REKLAMA

Krótkie przejazdy za krocie. PKP Intercity tłumaczy, dlaczego bilety są tak drogie

Obecna polityka cenowa PKP Intercity premiuje przejazdy na dłuższych trasach, dlatego bardzo trudno u tego przewoźnika o niską cenę biletu na krótkich trasach, a przejazdy w ramach tych samych aglomeracji są nieopłacalne. Choć przejazdy na niektórych trasach stały się droższe, nastąpiło to bez zmiany w cenniku. Jak to możliwe? Za ostateczną cenę biletu odpowiada dynamiczny system sprzedaży i polityka dotycząca promocji.

Krótkie przejazdy za krocie. PKP Intercity tłumaczy, dlaczego bilety są tak drogie
REKLAMA

Przypomnijmy, że spółka PKP Intercity już dwa lata temu wycofała bilety blisko- i taniomiastowe, ale nawet bez tych promocji przejazd za nieduże pieniądze na krótkich trasach był nadal możliwy. Dziś ustrzelenie taniego biletu na krótkiej trasie jest bardzo trudne, a wynika to z przyjętej przez przewoźnika strategii, która premiuje przejazdy na dłuższych trasach.

REKLAMA

Wysokie ceny biletów PKP Intercity

Jak tłumaczył branżowy „Rynek Kolejowy”, gdy PKP Intercity sprzedawało bilety na przejazd krótkimi trasami, często nie była w stanie sprzedać biletu na przejazd długą trasą, która obejmowała tamten krótki odcinek. Gra dla przewoźnika była niewarta świeczki, bo przychody z takich tanich biletów były bardzo niewielkie, a główną korzyścią byy lepsze statystyki przewiezionych pasażerów.

PKP Intercity nie podniosło cen biletów. W komunikacji krajowej bilety na wszystkie połączenia PKP Intercity dostępne są w cenie bazowej oraz w ofercie Promo, podzielonej na pięć progów promocyjnych – wyjaśnia nam biuro prasowe PKP Intercity.

Przewoźnik wyjaśnia, że liczba biletów promocyjnych z danej puli na konkretne połączenie jest zarządzana w ramach dynamicznego systemu sprzedaży, który uwzględnia specyfikę połączenia, czyli frekwencję w poszczególnych częściach pociągu, popularne godziny, wydarzenia czy sezonowość. Na przykład w pociągu jadącym we wtorkowe popołudnie z Warszawy do Sopotu będzie więcej promocyjnych biletów niż w tym samym składzie jadącym na tej samej trasie w piątek.

Więcej o PKP Intercity przeczytasz w tych tekstach:

Pule biletów mogą się zmieniać w trakcie trwania przedsprzedaży, np. gdy frekwencja jest niższa niż przewidywana, może się zwiększyć liczba biletów w promocyjnych cenach – wyjaśnia przewoźnik.

PKP Intercity podkreśla, że bilety są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym także u konduktora w pociągu, a wielkość puli promocyjnej jest taka sama we wszystkich kanałach. Oferta promocyjna obejmuje zarówno pierwszą, jak i drugą klasę, a tanich biletów można szukać na podstronie Promobilet.

System nie premiuje przejazdów aglomeracyjnych

Na niektórych trasach, aby zachęcić podróżnych, przez długi czas oferowaliśmy bilety w promocyjnych cenach, na niektórych trasach najwyższym progiem cenowym było Promo 30. Teraz udostępniamy bilety we wszystkich progach cenowych – przekonuje spółka kolejowa.

REKLAMA

Jak pisaliśmy, w przypadku pociągów Express Intercity ceny na połączenia w obrębie tej samej aglomeracji wynoszą nawet 80 zł, jeśli dostępne są tylko miejsca w pierwszej klasie. Tak jest także w przypadku przejazdu pociągiem EIP ze stacji Gdańsk Wrzeszcz do stacji Gdańsk Główny, które dzielą niecałe 4 km. Podróż trwa zaledwie 4 minuty, ale za przejazd drugą klasą zapłacimy 48 zł, a za pierwszą aż 80 zł.

Skąd tak wysokie ceny? PKP Intercity wyjaśnia, że pociąg kategorii Express Intercity łączy duże aglomeracje, nie obsługuje natomiast przejazdów aglomeracyjnych. Spóła przyznaje, że system sprzedaży nie premiuje promocyjnymi cenami biletów w przejazdach w ramach miasta, choć może się zdarzyć, że algorytm w określonych sytuacjach przyzna ich małą pulę.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA