REKLAMA

Dwa największe dyskonty pogrywają z Polakami. We wrześniu wielkie podwyżki, w październiku wielkie obniżki

Dwie największe sieci dyskontów od miesięcy prowadzą zaciekłą wojnę. I chyba brakuje im już amunicji. O ile na początku ta konkurencja miała nawet pozytywny wpływ na rynek, bo mówiło się, że przyhamowała wzrost cen, o tyle teraz pokazuje się od jak najgorszej strony. Biedronka i Lidl za bardzo się zapędziły w wyścigu o tytuł najtańszej sieci w Polsce. Wyspecjalizowały się w manipulowaniu cenami, podnosząc je i opuszczając o nawet jedną trzecią w ciągu zaledwie miesiąca. To już nie ma nic wspólnego ze zdrową konkurencją, takie zachowanie szkodzi klientom, więc do akcji powinny wkroczyć odpowiednie służby.

Dwa największe dyskonty pogrywają z Polakami. We wrześniu wielkie podwyżki, w październiku wielkie obniżki
REKLAMA

Najnowsze badanie „Koszyk zakupowy” ASM Sales Force Agency pokazało, że starania dwóch największych sieci dyskontów do przekonania Polaków, że to właśnie oni oferują najtańsze produkty, zaczyna niekorzystnie odbijać się na klientach. Spójrzcie.

REKLAMA

Najtańsze sieci handlowe w październiku

Lidl najtańszą siecią w październiku, Biedronka druga, Auchan trzeci – takie są wyniki najnowszego rankingu najtańszych sieci, który właśnie opublikowała ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka w Lidlu wyniosła 230,09 zł, o 50,18 zł (17,09 proc.) mniej niż wyniósł najtańszy koszyk we wrześniu należący do Auchan. A także – teraz się trzymajcie – o prawie 27 proc. mniej niż za te same produkty żądał we wrześniu sam Lidl.

Ranking sieci w październiku 2024 r.

Przed miesiącem zwracałem uwagę, że od zaciekłej rywalizacji Lidlowi i Biedronce zaczyna gotować się pod kopułą. Teraz uważam, że sprawie powinien przyjrzeć się UOKiK, bo takie wahania cen to patologia i działanie na szkodę klienta. Może się zdarzyć, że po opublikowaniu wyników za październik, gdy w świat pójdzie informacja, że najtańsze sieci w Polsce to Lidl i Biedronka, skuszeni klienci natną się w listopadzie na nowe ceny. Na przykład wyższe o 30 proc. Lidla i Biedronkę stać na takie akcje, a przekonacie się o tym, gdy porównacie wyniki rankingów ASM SFA z sierpnia i września na wykresach poniżej:

Ranking sieci we wrześniu. Źródło: ASM Sales Force Agency
Ranking sieci we wrześniu w sierpniu 2024 r. Źródło: ASM Sales Force Agency

Wracając do październikowego rankingu, Lidl wygrał z Biedronką o zaledwie 1,19 zł, a z Auchan o 6,34 zł. I naprawdę nie zdziwię się, jeśli w listopadzie, okaże się, że najtańszy znowu jest Auchan, a Lidl i Biedronka okupują miejsca gdzieś z tyłu. No dobra, może nie w listopadzie, bo jeśli za miesiąc media obiegnie informacja, że obie sieci podniosły ceny o jedną czwartą, to klienci dwa razy się zastanowią, zanim wybiorą się tam na zakupy przed Bożym Narodzeniem. Ale w styczniu, gdy poznamy wyniki rankingu za grudzień, jest to już możliwe. Przekonamy się w w nowym roku, a wy uważajcie na ceny, robiąc zakupy na święta.

Biedronka liderem obniżek w październiku

Z raportu ASM SFA wynika, że w październiku średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła w porównaniu z wrześniem o 20,28 zł, czyli o 6,56 proc., do 288,99 zł. Ceny obniżyło osiem sieci, a pozostałe pięć podwyższyło. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka, która w ciągu miesiąca obcięła ceny o 29,04 proc.!

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów odnotowano w siedmiu na trzynaście badanych sieci. Największy w Kauflandzie, gdzie średnia cena koszyka w październiku 2024 r. była wyższa aż o 43,16 zł niż w 2023 r. Tak, dobrze widzicie. Biedronka w ciągu miesiąca obniżyła ceny o ponad 29 proc. Kaufland w ciągu roku podwyższył o 16 proc.

Więcej wiadomości na temat zakupów

Spadek cen zaobserwowano w pięciu sklepach, były to m.in.: Makro Cash & Carry (5,15 proc.), Selgros Cash & Carry (4,55 proc.) czy E.Leclerc (3,11 proc.).

Średnia wartość koszyka zakupowego, biorąc pod uwagę ceny ze wszystkich sieci, wzrosła rok do roku o 2,02 proc. z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r. Koszyk złożony z najtańszych produktów zaraportowanych spośród wszystkich badanych sieci wyniósł 186,90 zł i był o 48,64 zł tańszy niż przed miesiącem. Zestaw złożony z najdroższych produktów dostępnych we wszystkich badanych sieciach potaniał o 3,64 zł do 355,90 zł.

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w październiku 2024 r. wyniosła 169,00 zł i była o 45,00 zł wyższa niż we wrześniu. Rok do roku cena za koszyk minimalny wzrosła o 27,14 proc., a maksymalnego o 1,04 proc.

Które produkty zdrożały, które potaniały

W październiku najwięcej najtańszych produktów oferowała Biedronka – 25, Auchan – siedem, a Lidl - trzy. Najwięcej najdroższych badanych produktów można było w październiku w Netto – 28, w POLOmarkecie – jedenaście, w Aldi i Intermarchė – po siedem produktów. W porównaniu z październikiem ubiegłego roku podrożało sześć na dziesięć analizowanych kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo.

W największym stopniu zdrożały napoje. W październiku br. wzrost ten wyniósł 18,17 proc. wobec 2023 r. – czytamy w raporcie ASM SFA.

REKLAMA

Potaniały produkty tłuszczowe (6,50 proc.), dodatki (2,68 proc.), produkty sypkie (1,64 proc.) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,31 proc.).

Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta, będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA