Poczta Polska coraz skuteczniej walczy o miejsce na rynku. Przemiana technologiczna, modernizacja placówek i procesów, nowe usługi finansowe i wzmacnianie oferty handlowej, rozwój doręczeń cyfrowych – do tych filarów transformacji państwowego giganta w nowoczesną firmę spółka dobudowuje jeszcze jeden, może najważniejszy. To usługi Pocztex, czyli segment kurierski. Poczta chce wzmocnić swoją pozycję na rynku KEP, łącząc siły z ORLEN Paczką i unowocześniając sposób działania. Modernizacja infrastruktury i ogromna sieć ponad 30 tysięcy punktów odbioru ma sprawić, że przesyłki będą docierały jeszcze szybciej.

Poczta Polska od ponad roku jest w fazie strategicznej transformacji, która ma zapewnić jej rentowność oraz przekształcić w znaczącego gracza na rynku kurierskim. Kluczowym elementem jest konsolidacja z Orlen Paczką, modernizacja modelu operacyjnego oraz inwestycje w infrastrukturę paczkową. Firma chce dzięki temu zwiększyć konkurencyjność, poprawić efektywność operacyjną i sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej korzystają z zakupów online i szybkich dostaw.
Bizblog.pl zapytał wiceprezesa Poczty Polskiej Sławomira Żurawskiego o to, jak porozumienie Poczty Polskiej i ORLEN Paczki wpłynie na ceny usług kurierskich i czas realizacji dostaw.
– Pracujemy nad wspólną drogą, której celem jest pełna integracja kompetencji i zasobów aktywów państwowych na rynku KEP (kurier, ekspres, paczka). W tym partnerstwie kluczowe jest wykorzystanie kompetencji zespołu ORLEN Paczka, skali połączenia i możliwych synergii operacyjnych. Połączenie sił z ORLEN Paczką oznacza skokowe zwiększenie zasięgu i efektywności operacyjnej, co przełoży się na obniżenie kosztów jednostkowych i stabilizację cen usług – mówi nam Sławomir Żurawski.
Wiceprezes Poczty Polskiej ds. operacji i logistyki wyjaśnia, że obecny klient Poczty Polskiej ma zyskać nie tylko lepszą ofertę komercyjną, ale przede wszystkim przewidywalność i terminowość doręczeń. Obecnie Pocztex osiąga stabilną terminowość w standardzie D+1 (czyli dostawę dzień po nadaniu) na poziomie ponad 95 proc., a po integracji wskaźnik ten ma zdecydowanie przekroczyć 97 proc.
Standard obsługi klienta
Firma planuje także usprawnienia w obsłudze klienta. Wdrożenie nowoczesnej architektury IT pozwoli na śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym, uproszczone procedury reklamacyjne i dostęp do usług przez aplikacje mobilne oraz punkty sieci partnerskiej. – Budujemy nową ofertę grupy w oparciu o sukcesy rynkowe i sprawdzone rozwiązania ORLEN Paczki – mówi Żurawski serwisowi Bizblog.pl.
Wspólna sieć wzmocni potencjał konkurencyjny
Rozbudowa sieci punktów odbioru i nadania paczek to kolejny kluczowy element transformacji. Obecnie Orlen Paczka ma 14 tys. punktów, w tym 7 tys. automatów, a Poczta Polska – ponad 20 tys. punktów, w tym ponad 7600 placówek, ponad 2 tysiące automatów oraz punkty partnerskie, m.in. sklepy Żabka i punkty Grupy Eurocash. W efekcie powstanie największa w kraju sieć PUDO (pick-up i drop-off), umożliwiająca wygodne i szybkie odbieranie paczek.
– ORLEN Paczka dysponuje już siecią ok. 14 tys. punktów, a nasza pocztowa sieć jest jeszcze większa. Pod tym względem wspólnie będziemy bezkonkurencyjni z ponad 30 tys. punktów odbioru przesyłek – zapowiada wiceprezes Poczty Polskiej.
Co już ogłoszono kilka tygodni wcześniej, pierwsze zmiany formalne obejmują podwyższenie kapitału ORLEN Paczki na przełomie 2025 i 2026 roku, w wyniku czego Poczta Polska stanie się mniejszościowym udziałowcem. Kolejnym etapem będzie wniesienie do ORLEN Paczki aktywów w postaci automatów paczkowych, co wzmocni wartość biznesową bez obciążania partnera problemami organizacyjnymi Poczty.
Wiceprezes Poczty Polskiej wyjaśnia, że transformacja jest wymuszona nieefektywnym dotychczas modelem operacyjnym Poczty. Infrastruktura była dostosowana głównie do obsługi listów, a dynamiczny wzrost rynku paczkowego wymaga nowego podejścia. Modernizacja pozwoli na obsługę większej liczby paczek, zwiększy rentowność i wprowadzi bardziej elastyczne rozwiązania dla klientów.
W 2027 roku Poczta Polska chce obsługiwać ponad 250 mln paczek rocznie, a liczba punktów odbioru – PUDO i automatów paczkowych – ma przekroczyć 30 tys. To pozwoli zwiększyć wygodę klientów i przyspieszyć dostawy.
Przejście na standard rynkowy
Zmiana modelu operacyjnego obejmuje też przejście na współpracę B2B z kurierami. Jest to standard rynkowy – tak działają wszystkie pozostałe firmy kurierskie w Polsce. Ma on zoptymalizować koszty ostatniej mili i podnieść jakość doręczeń. Bez tego konkurowanie z pozostałymi graczami będzie niemożliwe. Żurawski zaznacza, że kurierzy otrzymają „długoterminowe kontrakty B2B, zapewniające bezpieczeństwo i wyższe wynagrodzenie zależne od wielkości rejonu, liczby stopów oraz liczby doręczonych paczek”.
Warto zauważyć, że konsolidacja oraz wzrost skali połączonego biznesu zwiększy zapotrzebowanie na pracowników sortowni, kurierów i kierowców.
Współpraca z partnerami biznesowymi, takimi jak Allegro, będzie kontynuowana niezależnie przez Pocztę Polską i Orlen Paczkę.
Cel: odpowiedzieć na oczekiwania klientów
Działalność kurierska staje się kluczowym filarem transformacji Poczty Polskiej. Podpisanie porozumienia z Orlen Paczką i obecność na dużych platformach e-commerce mają umożliwić firmie zajęcie znaczącej pozycji na rynku KEP. Żurawski podsumowuje: „Połączenie najlepszych praktyk obu firm, zwiększenie efektywności i stworzenie oferty, która odpowiada na oczekiwania klientów – to nasz cel nadrzędny.”






































