sierpniem 2024 r. o 25,07 zł (8,82 proc.) do 309,27 zł – wynika z badania Koszyk zakupowy ASM Sales Force Agency. W stosunku do sierpnia ceny obniżyły cztery sieci, pozostałe dziewięć podniosły. Aż w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków były wyższe niż 300 zł.

REKLAMA

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl o 71,05 proc. (miesiąc do miesiąca: sierpień-wrzesień), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (1,16 proc.) – wskazują analitycy ASM Sales Force Agency.

Biedronka liderem podwyżek rok do roku

W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku ceny podniosło dziewięć na trzynaście badanych sieci, a największe podwyżki zafundowała swoim klientom Biedronka, gdzie średnia cena koszyka wzrosła rok do roku o 109,10 zł, czyli o 50,31 proc. Rok do roku ceny obniżyły cztery sklepy:

  • Makro Cash & Carry: -2,55 proc.,
  • E.Leclerc: -2,41 proc.
  • Carrefour: -2,19 proc.
  • Selgros: -1,09 proc.

Analizując koszyk, bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 235,54 zł (więcej o 74,78 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,54 zł (mniej o 3,08 zł niż w sierpniu br.) – wskazują analitycy ASM Sales Force Agency.

Jak dodają, różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 124,00 zł i była o 77,86 zł wyższa niż w sierpniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego we wrześniu 2024 r. była wyższa o 21,32 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2024 r. droższy o 4,22 proc. niż w 2023 r.

Więcej w Bizblog.pl o cenach w sklepach

Lidl i Biedronka mocno w dół w rankingu najniższych cen

Najniższe ceny oferował we wrześniu Auchan. Średnia cena koszyka zakupowego ułożonego przez ASM Sales Force Agency wyniosła 280,27 zł i była o 96,72 zł wyższa (52,69 proc.!) niż najtańszy koszyk, którym miesiąc wcześniej zaskoczył Lidl. Walczących ze sobą na ceny dyskontów w tym miesiącu na próżno szukać na podium. Były lider po gigantycznych podwyżkach spadł na ósme miejsce, a Biedronka zajęła trzecie miejsce od końca.

Drugie miejsce we wrześniu pod względem najniższych cen zajął Selgros Cash & Carry, który okazał się o 6,88 zł droższy od Auchan, a trzecie Makro Cash & Carry, który stracił do lidera 7,70 zł. Najdroższe zakupy robiliśmy w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,30 zł.

W podziale na rodzaje sklepów najniższe zakupy oferowały sieci typu Cash & Carry - 287,56 zł, a najwyższe w dark store - 362,68 zł. Najwięcej produktów w najniższych cenach oferował we wrześniu Selgros Cash & Carry – 12, Auchan – 11 i Netto – 5 produktów. Najwięcej najdroższych badanych produktów można było we wrześniu znaleźć w sieci Netto (25). Kolejne miejsce zajęły Aldi i POLOmarket – 6.

Zdrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów

We wrześniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku podrożało dziewięć na dziesięć analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo.

W ujęciu rok do roku potaniały jedynie produkty tłuszczowe (5,15 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje o 19,37 proc. Najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki – 2,86 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2024 r. taniej o 0,40 proc.).

REKLAMA

Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency, zapowiada, że przed nami okres stopniowego wzrostu cen.

Ekonomiści spodziewają się ponownie wyższej inflacji i klienci muszą być na to gotowi. Choć sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową, to już widzimy, że będą mieć tu ograniczone możliwości i na przełomie roku ceny będą znowu wyższe niż przed rokiem – zapowiada ekspert.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA