REKLAMA

Nawet influencerki zarabiają mniej niż faceci. 10 tys. to marzenie wielu pań

Mimo że kobiety prężnie działają w branży twórców internetowych, to nadal widać dysproporcje w ich zarobkach na tle mężczyzn. Z raportu Imker „Ekonomia twórców po polsku 2024” wynika, twórczynie rzadziej sprzedają własne produkty i często zmagają się z syndromem oszustki, czując się niepewnie w danej dziedzinie, co znacznie wpływa na ich dochody.

Nawet influencerki zarabiają mniej niż faceci. 10 tys. to marzenie wielu pań
REKLAMA

18 września br. obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Równej Płacy. Według rankingu przygotowanego przez PwC „Women in Work Index” luka płacowa między kobietami a mężczyznami w Polsce w ostatnich latach uległa zmniejszeniu i w 2021 r. wynosiła 5,4 proc. Nie jest to jednak powód do radości, bo w wielu branżach wciąż występuje problem związany z równością wynagrodzeń między kobietami a mężczyznami.

REKLAMA

Przychody twórców i twórczyń internetowych

Według raportu Imker i Influencers Live Wrocław „Ekonomia twórców po polsku 2024”, co czwarty twórca z nich osiąga przychody powyżej 10 tys. zł, podczas gdy odsetek kobiet uzyskujących takie zarobki wynosi zaledwie 12 proc. 

 class="wp-image-2565499"
Przychody osiągane przez twórców i twórczynie internetowe z działalności online
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych

Nierówności płacowe w branży twórców internetowych mogą wiązać się z tzw. syndromem oszustki, który dotyka wielu przedsiębiorczych kobiet.

Twórcy internetowi specjalizujący się w danej dziedzinie budują w internecie wizerunek eksperta. Niestety niektórzy z nich mierzą się z syndromem oszusta. Ten problem często dotyczy kobiet, które mimo ekspertyzy w danym obszarze, wciąż czują się niepewnie, dzieląc się wiedzą z odbiorcami, nie uważają się za autorytety w danej dziedzinie - mówi Ewa Bartnik, Wiceprezeska i CFO Imker.

I dodaje, że nieustannie podważają one swoje kompetencje, czując, że oszukują swoją widownię, ponieważ w ich mniemaniu nie mają wystarczającego doświadczenia i umiejętności, by móc nazwać się ekspertką w danej dziedzinie.

Różnic między twórczyniami i twórcami internetowymi jest jednak znacznie więcej. Niektóre z nich mogą stanowić wyjaśnienie luki płacowej między kobietami a mężczyznami z branży. Twórcy częściej niż twórczynie decydują się bowiem na sprzedaż własnych produktów, takich jak książki, kursy czy konsultacje - komentują eksperci Imker.

Według raportu Imker sprzedaż autorskich produktów jest zwykle bardziej lukratywna i zapewnia twórcy niezależność finansową, a najchętniej wybieraną przez kobiety metodą monetyzacji działalności online są współprace z markami (27,3 proc. respondentek).

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Internetowe kanały wybierane twórców i twórczyń i ich cele na 2024 r.

Eksperci wskazują, że wśród mężczyzn-twórców można również dostrzec większą różnorodność, jeśli chodzi o dobór tematyki twórczości i głównego kanału. Wielu z nich działa na YouTubie (21 proc.), kanale, który zapewnia wysokie zarobki, a nie jest w ogóle popularny wśród kobiet-twórczyń. Te najczęściej docierają do swoich odbiorców za pośrednictwem Instagrama (ponad 60 proc.).

 class="wp-image-2565502"
Kanały wybierane przez twórców i twórczynie 
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych

Największy odsetek kobiet tworzy na tematy związane z lifestylem i zdrowiem (cztery na dziesięć badanych), rozwojem osobistym oraz edukacją. W grupie mężczyzn panuje zaś większa różnorodność tematyczna. Chociaż wielu panów również specjalizuje się w obszarze lifestyle’u, popularne są wśród nich także tematy związane z rozwojem osobistym czy marketingiem i sprzedażą.

Wydaje się, że kobiety są świadome tego, że mogłyby w sieci zarabiać więcej. Jednak co trzecia badana kobieta jako cel na 2024 wskazuje zwiększenie przychodów, co zamierza osiągnąć, chociażby poprzez wypuszczenie autorskich produktów- taki cel przyświeca prawie co piątej ankietowanej - tłumaczy Ewa Bartnik.

REKLAMA

W ocenie ekspertów z kolei mężczyźni, którzy w mniejszym stopniu muszą się martwić o stabilność finansową, wolą w 2024 roku postawić na powiększenie grona swojej społeczności, co w dłuższej perspektywie również może przyczynić się do wzrostu przychodów.

 class="wp-image-2565505"
Cele twórców i twórczyń internetowych na 2024 rok
Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych
REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA