Z początkiem marca br. po niemal dwóch latach PKP Intercity odebrało 60 z 90 wagonów, które zostały zmodernizowane przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Remont taborów został wykonany w ramach zamówienia wartego niemal 495 mln zł brutto. Spółka informuje, że resztę odnowionych wagonów odbierze najpóźniej w IV kwartale 2024 r.
PKP Intercity już w 2022 r. informowało, że została podpisana umowa ze spółką H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu na wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A oraz 141A, oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania.
Wartość całego zamówienia wynosi 494,8 mln zł brutto, a umowa wykonywana jest, w ramach konsekwentnie realizowanej strategii inwestycyjnej spółki PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji – informuje narodowy przewoźnik.
Pasażerowie bezpieczniej i wygodniej dojadą do celu
Kolejne zmodernizowane wagony, jakie do nas spływają, istotnie przyczynią się do podniesienia komfortu podróży naszymi pociągami. Stale dążymy do tego, by zgodnie z przyjętą strategią inwestycyjną spółki do 2030 r. cały nasz tabor był w pełni nowy lub zmodernizowany a podróż była bezpieczna i wygodna – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Marcin Rodek, prezes zarządu H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych dodaje, że cieszy ich fakt, że nadal pozostają jednym z istotnych partnerów PKP Intercity w zakresie odnowy eksploatowanego taboru. Twierdzi też, że dokładają wszelkich starań, by maksymalnie skracać terminy dostaw wagonów, by jak najszybciej mogli z nich korzystać podróżni. Według informacji obecnie wyprzedzają harmonogram o ponad dwa miesiące.
W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej, automatycznych drzwi oraz toalet z zamkniętym obiegiem. W pojazdach znajduje się monitoring, dostępne są także oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wózki jezdne zostały wymienione na nowe i cichsze – wspomina Jarosław Oniszczuk.
I dodaje, że wagony są dostosowane do prędkości 160 km/h. Po modernizacji pojazdy będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity (IC). Pierwsze zmodernizowane wagony spółka odebrała już w sierpniu 2023 r.
Więcej wiadomości na temat PKP Intercity można przeczytać poniżej:
Są już następne plany inwestycyjne pozwalające wygodniej podróżować
PKP Intercity wskazuje, że dotychczas spółka zrealizowała inwestycje taborowe opiewające na kwotę 11 mld zł brutto. Według danych przewoźnika zmodernizowanych zostało ponad 900 wagonów, 167 lokomotyw oraz 14 pojazdów typu ezt. Spółka zakupiła z też 81 nowych wagonów, 43 nowe lokomotywy oraz 12 nowych pojazdów typu ezt.
Spółka posiada wiele inwestycji zakontraktowanych z polskimi producentami, z czego 2,04 mld zł brutto to inwestycje właśnie z poznańskim producentem FPS Cegielski. Pozostałe to m.in. 2,97 mld zł brutto z PESA Bydgoszcz oraz 4,99 mld zł brutto z nowosądecką firmą NEWAG – wskazuje narodowy przewoźnik.
1 marca został rozstrzygnięty przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150. Za realizację projektu o wartości 4 238 580 mld zł brutto (6 357 870 mld zł brutto z opcją) odpowiadać będzie również firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.
Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 r. będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – podsumowuje Jarosław Oniszczuk.