Codzienne zakupy nadal drożeją, a Polacy zmuszeni są do sięgania do portfela coraz głębiej. Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że w kwietniu 2024 r. średnie ceny w dziewięciu sieciach handlowych wyniosły już ponad 300 zł. W którym sklepie jest najtaniej? Różnica to aż 94,75 zł.
Kwiecień 2024 r. stanowił wyzwanie dla wszystkich - zarówno sieci handlowych jak i konsumentów - ze względu na powrót 5-proc. VAT na podstawowe produkty żywnościowe. A to również mogło się przełożyć na wzrost inflacji. Według danych GUS w poprzednim miesiącu ceny towarów i usług konsumpcyjnych
w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,4 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,1 proc.
W niektórych sieciach handlowych cena koszyka niższa niż przed miesiącem
Najnowsze badanie to analiza cen w 13 sieciach handlowych. Z raportu wynika, że w kwietniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,30 zł. Jeśli zerkniemy do koszyków poszczególnych sieci, to okazuje się, że w porównaniu do wcześniejszego miesiąca w siedmiu odnotowano wzrost cen, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe. Dodatkowo w aż dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły kwotę 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka w skali miesiąca był w Lidlu (12,22 proc.), a największy spadek w sklepach sieci Kaufland (7,02 proc.).
Z kolei porównując koszyki zakupowe do tych z kwietnia rok temu, wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w ośmiu na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Lidl - średnia cena koszyka w kwietniu 2024 r. była wyższa o 55,27 zł niż w 2023 r. (wzrost o 21,21 proc.). Natomiast największy spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (10 proc.), następnie w sieci Selgros Cash & Carry (5,89 proc.), Auchan (5,14 proc.), Dino (1,07 proc.) i E.Leclerc (0,36 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,93 proc. z 292,58 zł w kwietniu 2023 r. do 295,30 zł w kwietniu 2024 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 192,87 zł (mniej o 11,48 zł niż w marcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 372,63 zł (więcej o 6,38 zł niż w marcu br.) - czytamy w raporcie ASM Sales Force Agency.
W ten sposób różnica między najtańszymi a najdroższymi produktami w kwietniu 2024 r. wyniosła 179,76 zł - to o 17,86 zł więcej niż w marcu br. Natomiast w ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w kwietniu 2024 r. była niższa o 11,19 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2024 r. droższy o 2,16 proc. niż w 2023 r.
Więcej o zakupach przeczytasz na Bizblog.pl:
Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, komentując najnowszy raport wskazuje, że analiza kwietniowych danych w badanych przez nas sieciach handlowych potwierdziła to, co przewidywali nasi eksperci oraz ekonomiści.
Mimo wielu akcji promocyjnych wprowadzonych przez sklepy na początku kwietnia, klienci zauważyli i odczuli wzrost cen części produktów spowodowany zmianą stawki podatku VAT. W gąszczu ofert i okazji sieciom handlowym udało się zrealizować swój cel, czyli zapewnić konsumentów, że przynajmniej część produktów utrzymała swoje ceny ,a przez to zbudować zainteresowanie ofertą i zachęcić do zakupów - komentuje Zbigniew Sierocki.
I zwraca uwagę, że obecnie widać powolny wzrost wartości codziennych zakupów, ponieważ inflacja nadal utrzymuje tendencję wzrostową.
Nie zmieni się to w najbliższych miesiącach. Za sprawą spodziewanych wzrostów cen energii oraz z uwagi na niewystarczającą liczbę pracowników sezonowych przewidujemy, że ceny warzyw, owoców oraz innych, podstawowych produktów nadal będą rosnąć – prognozuje ekspert.
To najtańszy sklep w Polsce
Gdzie w takim razie najtaniej zrobić zakupy? Z badania wynika, że na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan - średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 227,37 zł (spadek o 1,66 zł, czyli
o 0,72 proc. mniej niż najtańszy koszyk w marcu br., który wtedy należał do Biedronki).
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,21 zł (Biedronka) i 47,01 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2024 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,12 zł - czytamy w raporcie.
Najtańsze zakupy wśród kategorii sieci tradycyjnych można było zrobić w hipermarketach - 281,79 zł.
Z kolei patrząc na kanały sprzedaży, to najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 351,38 zł. Natomiast najtańsze zakupy (295,30 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
Które produkty najbardziej zdrożały, a które potaniały?
W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (25,24 proc.), nabiał (4,73 proc.), mrożonki (2,88 proc.) oraz słodycze (0,94 proc.).
W największym stopniu zdrożały napoje. W kwietniu br. wzrost ten wyniósł 18,39 proc. wobec 2023 r. - podaje raport.
Zdrożały również produkty sypkie podrożały (12,23 proc.), używki i piwo (5,06 proc.) oraz dodatki (2,54 proc.) Najmniejszą różnicę wzrostu cen stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (0,46 proc.).
W kwietniu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował
19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się Biedronka z 17 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sieciach: Aldi, Dino, Netto i POLOmarket znalazło się po jednym produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych - podaje raport.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (16) można było w kwietniu br. znaleźć w sieci Intermarché. Następnie w sieci E.Leclerc i Netto (po 13 produktów), w POLOmarket (5 produktów), w Biedronce i Dino (po 4 produkty), w Lidlu (3 produkty), w Aldim, Carrefourze i Selgrosie Cash & Carry (po 2 produkty) oraz w sklepach Kaufland i Makro Cash & Carry z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.