Najnowsze badanie cen w sieciach handlowych przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency przyniosło wiele zaskakujących rozstrzygnięć. Pierwsza i najważniejsza – średnie ceny spadły. To pierwszy taki przypadek od wielu miesięcy. Kolejna: Lidl okazał się najdroższą siecią handlową w czerwcu, do tego bez skrupułów najmocniej podnosił ceny w swoich sklepach.
Najtańsze zakupy w czerwcu, podobnie jak przed miesiącem, można było zrobić w Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyliczany przez ASM Sales Force Agency wyniósł 231,91 zł i był o 13,49 zł (5,50 proc.) niższy od majowego. Na drugim miejscu uplasowała się Biedronka, droższa od lidera o 30,22 zł, a na trzecim Makro Cash & Carry, gdzie trzeba było zapłacić o 57,50 zł więcej niż w Auchan. A teraz niespodzianka. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w czerwcu 2024 r. odnotowano w sieci Lidl – 319,22 zł.
Sieci handlowe obniżają ceny. Pierwszy raz od dawna
Letnie słońce stopiło ceny w największych sieciach handlowych. Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca, jak i do wskaźników przed rokiem – zaznacza Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.
Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku i wyliczana ze wszystkich sieci uczestniczących w badaniu obniżyła się o 1,05 zł i wyniosła 296,36 zł. Spadek cen odnotowano w siedmiu sieciach, w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w miesiąc wcześniej. W siedmiu średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Do największego wzrostu średniej ceny koszyka zakupowego w porównaniu z majem doszło w Biedronce (4,46 proc.), natomiast najbardziej ceny obniżył Auchan (5,50 proc.).
Rok do roku (czerwiec 2024 vs. czerwiec 2023) ceny podniosło sześć na 13 analizowane sieci. Najbardziej znowu zaszalał Lidl, w którym średnia cena koszyka w czerwcu 2024 r. była wyższa o 67,10 zł niż w 2023 r. (+26,61 proc.). Spadki cen odnotowano w siedmiu sieciach sklepach – największe w Netto (5,28 proc.), E.Leclerc (4,88 proc.) czy Auchan (3,88 proc.).
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.) – czytamy w raporcie ASM Sales Force Agency.
Więcej wiadomości na temat zakupów
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła w ubiegłym miesiącu 154,16 zł i była o 5,65 zł wyższa niż w maju. Rok do roku najtańszy koszyk potaniał o 9,58 proc., natomiast koszyk złożony z najdroższych produktów był w czerwcu 2024 r. tańszy o 3,09 proc.
Najwięcej najtańszych produktów oferowała Biedronka
W czerwcu najwięcej produktów w najniższych cenach oferowała po raz kolejny Biedronka – 18, w drugim Auchan było ich 17. W Dino, Selgros Cash & Carry i E.Leclerc znalazły się po dwa najtańsze produkty, a w Makro Cash & Carry, Lidlu i POLOmarkecie po jednym.
Najwięcej najdroższych produktów (13) oferowało w czerwcu Netto. Na kolejnych miejscach uplasowały się Intermarché (11) i POLOmarket (10), E.Leclerc (6), Aldi (5), Dino (4), Lidl i Makro Cash & Carry (3), Biedronka (2 produkty) oraz sklepy Selgros Cash & Carry i Kaufland z jednym produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Rok do roku podrożały trzy na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały produkty tłuszczowe (21,03 proc.), mięso, wędliny i ryby (5,22 proc.), chemia domowa i kosmetyki (4,78 proc.), nabiał (4,48 proc.), dodatki (2,19 proc.), mrożonki (0,82 proc.) oraz słodycze (0,36 proc.).
W największym stopniu zdrożały napoje. W czerwcu wzrost ten wyniósł 18,88 proc. wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 5,51 proc. a używki i piwo o 2,11 proc.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w czerwcu 2024 r. taniej o 0,36 proc.) – podali na koniec analitycy ASM.