Wieloletni remont linii kolejowej między Krakowem a Zakopanem dobiega końca. Stukilometrową trasę przez lata pokonywało się niewiarygodnie długie trzy i pół godziny, ale to już na szczęście przeszłość. Już 10 marca będzie można przejechać się pociągiem z Krakowa do Zakopanego nawet w dwie godziny i siedemnaście minut. To o całą minutę krócej, niż wyniósł dotychczasowy rekord na tej trasie ustanowiony w... 1936 roku. Fot. PKP PLK
Około dwugodzinny czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego widniejący w rozkładach PKP nie jest nowością, bo właśnie taki obowiązywał w ostatnich kilku latach, gdy prowadzono przebudowę tej linii kolejowej. Wielu podróżnych dopiero na dworcu dowiadywało się, że PKP to połączenie obsługuje, ale za pomocą zastępczej komunikacji autobusowej. Pociągi uruchamiano jedynie tymczasowo, na przykład na czas ferii.
Rekord z 1936 r. pobity o włos
Regularne połączenia kolejowe na stałe ruszyły 22 grudnia 2023 roku, gdy zrealizowano zasadniczą część robót, umożliwiającą dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane. Podróż najszybszym pociągiem z Krakowa 2 godziny i 26 minut. To jednak nie jest ostatnie słowo kolejarzy, bo już 10 marca najkrótszy czas przejazdu pociągiem Express InterCity zostanie skrócony o dziewięć minut. Dlaczego akurat tyle? Może dlatego, że tyle wystarczy, by rekord ustanowiony przez Luxtorpedę w 1936 roku został poprawiony o minutę. Co ciekawe, w przeciwnym kierunku przejazd będzie szybszy o trzy minuty i wyniesie 2 godziny i 14 minut.
Poprawienie rzutem na taśmę rekordu sprzed prawie 90 lat nie jest jakimś szczególnym osiągnięciem kolejnictwa, zwłaszcza że oznacza to jazdę ze średnią prędkością grubo poniżej 50 km/h. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jeszcze całkiem niedawno pociągi pokonywały tę stukilometrową trasę w aż trzy i pół godziny. Dzięki remontom prowadzonym od 2017 roku czas ten skrócił się do o pół godziny, ale dopiero teraz pociągi są konkurencją dla samochodów jadących w okresie maksymalnej płynności ruchu na Zakopiance.
Nowe perony
Skrócenie czasu podróży do Zakopanego o blisko 15 minut umożliwiła nowa łącznica w Chabówce, która jest istotnym elementem inwestycji. Dodatkowy odcinek toru wyeliminował konieczność zmiany kierunku jazdy na tej jednotorowej trasie. Oprócz tego zmodernizowano tory na całej 100-kilometrowej trasie, zbudowano 130 nowych rozjazdów, a także 300 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, przepusty.
Jak informuje nas spółka PKP PLK, prace obejmą też samą stację kolejową w Zakopanem. Dokończone zostaną pozostałe roboty na zakopiańskiej stacji w branży torowej, energetycznej, teletechnicznej oraz automatyki. Dla podróżnych ważniejszą informacją jest to, że od czerwcowej korekty rozkładu jazdy pociągów udostępnione im zostaną kolejne nowe perony na stacji Zakopane.
Na wiosnę kończone będą roboty na stacji Zakopane, przy dwóch peronach nr 3 i 4 w zakresie montażu ścianek, płyt peronowych i wykonania odwodnienia. Prace obejmą także budowę wiat, oświetlenia oraz oznakowania i tablic informacyjnych. Docelowo, na stacji, zamiast trzech, będą cztery wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Nowe obiekty będą dłuższe, dzięki temu przewoźnicy zyskają możliwość swobodnego planowania postojów na stacji Zakopane, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych – informuje Bizblog.pl biuro prasowe spółki PKP PLK.
Maksymalnie 120 km/h
Trasa jest przygotowana do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii 97 Skawina - Sucha Beskidzka i 98 Sucha Beskidzka - Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii 99 Chabówka - Zakopane.
Modernizacja kolejowej Zakopianki prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.