Poczta Polska stawia na usługi kurierskie. Integracja z Orlen Paczką

Lokowanie Produktu: Poczta Polska

Poczta Polska zmaga się obecnie z poważnymi problemami, które są dobrze znane. Na tle reszty usług dość dobrze wypada jednak Pocztex, czyli segment kurierski. Teraz spółka chce wzmocnić swoją pozycję na tym rynku, łącząc siły z Orlen Paczką i unowocześniając sposób działania. Modernizacja infrastruktury ma sprawić, że przesyłki będą docierały szybciej i będą bardziej punktualnie.

Poczta Polska transformacja

Poczta Polska od ponad roku jest w fazie strategicznej transformacji, która ma zapewnić jej rentowność oraz przekształcić w znaczącego gracza na rynku kurierskim. Kluczowym elementem jest integracja z Orlen Paczką, modernizacja modelu operacyjnego oraz inwestycje w infrastrukturę paczkową. Firma chce dzięki temu zwiększyć konkurencyjność, poprawić efektywność operacyjną i sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej korzystają z zakupów online i szybkich dostaw.

Bizblog.pl zapytał wiceprezesa Poczty Polskiej Sławomira Żurawskiego o to, jak wejście Poczty Polskiej do Orlen Paczki wpłynie na ceny usług kurierskich i na czas realizacji dostaw.

Rozpoczęliśmy wspólną drogę, której celem jest pełna integracja kompetencji i zasobów dwóch państwowych firm na rynku KEP – kurier, ekspres, paczka. W tym partnerstwie kluczowe jest wykorzystanie skali i synergii operacyjnych. Połączenie sił z ORLEN Paczką oznacza skokowe zwiększenie zasięgu i efektywności operacyjnej, co przełoży się na obniżenie kosztów jednostkowych i stabilizację cen usług – mówi nam Sławomir Żurawski. 

Wiceprezes Poczty Polskiej wyjaśnia, że obecny klient Poczty Polskiej ma zyskać nie tylko niższą cenę, ale przede wszystkim przewidywalność i terminowość doręczeń. Obecnie Pocztex osiąga stabilną terminowość w standardzie D+1 (czyli dostawę dzień po nadaniu) na poziomie ponad 95 proc., a po integracji wskaźnik ten ma przekroczyć 97 proc.

Standard obsługi klienta

Firma planuje także usprawnienia w obsłudze klienta. Wdrożenie nowoczesnej architektury IT pozwoli na śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym, uproszczone procedury reklamacyjne i dostęp do usług przez aplikacje mobilne oraz punkty sieci partnerskiej. Nowa oferta będzie oparta na sprawdzonych rozwiązaniach Orlen Paczki, bez przenoszenia problemów Poczty na partnera.

Najważniejsze - nie zamierzamy obciążać zdrowego organizmu ORLEN Paczki naszymi dotychczasowymi problemami. Zamiast tego budujemy nową ofertę grupy w oparciu o sukcesy rynkowe i sprawdzone rozwiązania – mówi Żurawski serwisowi Bizblog.pl.

Rozbudowa sieci punktów odbioru zamówionych paczek to kolejny kluczowy element transformacji. Obecnie Orlen Paczka ma 14 tys. punktów, w tym 7 tys. automatów, a Poczta Polska – ponad 20 tys. placówek i punktów partnerskich, m.in. sklepy Żabka i punkty Grupy Eurocash. W efekcie powstanie największa w kraju sieć PUDO, umożliwiająca wygodne odbieranie paczek bez długiego oczekiwania przy okienkach.

Sam Orlen Paczka dysponuje już siecią ok. 14 tys. punktów, w tym 7 tys. automatów paczkowych Pocztex, ale także szeroką sieć punktów partnerskich, m.in. sklepy Żabka oraz punkty należące do sklepy Grupy Eurocash. Pod tym względem, wspólnie będziemy bezkonkurencyjni – zapowiada wiceprezes Poczty Polskiej.

Pierwsze zmiany formalne obejmują podwyższenie kapitału Orlen Paczki na przełomie 2025 i 2026 roku, w wyniku czego Poczta Polska stanie się mniejszościowym udziałowcem. Kolejnym etapem będzie wniesienie do Orlen Paczki aktywów w postaci automatów paczkowych, co wzmocni wartość biznesową bez obciążania partnera problemami organizacyjnymi Poczty.

Wiceprezes Poczty Polskiej wyjaśnia, że transformacja jest wymuszona nieefektywnym dotychczasowym modelem operacyjnym Poczty Polskiej. Infrastruktura była dostosowana głównie do obsługi listów, a dynamiczny wzrost rynku paczkowego wymaga nowego podejścia. Modernizacja pozwoli na obsługę większej liczby paczek, zwiększy rentowność i wprowadzi bardziej elastyczne rozwiązania dla klientów.

Docelowo Poczta Polska chce obsługiwać ponad 250 mln paczek rocznie, a liczba punktów odbioru – PUDO i automatów paczkowych – ma przekroczyć 30 tys. To pozwoli zwiększyć wygodę klientów i przyspieszyć dostawy.

Kurierzy przechodzą na B2B

Zmiana modelu operacyjnego obejmuje też przejście na współpracę B2B z kurierami. Jest to standard rynkowy – tak działają wszystkie pozostałe firmy kurierskie w Polsce i ma on zoptymalizować koszty ostatniej mili i podnieść jakość doręczeń. Bez tego elementu, konkurowanie z pozostałymi graczami będzie niemożliwe. Żurawski zaznacza, że kurierzy otrzymają „długoterminowe kontrakty B2B, zapewniające bezpieczeństwo i wyższe wynagrodzenie zależne od liczby doręczonych paczek”.

Pracownicy Poczty będą mieli możliwość zakupu aut z 70 proc. rabatem, zarówno nowych, jak i używanych, z atrakcyjnym finansowaniem przez Bank Pocztowy. Osoby niechętne przejściu na B2B mogą pozostać na etatach, w tym na ok. 800 wolnych etatach  listonoszy. W ten sposób firma stara się pogodzić nowe wymagania operacyjne z potrzebami pracowników.

Współpraca z partnerami biznesowymi, takimi jak Allegro, będzie kontynuowana niezależnie przez Poczta Polską i Orlen Paczkę. Okazuje się, że Allegro odpowiada za 40-45 proc. ruchu paczkowego w Polsce, a decyzje dotyczące współpracy Orlen Paczki z GLS pozostaną w gestii zarządu Orlen Paczki.

Integracja zwiększy zapotrzebowanie na pracowników w sortowniach, wśród kurierów i kierowców. Poczta Polska zapewnia alternatywne stanowiska dla osób nieprzekonanych do modelu B2B, takie jak doręczyciele czy pracownicy okienkowi. Nowy model pracy kurierów ma przynieść im wyższe dochody w porównaniu do obecnych pensji etatowych.

Działalność kurierska staje się kluczowym filarem transformacji Poczty Polskiej. Integracja z Orlen Paczką i obecność na dużych platformach e-commerce mają umożliwić firmie zajęcie znaczącej pozycji na rynku KEP. Żurawski podsumowuje: „Połączenie najlepszych praktyk obu firm, zwiększenie efektywności i stworzenie oferty, która odpowiada na oczekiwania klientów – to nasz cel.”

Lokowanie Produktu: Poczta Polska
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-21T08:57:31+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T21:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T13:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T12:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T11:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T09:24:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T08:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-20T06:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-19T19:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-19T16:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-19T15:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-19T12:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-19T07:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-19T05:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-18T21:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-18T20:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-18T16:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-18T15:07:00+02:00