Mamy nowe badanie, które kolejny raz potwierdza, że większość z nas uwielbia kupować prezenty świąteczne i szuka takich, które sprawią najbliższym przyjemność. Eksperci sprawdzili też, ile wydamy na upominki i co najchętniej kupujemy dla dzieci i dorosłych.
PayPo podaje, że poszukiwania rzeczy, które znajdą się pod choinką, Polacy zaczynają już w listopadzie i pierwszej połowie grudnia (tak deklaruje po 36 proc. badanych). Jedynie 14 proc. pytanych przyznaje, że robią to w ostatniej chwili. 9 osób na 100 (9 proc.) zaczyna kolekcjonowanie świątecznych podarków nawet kilka miesięcy wcześniej. Natomiast 5 proc. badanych podchodzi do tematu jeszcze inaczej.
Ponad połowie z nas (62 proc.) kupowanie prezentów sprawia przyjemność. Blisko co 4 osoba (19 proc.) wyznaje, że męczy ją ten coroczny obowiązek, a 16 proc. uważa go za naturalną czynność. Tylko 1 proc. ma inne zdanie na ten temat.
Chętnie kupujemy w sieci (54 proc.) i w sklepach stacjonarnych (42 proc.). Upominki przede wszystkim mają odpowiadać potrzebom najbliższych – tak uważa, ponad połowa Polaków (54 proc.). Wybierając je, zwracamy uwagę na promocje i inne okazje zakupowe (53 proc.) oraz cenę produktów (52 proc.). Przykładamy też wagę do marki i jakości produktów (41 proc.). Natomiast 5 proc. ankietowanych upewnia się, czy może zapłacić później. Identyczna liczba osób kieruje się innymi kryteriami.
Jakie najczęściej kupujemy prezenty z okazji świąt
Według badań dzieci pod choinką znajdą przede wszystkim słodycze (tak deklaruje 54 proc. ankietowanych), klocki (49 proc.), gry i puzzle (46 proc.), a także zestawy edukacyjne (36 p.p.). Po 34 proc. pytanych planuje kupić książki i kolorowanki oraz lalki, maskotki lub figurki. Kolejne na liście prezentów są: samochody, pojazdy, kolejki (28 proc.), sprzęt elektroniczny (21 proc.) i sportowy (13 proc.). 12 proc. Polaków ma inny pomysł na prezent dla najmłodszych.
Dorośli, mogą liczyć na kosmetyki (61 proc.), również słodycze (41 proc.) i zestawy prezentowe (38 proc.). W Wigilię otrzymają oni także: książki, gry, filmy lub płyty (37 proc.), akcesoria domowe tj. filiżanki (31 proc.) i bony lub karty prezentowe (30 proc.). Po 29 proc. ankietowanych deklaruje zakup biżuterii i zegarków oraz sprzętu elektronicznego.
Po 27 proc. wybierze akcesoria dekoracyjne (np. świece, koce, poduszki) oraz ubrania. Z tym że na zakup obuwia zdecyduje się jedynie 7 proc. pytanych. 21 proc. Polaków kupi najbliższej osobie akcesoria lub dodatki albo alkohol. Coś oryginalnego, jak np. czyli wycieczka za granicę lub bilet na koncert, wskazuje 18 proc. badanych.
Więcej wiadomości na temat zakupów można przeczytać poniżej:
Ile w tym roku wydamy na prezenty
Analiza PayPo pokazuje, że 37 proc. badanych odpowiada, że na świąteczne sprawunki przeznaczy tyle samo, co ostatnio. Jednak nieco ponad 4 na 10 Polaków (27 proc.) nie potrafi określić, czy wyda w tym roku więcej. 15 proc. ankietowanych zakupy zrobi za kwotę niższą niż ostatnio, natomiast 21 proc. deklaruje, że wyda więcej niż poprzednio.
Blisko 19 proc. badanych jeszcze tego nie wie, ale 26 proc. pytanych deklaruje wydatki rzędu 251 zł –500 zł. Na zakupy w przedziale 10 zł – 250 zł zdecyduje się 16 proc. ankietowanych, natomiast od 501 zł do 750 zł planuje wydać 14 proc. badanych. Od 751 zł do 1000 zł na zakupy chce przeznaczyć 12 proc. kupujących. Na wyższe kwoty zdecyduje się jedynie 13 proc. badanych, będą to wydatki od 1001 zł do 1500 zł (6 proc.) oraz 1501 zł do 2000 zł (3 proc.). Natomiast na zakupy powyżej 2000 zł pozwoli sobie 4 na 100 Polaków.
Aż 35 proc. badanych deklaruje, że na prezenty przeznaczy od 10 zł do 250 zł więcej niż przed rokiem, natomiast 25 proc. osób wskazuje, że będą to kwoty od 251 zł do 500 zł wyższe. Od 501 zł do 750 zł więcej wyda 15 proc. kupujących, 9 proc. badanych deklaruje wzrost wydatków od 751 zł do 1000 zł. Od 1001 zł do 1500 zł więcej zamierza wydać 6 proc. ankietowanych, a od 1501 zł do 2000 zł jedynie 5 proc. Tylko 3 proc. Polaków planuje wydatki większe o 2000 zł. Zdania na ten temat nie ma 2 proc. badanych.
Wyższe wydatki uzasadniamy przede wszystkim wzrostem cen (69 proc.). Część z nas przyznaje, że ma więcej wydatków niż w poprzednich latach (26 proc.), a co 4 (25 proc.) pytany stwierdza, iż dysponuje wyższym budżetem na świąteczne zakupy. 21 proc. osób planuje święta w liczniejszym niż poprzednio gronie. Tylko 1 proc. pytanych nie potrafi wskazać powodu zwiększenia wysokości wydatków.
Niezależnie od okazji, warto kupować rozsądnie – np. z wykorzystaniem płatności odroczonych PayPo, które wspomagają ten proces. Dzięki nim można zrobić zakupy natychmiast i zapłacić za nie później, zyskując czas na sprawdzenie, czy produkty są zgodne z oczekiwaniami osoby obdarowanej prezentem.