REKLAMA

Kupujesz w tym sklepie? Ale przepłacasz. Nowy ranking sieci handlowych

Zakupy spożywcze podrożały. Z najnowszego badania ASM Sales Force Agency wynika, że w lipcu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego przebiła barierę 300 zł. Taka sytuacja miała również miejsce w lipcu 2023 r. W 9 na 13 sieci objętych badaniem ceny były wyższe niż przed miesiącem. Najbardziej podrożały napoje, a liderem obniżek znów są produkty tłuszczowe (18 proc.). Fot. Monticello / Shutterstock.

Kupujesz w tym sklepie? Ale przepłacasz. Nowy ranking sieci handlowych
REKLAMA

Najtańszą siecią handlową w lipcu znów okazał się Auchan. Zakupy w tej sieci kosztowały w ubiegłym miesiącu średnio 252,73 zł. To o 20,82 zł (8,98 proc. więcej) niż trzeba było zapłacić w najtańszej sieci miesiąc wcześniej. Biedronka w rankingu najtańszych sieci zajęła drugie miejsce ze stratą 10,71 zł do lidera. Trzecie Makro Cash & Carry było droższe od Auchan o 36,42 zł. Najwięcej na zakupy w lipcu trzeba było wydać w Netto – 332,62 zł.

REKLAMA
 class="wp-image-2543230"
Ranking najtańszych sieci handlowych

Najwięcej najtańszych produktów oferował w lipcu Auchan – 18, Biedronka – sześć, a Intermarchė – cztery. Najwięcej najdroższych artykułów miało Netto – aż 25, potem kolejno uplasowały się POLOmarket (6) i Dino (5).

 class="wp-image-2543257"
Sklepy oferujące najwięcej najdroższych produktów

W lipcu ceny podniosło dziewięć sieci

ASM Sales Force Agency podało, że średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła miesiąc do miesiąca (mdm) o 4,85 zł (1,64 proc.) do 301,22 zł. Rok do roku (rdr) średni koszyk zakupowy podrożał 0,21 proc. z 300,58 zł w lipcu 2023 r. do 301,22 zł w lipcu 2024 r.

Więcej wiadomości o tanich zakupach

Wzrost cen (mdm) odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,15 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarchė (4,03 proc.) – czytamy w raporcie.

 class="wp-image-2543269"
Wzrost cen rok do roku

Rok do roku (rdr) wzrost cen zaobserwowano również w dziewięciu sieciach. Największe podwyżki odnotowano w sieci Lidl, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa o 69,47 zł (27,98 proc.) niż rok wcześniej. Średnie ceny spadły rok do roku w czterech sklepach: Selgros Cash & Carry (6,80 proc.), Makro Cash & Carry (5,02 proc.) - Intermarchė (4,03 proc.).

Koszyk produktów o najniższych cenach, które oferowały w lipcu badane sieci, zdrożał o 8,35 zł mdm, do 215,64 zł, natomiast za zestaw najdroższych artykułów trzeba było zapłacić 359,45 zł – o 2 zł niż w czerwcu.

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2024 r. wyniosła 143,81 zł i jest ona o 10,35 zł niższa niż w czerwcu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w lipcu 2024 r. była niższa o 4,42 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2024 r. tańszy o 2,16 proc. niż w 2023 – wylicza ASM Sales Force Agency.

Gorące lato nakręca ceny napojów

Zestawienie cen kategorii produktów, na które podzielono 40 artykułów badanych przez ASM Sales Force Agency, pokazuje, że rok do roku podrożało pięć na dziesięć kategorii: napoje, nabiał, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W tym samym czasie potaniały: produkty tłuszczowe (18,68 proc.), chemia domowa i kosmetyki (2,19 proc.), dodatki (0,70 proc.), mięso, wędliny i ryby (0,32 proc.) oraz mrożonki (0,18 proc.).

W największym stopniu zdrożały napoje. W lipcu br. wzrost ten wyniósł 20,06 proc. wobec 2023 r. – wskazują analitycy ASM Sales Force Agency.

REKLAMA

Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency w komentarzu do wyników badania zauważa, że tegoroczne wakacje upływają pod znakiem drożyzny, a lipiec był kolejnym, czwartym z rzędu miesiącem, w którym mieliśmy do czynienia z rosnącą inflacją.

Naszym zdaniem do końca lata klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci na razie nie powinni liczyć – zapowiada ekspert.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA