Empik wypłaci rekompensaty klientom, których zamówienia zostały anulowane lub dotarły z opóźnieniem. Po interwencji UOKiK sklep zaoferuje zwroty gotówki, kody rabatowe lub darmowe produkty cyfrowe.

Klienci sklepu internetowego empik.com, w którym swoją ofertę prezentują sprzedawcy zewnętrzni, zgłaszali do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) skargi na anulowane i opóźnione zamówienia. Urząd sprawdził sposób prezentacji informacji o dostępności i terminach wysyłki produktów, a także przyjrzał się terminom realizacji zamówień.
Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
I wyjaśnia, że nie jest to tylko luźna deklaracja sprzedawcy, ale konkretne zobowiązanie umowne.
Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których zamówienie jest anulowane bądź towar nie dociera na czas. Jeśli dzieje się tak nagminnie, może to świadczyć o wprowadzaniu konsumentów w błąd – dodaje Prezes UOKiK.
Anulowane zamówienia z Empika
UOKiK wskazuje, że zamówienia klientów były anulowane w serwisie empik.com już po zawarciu umowy sprzedaży. Powodem był np. wyczerpany zapas towaru, jednak klienci zwrócili uwagę, że produkt był wciąż dostępny na platformie, ale niekiedy już w wyższej cenie.
Na platformie e-commerce w nieprawidłowy sposób oznaczane były również informacje o terminie wysyłki produktów. Np. używano sformułowań typu „wysyłka w 24 h”, które sugerowały, że produkt zostanie wysłany w ciągu doby od złożenia zamówienia. Ale ten termin dotyczył dopiero kolejnego dnia roboczego po przyjęciu przez sprzedawcę zamówienia do realizacji.
Dlatego Prezes UOKiK sprawdził również w jaki sposób spółka przekazuje informacje o zawarciu umowy sprzedaży, wysyłce oraz dostawie produktów i zwrócił się do spółki o wyjaśnienia i zmianę budzących wątpliwości praktyk - podaje UOKiK.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Empik zwróci klientom pieniądze
Po interwencji UOKiK Empik postanowił zmienić m.in. sposób prezentowanie informacji o terminie wysyłki na karcie produktu oraz o momencie zawarcia umowy, tak by były one znane przed złożeniem zamówienia. Firma przyzna również rekompensaty klientom.
Klientom Empik, którzy zrobili zakupy na stronie empik.com w latach 2022-2024, a ich zamówienia zostały anulowane po przyjęciu do realizacji, spółka zaproponuje trzy opcje rekompensaty do wyboru przez konsumenta: 30 zł zwrotu gotówki, 40 zł w postaci kodu rabatowego na zakupy w Empik lub trzy dowolnie wybrane produkty cyfrowe z określonej puli - wskazuje UOKiK.
Drugą grupą klientów są ci, których zamówienia w latach 2022-2023 zostały doręczone z opóźnieniem. Im przysługuje 10 zł zwrotu gotówki, 15 zł zwrotu w postaci kodu rabatowego lub dwa produkty cyfrowe z tej samej puli.
Z kolei osoby, których zamówienia w latach 2022-2023 zostały wysłane z opóźnieniem względem deklaracji na karcie produktu, ale doręczono je na czas, będą mogły wybrać produkt cyfrowy z tej samej puli.
Uprawnieni do otrzymania rekompensat otrzymali informację od Empik na maila lub SMS, dlatego warto sprawdzić foldery Spam lub Oferty.
Dopiero po otrzymaniu korespondencji od spółki, konsumenci mogą uzupełnić wysłany przez przedsiębiorcę formularz, zawierający informacje o danych kontaktowych użytych przy zamówieniu oraz wybrać formę rekompensaty. Gdy te kroki zostaną spełnione, Empik będzie miał 21 dni na zwrot środków na konto i 14 dni na dostarczenie kodów rabatowych lub produktów cyfrowych - informuje UOKiK.