Kupiłeś auto z wadą? Szybka reakcja uratuje twój portfel
Zakup używanego samochodu niesie ze sobą ryzyko tzw. wady ukrytej, która jest trudna do rozpoznania. Sprawdź, jak postępować, gdy dojdzie do jej ujawnienia.

Czym jest wada ukryta samochodu?
Wada techniczna lub prawna, o której kupujący nie został poinformowany lub która nie była widoczna podczas przeglądu, nosi znamiona wady ukrytej. Nie sposób jej dostrzec nawet przy zachowaniu należytej staranności, a co gorsza, najczęściej ujawnia się, gdy pojazd użytkowany jest już przez nowego właściciela. Na szczęście prawo przewiduje jednak odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej. Kupujący ma prawo zgłosić niezgodność rzeczy z umową w terminie dwóch lat od wydania rzeczy. Od momentu stwierdzenia wady biegnie roczny termin na zgłoszenie żądania odstąpienia lub obniżenia ceny.
Wada istotna i mniej istotna
Przepisy rozróżniają wadę istotną, która uniemożliwia normalne użytkowanie pojazdu od mniej istotnej, która obiektywnie nie jest znacząca. Co prawda zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku kupującemu przysługują pewne prawa, ale będą one różne. Przy wadzie mniej istotnej można ubiegać się np. o obniżenie ceny tak, aby pokryć koszty naprawy pojazdu. Natomiast przy wadzie istotnej kupujący może żądać:
- usunięcia wady,
- wymiany rzeczy na wolną od wad,
- odstąpienia od umowy,
- zwrotu poniesionych nakładów i kosztów.
Co oczywiste, wymiana rzeczy na wolną od wad jest w przypadku samochodów praktycznie niemożliwa. Dlatego kupujący najczęściej domagają się odstąpienia od umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Problemem jest natomiast rozróżnienie wady istotnej od mniej istotnej. Czasami konieczna jest opinia biegłego, zwłaszcza jeśli sprawa ma swój finał w sądzie.
Więcej o prawach konsumenta przeczytasz na Bizblog.pl:
Co zrobić po wykryciu ukrytej wady w zakupionym samochodzie?
Po wykryciu problemu pierwsze, co należy zrobić, to sprawdzić, czy wada może być uznana za ukrytą. Zwykle ocenie podlega, czy była ona możliwa do wykrycia podczas przeglądu. Następnie ustal, czy wada jest istotna.
W kolejnym kroku zgromadź dokumenty, takie jak: umowa kupna-sprzedaży, potwierdzenie zapłaty, oferta sprzedaży (np. ogłoszenie), protokoły przeglądu, faktury za naprawy po wykryciu wady. W miarę możliwości wykonaj zdjęcia lub nagranie wideo wady. Na tym etapie musisz też określić swoje żądania. Oceń, czy lepiej domagać się obniżenia ceny, naprawy czy całkowitego odstąpienia od umowy. Na samym końcu wyślij pisemne zawiadomienie do sprzedawcy o wykryciu wady. Pismo powinno zawierać: wskazanie wady, dowody na jej istnienie, podstawę prawną, żądanie i wyznaczenie terminu na odpowiedź.
Wada ukryta – dalsze postępowanie
W przypadku sporu co do zakresu wady, jej istnienia w momencie sprzedaży, albo co do stopnia obniżenia wartości, warto zasięgnąć porady rzeczoznawcy. Sprzedawcy mają tendencję do negowania wad ukrytych, dlatego konieczna może okazać się opinia niezależnego eksperta. Koszty opinii mogą zostać dochodzone od sprzedawcy wraz z innymi roszczeniami, jednak pierwotnie ponosi je kupujący.
Jeśli sprzedawca nie chce uznać twoich roszczeń, możesz udać się z nim na mediację lub podjąć próbę negocjacji. Dopiero w ostatnim kroku, jeżeli nie uda się wypracować porozumienia, sprawę można skierować do sądu.
Jak uniknąć ukrytej wady w używanym samochodzie?
Ukryte wady mają to do siebie, że są wyjątkowo problematyczne dla nowego właściciela. Trudno mu dochodzić swoich praw, a jednocześnie musi ponosić – często niemałe – koszty. Dlatego, aby uniknąć tego rodzaju wad, warto:
- przed zakupem pojazdu dokonać rzetelnej oceny stanu technicznego,
- zawrzeć w umowie jak najwięcej informacji o stanie technicznym auta,
- sprawdzić stan prawny pojazdu w ogólnodostępnym rejestrach.
Jeśli przytrafi ci się wada ukryta, działaj jak najszybciej. Czas nie działa na twoją korzyść, a dodatkowo naraża cię na kolejne wydatki. Im szybciej zgłosisz się do sprzedawcy i im dokładniejszą dokumentację przedstawisz, tym większa szansa na wygraną.







































