PKP Intercity zatrudnia tysiące pracowników, a wśród nich ponad 1400 maszynistów i z roku na rok widać coraz większe zainteresowanie tym zawodem. O przyjęcie aplikuje sporo ludzi młodych oraz kobiet. Z informacji narodowego przewoźnika wynika, że ponad 400 osób przygotowuje się do tego zawodu, pełniąc obowiązki stażysty.
Sporą część adeptów stanowią entuzjaści kolei. Średni wiek maszynistów pracujących w PKP Intercity wynosi obecnie 41 lat. Karierę zawodową wiele osób rozpoczyna już w wieku 19 lat, obejmując stanowisko stażysty.
Zawód maszynisty to nie zawód dla wszystkich
Jak podaje PKP Intercity, najmłodszy maszynista prowadzący samodzielnie pociągi spółki ma 21 lat. Sukcesywnie z roku na rok coraz więcej kobiet decyduje się na pracę w tym zawodzie. Pierwsza z nich zaczęła prowadzić pociągi dalekobieżne w 2017 roku. Dziś na stanowisku maszynisty w PKP Intercity pracuje już 13 pań, a kolejne 27 jest w trakcie zdobywania uprawnień do tego zawodu.
Praca maszynisty jest ciekawa, bo każdego dnia służba wygląda inaczej. Prowadzimy różnego rodzaju pojazdy: klasyczne lokomotyw z wagonami, elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt czy Dart, a także najnowocześniejsze pociągi Pendolino. Jeździmy na różnych trasach, w różnych warunkach pogodowych. W tym zawodzie nie ma monotonni – relacjonuje Aleksandra Chałuś, maszynistka w PKP Intercity.
Dodaje, że w tej pracy trzeba być odpowiedzialnym, punktualnym i bardzo skoncentrowanym na wykonywanym zadaniu.
W zawodzie maszynisty przede wszystkim cenię stabilność zatrudnienia, harmonogram pracy ustalany z miesięcznym wyprzedzeniem oraz mobilność – jednego dnia jadę do Gdańska, drugiego do Poznania. Jednocześnie służby są tak zaplanowane, że każdego dnia wracam do domu do rodziny – wyjaśnia Sebastian Sałański, maszynista instruktor w PKP Intercity (na zdj.).
Więcej wiadomości na temat PKP Intercity można przeczytać poniżej:
Co zrobić, aby zostać maszynistą?
PKP Intercity wskazuje, że aby zostać ich maszynistą i samodzielnie prowadzić pociągi trzeba zdobyć licencję oraz świadectwo maszynisty. Do uzyskania licencji konieczne jest odbycie kursów, które trwają około dwóch miesięcy. Świadectwo zdobywa się zaś w procesie szkolenia w ciągu minimum ok. 14 miesięcy.
Składa się ono z czterech etapów. Pierwsze dwa to szkolenia praktyczne i teoretyczne. Następnie w trzeciej części przechodzi się do prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem instruktora. Ostatni etap to szkolenia na symulatorze - podaje narodowy przewoźnik.
Z podanych informacji wynika, że zajęcia w czasie szkolenia teoretycznego odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku i trwają po 8 godz. Staż stanowiskowy i jazdy pod nadzorem mogą zaś rozpoczynać się oraz kończyć o różnych godzinach. Po dwóch pierwszych modułach szkolenia, kandydaci obowiązkowo przystępują do egzaminu wewnętrznego.
Całość zakończona jest egzaminem Państwowym w Centrum Egzaminowania oraz Monitorowania Maszynistów prowadzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zwieńczeniem procesu jest uzyskanie uprawnień do samodzielnego prowadzenia pojazdów trakcyjnych - podsumowuje PKP Intercity.
Zgłoszenia na kurs na licencję lub świadectwo maszynisty należy składać za pośrednictwem strony internetowej www.intercity.pl.