Który sklep w Polsce jest najtańszy? Na pewno znacie kogoś, kto dokładnie wczytuje się w gazetki z promocjami i wie gdzie najtaniej można kupić masło, a gdzie chleb. I nic dziwnego. Obecna sytuacja zmusza nas do zaciskania pasa. Polacy starają się oszczędzać nawet na żywności. Ranking z najtańszymi sklepami każdemu z nas może się przydać. Sami zobaczcie, w którym sklepie wydacie najmniej.
Najtańszą siecią handlową w Polsce jest Auchan – wynika z comiesięcznego badania koszyka zakupowego. Za 40 podstawowych produktów żywnościowych i kosmetycznych w grudniu trzeba było zapłacić 195 zł, podczas gdy zamawiając te same rzeczy w sklepach internetowych - 262 zł.
W sklepach coraz drożej. I niby od lutego obniżka VAT na żywność ma nas uratować, bo teoretycznie obniży ceny o 5 proc., ale pojawia się coraz więcej głosów, że to i tak nic nie da. Sklepy mogą wcale nie obniżyć cen, choć premier namawia Polaków, by ci tego pilnowali i w ten sposób wywarli presję na sprzedawców, którzy obniżkę VAT chcieliby zagarnąć dla siebie.
Ale przecież to wale nie musi być tak. Sprzedawca może odliczyć od ceny podatek VAT, ale z drugiej strony doliczy do niej rosnące koszty działalności i wyjdzie na to samo.
Mimo planowanej na luty zmiany, zgodnie z którą obniżony zostanie VAT na żywność, nie spodziewamy się gwałtownych obniżek cen produktów. W naszej ocenie producenci żywności, podobnie jak wszyscy przedsiębiorcy, będą zmagać się z rosnącymi kosztami prowadzenia swoich działalności. Wysokie ceny paliw, energii i gazu powodują, że stale rosną ceny produkcji, co finalnie dotyka klientów i ich portfele
– komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Już chyba mało kto ma nadzieję, że ceny żywności jakoś znacząco spadną w najbliższych miesiącach z pomocą rządu czy bez. A więc tym większego znaczenia nabiera wyszukiwanie sklepów, gdzie ceny są nieco niższe niż u konkurencji.
Auchan kasuje konkurencję
Zestawienie średniej ceny koszyka zakupowego przygotowała ASM Sales Force Agency. Wynika z niego, że w grudniu za koszyk 40 podstawowych produktów żywnościowych i kosmetycznych trzeba było zapłacić średnio 227,56 zł, czyli o 3,80 zł - 1,7 proc. więcej niż w listopadzie.
Dla konsumentów jednak ważniejsza jest nie jakaś tam średnia, ale ceny w poszczególnych sieciach handlowych. Z raportu ASM wynika, że w grudniu najtańsza była sieć Auchan – tam wartość koszyka to 195,63 zł.
Co więcej, trzeci miesiąc z rzędu, cena zestawu analizowanych produktów w Auchan była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł, a na dodatek wartość koszyka w Auchan w grudniu była najniższą, jaką odnotowano w całym 2021 roku. To oznacza, że sieć postanowiła nie obłowić się na naszych świątecznych szaleństwach, ani nie wykorzystała tego, że przecież inflacja i wszędzie ceny powinny być wyższe niż kilka miesięcy temu.
Najdrożej z kolei za te same produkty zapłacimy w sklepach internetowych - tam wartość koszyka to 262,09 zł, a więc aż o ponad 66 zł. Za wygodę się płaci - wiadomo.
Poza kanałem internetowym najdroższa była sieć Cash&Carry, Intermarche i E.Leclerc. Wśród najtańszych zaś, zaraz za Auchan plasuje się Lidl, Macro i Carrefour. Gdzie jest wasza ulubiona Biedronka? W połowie stawki - tam w grudniu za koszyk podstawowych produktów trzeba było zapłacić 226,37 zł.
Ciekawe, jak w sieciach handlowych zmieniały się ceny w ciągu roku. Otóż największy wzrost cen w grudniu 2021 w porównaniu do grudnia 2020 nastąpił w sieci Carrefour - o 6,36 proc, Makro (5,33 proc.) i w Biedronce (4,93 proc.).
Ceny w sklepach. Drogie produkty tanieją
Gdyby do koszyka wkładać owe 40 podstawowych produktów, ale wybierając zawsze najtańsze z danej kategorii, cena takich zakupów mogłaby spać do 177,74 zł. Z kolei gdyby wybierać najdroższe - 283,48 zł.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2021 r. była wyższa tylko o 2,44 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2021 r. tańszy o 7,38 proc. niż w 2020 r.
To o tyle ciekawe, że pokazuje, że nie zawsze warto patrzeć na wskaźnik inflacji liczony przez GUS, bo przecież ten pokazuje, że ceny w grudniu 2021 r. rosły o 6,8 proc. r/r. A tu okazuje się, że dla niektórych kategorii produktów i to z wyższej półki, ceny nawet spadały.
Zresztą spadek cen widać w niektórych sieciach nawet patrząc na ten podstawowy koszyk zakupowy marek gdzieś ze środka. Analiza pokazuje, że w grudniu 2021 roku, na dziesięć badanych sieci handlowych, w ośmiu ceny były wyższe niż przed rokiem, a w dwóch niższe - w Lidlu wartość koszyka spadła o 6 proc., a w Auchan o 4 proc.