Lider niskich cen jest tylko jeden. Nowy koszyk zakupowy nie w smak Biedronce i Lidlowi
Za każdym razem, gdy pojawiają się nowe wyniki koszyka zakupowego, zwycięska sieć od razu leci zamawiać reklamy i billboardy. Konkurencja zagryza zęby i wyciąga dane nawet sprzed kilku miesięcy, by mamić klientów, że oni też są na podium, mimo że to już przeszłość. Najnowsze wyniki mogą nieco uciąć całą tę handlową wojenkę, bo pokazują, w których sklepach wartość koszyka zakupowego była najniższa nie tylko w miesiącu, ale w całym ubiegłym roku. Okazuje się, że stare porzekadło: gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta, wciąż jest aktualne. I jedna z sieci handlowych już struga sobie koronę zwycięzcy nad zwycięzcami, a Lidl i Biedronka znowu muszą się głowić, co dać do gazetek i na plakaty.
Jeśli już zdążyliście zapomnieć, co działo się w ubiegłym roku, to szybka podpowiedź: inflacja. Wszechobecna drożyzna sprawiła, że konsumpcja zjechała w dół. Fatalnie dla sieci handlowych. Skoro klienci mniej kupują, sieci zostały zmuszone do walki o nich. Jak podkraść klientów konkurencji? Sieci biły się na promocje, rabaty, vouchery, no i na plakaty i reklamy, w której to niby jest najtaniej. Dopiero w drugiej połowie 2023 r. pojawiły się oznaki zmniejszenia poziomu inflacji, a pozytywne skutki tej zmiany konsumenci i rynek odczuli bliżej końca roku.
Ubiegły rok można podzielić na dwa etapy. W pierwszym, który trwał mniej więcej do wakacji, inflacja nadal dominowała wśród głównych tematów w branży. Sieci handlowe prześcigały się w kreowaniu kolejnych ofert i akcji promocyjnych, dzięki którym przyciągały do siebie klientów. Drugi etap, to początek widocznego już spadku poziomu inflacji, co rzecz jasna nie przełożyło się od razu na spadki cen. Liczba dostępnych ofert promocyjnych była mniejsza, z wyjątkiem okresów wzmożonego ruchu w branży handlowej – jak na przykład w czasie przygotowań do świąt. Z naszej analizy wynika, że najniższe, średnie ceny koszyka zakupowego obserwowaliśmy w styczniu oraz grudniu. Najwyższa wartość koszyka wskazano w lipcu - mówi Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Gdzie można było zrobić najtańsze zakupy w 2023 r.?
Analitycy ASM Sales Force Agency w najnowszym raporcie „Wpływ inflacji na politykę cenową sieci handlowych w 2023” szczegółowo zbadali dynamikę cen w poszczególnych miesiącach 2023 r. w 13 sieciach handlowych i kanale e-grocery. Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła z 273,72 zł w styczniu do 280,16 zł w grudniu, co daje wzrost o 6,44 zł, czyli 2,4 proc. w skali roku.
W poszczególnych miesiącach ceny koszyka również wahały się. Największy (ponad 4proc.) wzrost miał miejsce między styczniem a lutym.
W kolejnym miesiącu średnia cena koszyka wzrosła już tylko o nieco ponad 2 proc., a w kilku kolejnych miesiącach wzrosty oscylowały wokół 1 proc. lub nieco poniżej tej wartości. Aż 5-proc. spadek ceny koszyka zaobserwowaliśmy między lipcem a sierpniem, w kolejnych miesiącach spadki cen były symboliczne - komentują wyniki eksperci z ASM Sales Force Agency.
Która sieć najmocniej obniżyła wartość koszyka zakupowego na przestrzeni 12 miesięcy? Udało się to tylko trzem sieciom. Największy spadek cen zanotowano w Biedronce (-12,62 proc.), nieco mniejszy w Auchan (-10,74 proc.) oraz w Lidlu (-7,23 proc.).
Z kolei najbardziej stabilną politykę cenową prowadził Polomarket (wzrost o 0,48 proc.). Są również i sieci, które miały największe podwyżki: Netto (19,82 proc.), Makro (12,31 proc.) oraz Dino (11,39 proc.).
Najtańsze zakupy można było w 2023 r. zrobić w dyskontach, gdzie średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 274,75 zł. Drożej było w hipermarketach (284,15 zł), jeszcze wyższe ceny klienci mogli obserwować w C&C (293,10 zł) i supermarketach (304,05 zł). Zaś kanał e-grocery oferował zdecydowanie najwyższe ceny (344,07 zł) - podają analitycy.
Więcej o sieciach handlowych przeczytasz na Bizblog.pl:
Oto najtańsza sieć spożywcza w 2023 r.
Jeśli myśleliście, że wygrała Biedronka, to błąd. Powyższe wykresy i dane wskazują, jak bardzo sieci handlowe obniżyły ceny. I tu faktycznie Biedronka wygrywa zestawianie, ale to nie oznacza, że te obniżki sprawiły, że miała najtańszy koszyk zakupowy. I w tym miejscu przechodzimy do najważniejszej części rankingu, czyli która sieć handlowa miała w ubiegłym roku najtańsze produkty, które uwzględniono w koszyku zakupowym.
Oto średnie wartości koszyka zakupowego za cały rok 2023:
- Auchan - 230,19 zł,
- Lidl - 240,14 zł,
- Biedronka - 255,96 zł,
- Kaufland - 284,65 zł,
- Makro - 292,08 zł,
- Selgros - 294,12 zł,
- Aldi - 294,31 zł,
- E.Leclerc - 298,79 zł,
- Carrefour - 302,28 zł,
- Dino - 302,68 zł,
- Intermarche - 304,83 zł,
- Polomarket - 305,42 zł,
- Netto - 308,61 zł,
- e-grocery - 344,07 zł.
Z danych przedstawiających średnie ceny dziesięciu grup produktowych jednoznacznie wyłania się lider
najniższych cen. W Auchan ceny siedmiu na dziesięć grup produktowych były najniższe spośród wszystkich pozostałych sieci - wskazują eksperci z ASM Sales Force Agency.
Największą różnicę w wartościach oferowanych przez hipermarket Auchan można zaobserwować
przy dodatkach (23,88 proc. poniżej średniej wszystkich sieci), chemii domowej i kosmetykach (22,33 proc.
poniżej średniej wszystkich sieci) oraz mrożonkach (21,17 proc. poniżej średniej wszystkich sieci).
Z kolei jedyną siecią, która odebrała Auchan miano lidera niskich cen – wśród wybranych grup produktowych – był Lidl. Dyskont oferował najkorzystniejsze ceny w trzech kategoriach – mięso, wędliny, ryby (23,60 proc. poniżej średniej wszystkich sieci), produkty sypkie (20,87 proc. poniżej średniej wszystkich sieci) oraz napoje (20,11 proc. poniżej średniej wszystkich sieci).
Jakie ceny czekają nas w 2024 r.?
Zdaniem analityków ASM Sales Force Agency w obecnym roku nadal będziemy obserwowali niewielkie podwyżki cen w sieciach handlowych. Wynika to z wzrostu kosztów pracy, czy cen energii.
Dodatkowe sposoby na obniżanie bądź utrzymanie cen na podobnym poziomie, jak choćby stosowany przez część rynku tzw. downsizing, czyli zmniejszanie objętości lub gramatury produktów wyczerpały się. Ci, którzy się na to zdecydowali, nie będą już mogli powtórzyć tego kroku - wskazują eksperci.
I przypominają, że od przyszłego miesiąca zostanie zlikwidowany zerowy podatek VAT na żywność.
Wciąż nie jest pewne, jaka część rynku zdecyduje się przerzucić 5 proc. podatku VAT na klientów, a którzy producenci postarają się wziąć tę zmianę na siebie. Pewne jest, że w tym roku jeszcze większą wagę zyskają akcje specjalne i promocje, jak choćby te związane z czerwcowymi mistrzostwami piłki nożnej Euro 2024. Pole do aktywnego działania jest bardzo szerokie i sieci handlowe na pewno wykorzystają wiele możliwości by zwrócić na siebie uwagę klientów - podsumowują eksperci.