REKLAMA

Kupujemy jak najęci. Samochody, pralki, lodówki schodzą na pniu

Polacy kupowali w październiku znacznie więcej niż rok temu – i to niezależnie od tego, czy chodziło o samochody, odzież czy elektronikę. Najnowsze dane GUS pokazują, że handlowi udało się złapać wyraźny oddech przed końcówką roku.

zakupy
REKLAMA

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych była w październiku wyższa o 5,4 proc. niż przed rokiem – wynika z danych GUS. To wyraźne przyspieszenie w stosunku do października 2024 r., gdy odnotowano wzrost tylko o 1,3 proc. Do tego znacznie więcej niż oczekiwał rynek. Konsensus prognoz zakładał wzrost o  3,7 proc.

W relacji do września sprzedaż skoczyła o 6,7 proc. Jak widać na wykresie poniżej, linia niewyrównanych danych wraca do trendu wzrostowego po słabszej końcówce lata.

REKLAMA
Źródło: GUS

Po odsezonowaniu sprzedaż wyrównana sezonowo wzrosła r/r o 5,6 proc. W całym okresie styczeń–październik 2025 r. konsumpcja zwiększyła się o 4,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.

Auta i AGD rosną najszybciej. Paliwa i żywność też na plusie

Najdynamiczniej rosły te segmenty, które zwykle sygnalizują poprawę nastrojów gospodarstw domowych. GUS odnotował szczególnie silne zwiększenie sprzedaży:

  • pojazdy samochodowe, motocykle, części: +15,6 proc. r/r
  • meble, RTV, AGD: +13,9 proc. r/r
  • tekstylia, odzież, obuwie: +9,0 proc. r/r

Wzrosty w tych grupach wyraźnie wybijają się ponad resztę kategorii.

Wzrosty zanotowały też branże:

  • farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny: +5,6 proc.
  • paliwa stałe, ciekłe i gazowe: +4,7 proc.
  • żywność, napoje i wyroby tytoniowe: +0,6 proc.

Jedyny wyraźny spadek pojawił się w kategorii prasa, książki i sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach – tu wynik to –3,3 proc. r/r.

Czytaj więcej w Bizblogu o konsumpcji

Handel internetowy odbija, a sprzedaż online wraca do dwucyfrowej dynamiki

W październiku wartość sprzedaży internetowej wzrosła o 8,6 proc. r/r, a jej udział w sprzedaży ogółem podniósł się z 9,1 do 9,3 proc. – informuje GUS.

Widać też wyraźne przesunięcia strukturalne:

  • gwałtownie rośnie udział e-handlu w kategorii pojazdy samochodowe, motocykle, części – z 1,3 proc. do 6,4 proc.,
  • większy udział notują również kategorie „pozostałe” – z 10,1 proc. do 12,9 proc.

Spadki udziału widać natomiast w tradycyjnych segmentach e-handlu: odzież, obuwie, książki i AGD.

W cenach bieżących ogólna sprzedaż wzrosła o 5,5 proc. r/r, przy czym największy udział w koszyku nadal stanowi żywność – 25,8 proc. Drugi największy segment to paliwa – 13,3 proc. rynku.

Auta i części odpowiadają już za 7,9 proc. sprzedaży, co dobrze obrazuje wagę tego segmentu dla całego handlu.

Co mówią dane GUS?

Sprzedaż detaliczna w październiku 2025 r. nie tylko odbiła, ale zrobiła to w sposób szeroki, obejmując większość kategorii, w tym te najbardziej wrażliwe na cykl koniunkturalny.

W skrócie:

  • segment dóbr trwałego użytku rośnie dwucyfrowo,
  • paliwa są na plusie, mimo stabilizujących się cen,
  • handel internetowy znów przyspiesza,
REKLAMA

To zestawienie sugeruje, że popyt konsumencki na koniec roku może być zauważalnie silniejszy niż w ostatnich miesiącach.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-25T10:43:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T09:10:37+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T04:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T21:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T19:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T17:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T11:00:12+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T10:23:13+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T09:11:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T08:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T22:36:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T20:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T15:57:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T14:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T10:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T07:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T06:09:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA