REKLAMA

Nie potrzebują matury i studiów. Pracodawcy zatrudniają ich z miejsca

Pracownicy fizyczni są na wagę złota – zauważają w najnowszym raporcie „Rynek Pracy Specjalistów H1 2024” analitycy firmy Pracuj.pl. Ze statystyk serwisu wynika, że to jedna z dwóch najbardziej rozchwytywanych kategorii pracowników, zaraz po specjalistach do spraw sprzedaży. W porównaniu z rokiem ubiegłym najbardziej straciły na popularności zawody związane z IT oraz finansami i bankowością.

Nie potrzebują matury i studiów. Pracodawcy zatrudniają ich z miejsca
REKLAMA

Najpopularniejszą specjalizacją wskazywaną przez pracodawców w ofertach pracy opublikowanych na Pracuj.pl w pierwszym półroczu była sprzedaż, która osiągnęła podobny udział jak w pierwszym półroczu ubiegłego roku. Mniej oferty pracy jest kierowanych dla specjalistów IT. Stanowiły one 9 proc. wszystkich ofert w porównaniu z 13 proc. rok wcześniej. Najbardziej zyskała praca fizyczna – oferty tej kategorii stanowiły 16 proc. wszystkich ogłoszeń o pracę – wynika z raportu „Rynek Pracy Specjalistów H1 2024”.

REKLAMA

Obecnie to druga najpopularniejsza poszukiwana przez pracodawców specjalizacja na Pracuj.pl. Ma na to wpływ także budownictwo, które w efekcie rosnącej liczby inwestycji i poprawy sytuacji gospodarczej pozostaje na fali wznoszącej – czytamy w raporcie.

Na czwartym miejscu znalazła się obsługa klienta (7 proc. w 1h24 vs. 6 proc. 1h23). Na piąte miejsce wśród najczęściej rekrutowanych specjalizacji spadł obszar finansów. W pierwszych dwóch kwartałach 2023 roku (6 proc. vs. 9 proc.).

Handel wyprzedził bankowość i finanse

W raporcie „Rynek Pracy Specjalistów H1 2024” analizujemy także aktywność rekrutacyjną firm na podstawie profilu ich działalności. W tym rozdziale zamiast koncentrować się na specjalizacjach poszukiwanych kandydatów badamy branże, z których pochodzą pracodawcy zamieszczający ogłoszenia. Dzięki temu możemy określić, które sektory były najbardziej aktywne w rekrutacji w danym okresie – tłumaczy Pracuj.pl.

Jeśli chodzi o branże, które najaktywniej rekrutują, udział ogłoszeń o pracę pochodzących od podmiotów z branży finansów i bankowości zmniejszył się nieznacznie, ale na tyle, że status najaktywniejszej branży zyskała sprzedaż B2C (handel detaliczny). Branże te reprezentują ten sam udział procentowy, ale przewaga liczbowa należy do sprzedaży.

Więcej wiadomości o rynku pracy w Polsce

Zarówno produkcja FMCG oraz budownictwo/inżynieria pozostają na zbliżonym poziomie i udział firm z tych obszarów w liczbie ofert pracy się nie zmienił w stosunku do pierwszych miesięcy 2023 roku. Wzrósł udział pracodawców z sektora handlu hurtowego B2B – o jeden punkt procentowy w stosunku do pierwszego półrocza 2023, z 5 proc. do 6 proc.. Branża ta zamyka listę pięciu najbardziej aktywnych rekrutacyjnie branż – wskazuje Pracuj.pl.

W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku pracownicy fizyczni byli drugą najczęściej poszukiwaną kategorią pracowników. Bardziej popularni okazali się tylko specjaliści od sprzedaży – wskazuje Pracuj.pl.

Analitycy serwisu tłumaczą, że wzrosty w zakresie zapotrzebowania na pracowników fizycznych wynikać może z ożywienia w sektorze budowlanym, zarówno w zakresie inwestycji mieszkaniowych, jak i infrastrukturalnych.

Również w przemyśle, zwłaszcza w branżach takich jak samochodowa, meblarska i spożywcza, wzrost produkcji wymagał większej liczby pracowników do obsługi linii produkcyjnych i montażowych – dodaje Pracuj.pl.

Sprzedaż, biuro, praca fizyczna

W zakresie wyborów kandydatów można zaobserwować bardziej dynamiczne zmiany niż dotychczas. Choć nadal najchętniej aplikują oni na stanowiska związane ze sprzedażą, to ten wybór nie pozostawia już innych branż daleko w tyle, a podział staje się bardziej wyrównany – zauważają eksperci Pracuj.pl.

W pierwszej połowie 2024 roku kandydaci najczęściej aplikowali na stanowiska związane ze sprzedażą (16 proc.), ale niemal dokładnie tyle samo aplikacji wysłali na ogłoszenia o pracę w administracji biurowej (15 proc.).

Kolejna kategoria w rankingu popularności to praca fizyczna, na którą kandydaci aplikowali częściej niż w ubiegłych latach. Specjalizacja ta odpowiada za 10 proc. ogółu aplikacji w Pracuj.pl w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku. 9 proc. udziału przypadło ofertom z zakresu obsługi klienta, również notującej istotne wzrosty rok do roku.

Kolejne 9 proc. i również istotny wzrost aplikacji widoczny jest w sektorze IT, gdzie mimo spadku liczby ofert, zainteresowanie pracą nie maleje. Warto także zwrócić uwagę, że z uwagi na wypłaszczenie różnic w liczbach aplikacji w 2024 roku, choć ogłoszenia z zakresu finansów i ekonomii notują niższy udział procentowy w ofertach, to sama liczba kliknięć w „Aplikuj” rok do roku jest wyższa w tej kategorii.

Polacy chcą zmienić pracę na lepszą

Liczba kliknięć w przycisk „Aplikuj” utrzymuje się na wysokim poziomie od wielu miesięcy, istotny wzrost w tym zakresie zanotowano już w raporcie „Rynek Pracy Specjalistów” podsumowującym ubiegły rok (wzrost o 14 proc. rok do roku). W pierwszym półroczu 2024 roku kandydaci klikali w przycisk „Aplikuj” aż o 18 proc. częściej niż miało to miejsce w analogicznym okresie 2023 roku – wskazują autorzy raportu.

Jak zwracają uwagę, koresponduje to z wnioskami płynącymi z badania Pracuj.pl, przeprowadzonego w marcu 2024 r., z którego wynika z niego, że coraz większa część społeczeństwa aktywnie rozważa zmianę miejsca zatrudnienia.

Zjawisko to pokazuje, jak bardzo zmieniły się nasze podejście i oczekiwania wobec pracy na przestrzeni ostatnich lat. O ile jeszcze w pierwszych miesiącach 2023 roku 41 proc. respondentów badania Pracuj.pl deklarowało, że obecnie poszukują nowej pracy lub planują w najbliższym czasie zmienić obecną, o tyle w najnowszym pomiarze – po sześciu miesiącach od poprzedniego – ta liczba wzrosła do 44 proc. – wskazują analitycy serwisu.

Największy odsetek osób rozważających zmianę pracodawcy dotyczy jak zwykle przedstawicieli najmłodszej grupy odbiorców. W grupie wiekowej 18-24 lat pracę zamierza w najbliższym czasie zmienić 56 proc. respondentów, a w grupie pracowników w wieku 25-34 lata odsetek ten wynosi 54 proc.. Do tego 85 proc. badanych wskazuje, że są otwarci na nowe, ciekawe oferty pracy, jeśli takie pojawiłyby się w najbliższych miesiącach. W tym wypadku zaobserwować możemy niewielki wzrost z poziomu 84 proc. respondentów we wcześniejszym badaniu.

Praca stacjonarna coraz popularniejsza. Również wśród pracowników

W ostatnich miesiącach obserwujemy istotne zmiany w modelach wykonywania obowiązków zawodowych. Analiza rynku pracy wskazuje na spadek liczby ofert pracy zdalnej, co może sugerować wyczerpanie potencjału tego modelu po okresie intensywnej ekspansji wywołanej pandemią. Jednocześnie liczba ofert pracy hybrydowej pozostaje na względnie stałym poziomie, co świadczy o utrzymującym się zainteresowaniu pracodawców modelem mieszanym, łączącym zalety pracy zdalnej i stacjonarnej.

Najbardziej zauważalny jest wzrost liczby ofert pracy stacjonarnej. Wnioski z tych obserwacji sugerują, że choć praca zdalna i hybrydowa nadal będą odgrywać ważną rolę, to wiele firm decyduje się na powrót do modeli stacjonarnych, co może być efektem chęci zwiększenia kontroli nad procesami biznesowymi oraz intensyfikacji działań sprzyjających integracji zespołów.

REKLAMA

Jak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl, respondentom najlepiej odpowiadają modele zakładające miks możliwości i decydowanie o miejscu wykonywania obowiązków w oparciu o bieżące potrzeby – większość Polaków preferuje hybrydowy model pracy. Aż 49 proc. respondentów wskazało, że swoje zadania chcieliby wykonywać właśnie w takim mieszanym modelu, częściowo poza siedzibą firmy, a częściowo na miejscu. W tej grupie 29 proc. badanych deklaruje, że chcieliby hybrydy z przewagą pracy zdalnej, a 20 proc. oczekuje przewagi pracy stacjonarnej.

Co ciekawe, duży odsetek badanych Polaków deklaruje chęć pracy z siedziby firmy w pełnym wymiarze. Aż 35 proc. respondentów wskazuje, że preferują wykonywanie obowiązków w pełni stacjonarnie. Najmniejszy odsetek badanych z kolei deklaruje chęć pracy całkowicie zdalnej – deklarację zainteresowania pracą wyłącznie spoza siedziby firmy wyraża 16 proc. wszystkich respondentów.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA