W Stanach Zjednoczonych kupony rabatowe znane są od ponad 100 lat. Na wielu filmach mogliście widzieć, jak pani domu odcina je z gazetki sklepu, żeby zrobić tańsze zakupy. W Polsce popularność tej formy zniżek rośnie z każdym rokiem.
Pierwsze na świecie kupony rabatowe zostały wymyślone podobno przez Asa Chandlera, współwłaściciela firmy Coca-Cola. W 1894 r. można było dzięki temu otrzymać darmowe butelki popularnego napoju, który po raz pierwszy został sprzedany 8 maja 1886 r. przez dr Johna Pembertona w aptece aptece Jacobs' Pharmacy w Atlancie. Wystarczyło kupić gazetę, czasopismo, wyciąć kupon i odebrać darmowy napój. W niektórych przypadkach kupony lądowały bezpośrednio w skrzynkach pocztowych potencjalnych klientów. Była to przemyślana kampania marketingowa, aby nakłonić konsumentów do spróbowania i regularnego kupowania napoju. Jak widać po latach - opłacało się. Obecnie każdego dnia Coca-Cola serwuje ponad 2,1 mld napojów w ponad 200 krajach i terytoriach na całym świecie.
Patent z końca XIX wieku szybko podłapały wkrótce inne firmy, a w USA odcinanie kuponów rabatowych stało się nieodzownym elementem codziennych zakupów.
Polacy coraz chętniej korzystają z kuponów rabatowych
Okazuje się, że ten sposób obniżek cen cieszy się w Polsce coraz większą popularnością z roku na rok. A z badania przeprowadzonych przez platformę marketingu partnerskiego Admitad wynika, że nasz kraj nawet wyprzedza globalne trendy. Firma przeanalizowała 26 mln zamówień na całym świecie, w tym 1,1 mln w Polsce, pod kątem wykorzystania kuponów i kodów rabatowych.
Według tych danych liczba zakupów online z zastosowaniem promocyjnego kodu wzrosła o 20 proc. w 2023 r., a w pierwszej połowie 2024 r. odnotowano wzrost o kolejne 17 proc. rok do roku. Średnia wartość zakupów z wykorzystaniem kuponów rabatowych w 2024 r. wynosi globalnie 55,8 dol. (220,42 zł) - czytamy w wynikach badania.
Jak to wygląda w Polsce? W tym roku konsumenci z naszego kraju skorzystali z kuponów o ponad 30 proc. częściej niż w 2023 r. i wydali na ten cel o 22 proc więcej. Jednak nie mamy tak wypchanych portfeli, jak konsumenci w innych krajach, bo przeciętny zakup z atrakcyjnym kuponem wyniósł u nas 35 dol., czyli ok. 138,26 zł.
Z badania możemy się również dowiedzieć, że najwięcej kuponów możemy znaleźć na platformach typu marketplace. Wśród kategorii e-commerce, które w 2024 r. najbardziej korzystają z kuponów rabatowych, są elektronika, odzież, obuwie i akcesoria oraz produkty dla domu i ogrodu. Natomiast w Polsce ponad dwukrotnie w 2024 r. wzrosła sprzedaż gier z wykorzystaniem kuponów i kodów promocyjnych oraz e-booków. Z kolei w serwisach streamingowych liczba transakcji z kuponami wzrosła o ponad 50 proc.
Więcej o zakupach przeczytasz na Bibzlog.pl:
Kupony rabatowe są coraz bardziej popularne
Z badania możemy również dowiedzieć się, że popularność mobilnych kuponów stale rośnie i jest jednym z najskuteczniejszych źródeł sprzedaży w branży marketingu afiliacyjnego.
Wpływa to pozytywnie na przychody stron z kuponami – w 2024 r. ich zyski z afiliacji w Polsce wzrosły o ponad 67 proc. - czytamy w wynikach badania.
Mobilne kupony to globalny trend, z którego korzystają marki na całym świecie. W 2024 r. ponad 30 proc. wszystkich zakupów z kuponami odbyło się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. W Polsce w tym roku tylko 17 proc. takich zamówień zostało złożonych przy użyciu smartfonów.