REKLAMA

Fatalna wpadka Lidla. Biedronka będzie miała używanie

Średnie ceny w sklepach cały czas rosną. Nie osiągają jednak tempa, które obserwowaliśmy w ciągu ostatnich blisko 2,5 roku – wynika z najnowszego badania ASM Sales Force Agency. Jeśli chodzi o najtańsze sklepy, to pozycję lidera utrzymał Auchan, który o niespełna 6 zł wyprzedził Biedronkę. Trzecie miejsce zajął Kaufland. Bardzo źle wypadł Lidl, który w zestawieniu najtańszych sieci zajął dopiero przedostatnie miejsce. Biedronka prawdopodobnie nie przepuści okazji, by dowalić rywalowi.

Fatalna wpadka Lidla. Biedronka będzie miała używanie
REKLAMA

Pozycję lidera najniższych cen utrzymał Auchan. W maju średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 245,40 zł – o 18,03 zł (7,93 proc.) więcej niż wynosił najtańszy koszyk w kwietniu, również należący do Francuzów. Różnica w średniej cenie koszyka między pierwszym Auchan a drugą Biedronką wyniosła zaledwie 5,54 zł. Trzeci Kaufland tracił do lidera już 38,13 zł. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 328,15 zł.

REKLAMA
 class="wp-image-2496256" width="823"

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 288,23 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w sklepach typu darkstore - 348,41 zł. Natomiast najtańsze zakupy (297,42 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Auchan liderem podwyżek

Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że w maju średnia cena koszyka zakupowego z wszystkich sieci wzrosła o 2,12 zł do 297,42 zł. Wzrosty cen odnotowano w ośmiu sieciach handlowych, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu. W ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,93 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarché (3,31 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., tj. o 29,90 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33 proc.), Selgros Cash & Carry (6,23 proc.), E.Leclerc (5,53 proc.), Dino (1,47 proc.) i Biedronka (1,11 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rdr. o zaledwie 0,79 proc. z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.

Analizując koszyk, bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,17 zł – o 22,30 zł więcej niż w kwietniu br., natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,68 zł, mniej o 8,95 zł niż w kwietniu br.

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2024 r. była niższa o 2,11 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2024 r. tańszy o 3,25 proc. niż w 2023 r.

Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upłynęłą pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 proc., podobnie było w zestawieniu rdr - mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.

I dodaje, że z ich analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci. Można teraz zaobserwować pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych. Aktualnie sprzedawcy starają się przyciągnąć uwagę klientów akcjami specjalnymi związanymi z rozpoczynającymi się mistrzostwami Euro 2024 w piłce nożnej.

W najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych, a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk.

Więcej wiadomości na temat zakupów można przeczytać poniżej:

W maju napoje zdrożały najbardziej

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w maju 2024 r. względem 2023 r. podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze. W ujęciu rdr. spadek odnotowały produkty tłuszczowe (20,97 proc.), mrożonki (2,84 proc.), nabiał (1,01 proc.), dodatki (0,55 proc.), chemia domowa i kosmetyki (0,24 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje.

W maju br. wzrost ten wyniósł 18,80 proc. wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 7,20 proc., używki i piwo o 4,33 proc. oraz słodycze o 2,00 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w maju 2024 r. taniej o 0,17 proc.).

W maju br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała
19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 10 produktami z najniższymi cenami, a następnie Kaufland (8 produktów) i Dino (3 produkty).  W sieciach Aldi i Netto znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach E.Leclerc i Selgros Cash & Carry po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (17) można było w maju br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowała się sieć Netto (11 produktów), a następnie Carrefour (5 produktów), E.Leclerc, Lidl
i POLOmarket (po 4 produkty), Aldi i Dino (po 3 produkty) oraz sklepy Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

REKLAMA

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline).

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA