Na części lotnisk w Unii Europejskiej nie będzie limitu 100 ml płynów w bagażu podręcznym. Pasażerowie mogą przewozić nawet 2 litry, bez konieczności wyjmowania ich do kontroli. Zmiany są możliwe dzięki nowoczesnym skanerom.

Na części lotnisk w Unii Europejskiej wkrótce przestaną obowiązywać znane od lat restrykcje dotyczące przewozu płynów w bagażu podręcznym. Zniesiony zostanie uciążliwy limit 100 ml, a pasażerowie będą mogli zabrać ze sobą nawet 2-litrowe butelki z winem, oliwą czy normalne kosmetyki. Co więcej, nie będą już musieli wyciągać płynów, laptopów i tabletów z bagażu przy kontroli bezpieczeństwa.
Koniec limitu 100 ml w bagażu podręcznym
Jak pisze „Rzeczpospolita”, jest to możliwe dzięki nowoczesnym skanerom CT, które działają podobnie jak tomografy komputerowe w szpitalach. Technologia pozwala dokładnie prześwietlić zawartość walizki bez jej otwierania, co eliminuje potrzebę wielu dotychczasowych ograniczeń. Zmiany te nie tylko przyspieszą kontrole, ale mają też zwiększyć komfort podróży.
Dotychczasowe ograniczenia obowiązują od 2006 roku i były reakcją na zagrożenie atakami z użyciem płynnych materiałów wybuchowych. Jak przypomina gazeta, nowe skanery mają znacząco ograniczyć to ryzyko, a przy tym usprawnić pracę służb ochrony.
Więcej o lotniskach w Polsce przeczytacie w tych tekstach:
Które polskie lotniska gotowe?
Nowe zasady zaczną obowiązywać już w najbliższych tygodniach na wybranych lotniskach, m.in. w Berlinie, Rzymie, Amsterdamie czy Mediolanie. W Polsce skanery CT mają już porty w Lublinie i Poznaniu, a wkrótce ma do nich dołączyć Kraków.
Pełne wprowadzenie nowego systemu w całej UE zajmie jednak więcej czasu, czyli nie wszystkie lotniska będą działać według tych samych reguł. Pasażerowie mogą być zaskoczeni, że na jednym lotnisku można wnieść duży flakon perfum, a na innym już nie. Sytuacja może być szczególnie kłopotliwa przy podróżach powrotnych, jeśli lotniska wylotu i przylotu stosują różne zasady.
Komisja Europejska czeka jeszcze na ostateczne zatwierdzenie zmian przez Europejską Konferencję Lotnictwa Cywilnego. Tymczasem niektóre porty lotnicze już wdrażają nowe rozwiązania, inne szykują się do tego w najbliższych miesiącach. To ważny krok w stronę bardziej przyjaznego i nowoczesnego podróżowania w Unii Europejskiej.