REKLAMA

Takiego kontraktu PKP IC jeszcze nie miały. Superszybkie pociągi już do nas pędzą

PKP Intercity podpisały w środę umowę z firmą Newag na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją na dostarczenie kolejnych 32 i na 5-letnią usługę utrzymania. – To pierwsze w historii (…) tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld złotych brutto – poinformował przewoźnik.

Takiego kontraktu PKP IC jeszcze nie miały. Superszybkie pociągi już do nas pędzą
REKLAMA

PKP Intercity ogłosiły przetarg na dostawę lokomotyw elektrycznych i ich serwis w połowie 2021 r. Otwarcia ofert dokonano w listopadzie. Okazało się, że jedynym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu, była firma Newag. Nowosądecki producent zaproponował dostarczenie w ramach kontraktu pojazdów EU160 Griffin, które PKP IC już użytkują.

REKLAMA

Przedstawiona oferta mieściła się w zakładanej przez PKP Intercity kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Po dokonaniu oceny oferty względem przyjętych kryteriów, do których należały między innymi cena jednostkowa dostawy pojazdu czy stawka za świadczenie usług utrzymania, a także dopełnieniu wszystkich wymaganych czynności, nastąpiło podpisanie umowy – przekazał przewoźnik.

Historyczny kontrakt dla PKP IC i Newagu

Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity, podkreślił, że pierwszy raz w historii spółki podpisano umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii.

Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce – zapowiedział wiceszef PKP IC.

Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A., przyznał, że spółka będzie pierwszy raz realizować tak duże zamówienie.

Pierwsze dwie lokomotywy dostarczymy przewoźnikowi w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy – ujawnił szef nowosądeckiej firmy.

Więcej wiadomości na temat ostatnich zamówień PKP Intercity

Przewoźnik zaznacza, że lokomotywy, które dostarczy Newag, będą poruszać się na liniach kolejowych zasilanych napięciami trakcyjnymi: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, prędkość maksymalna ma wynosić nie mniej niż 200 km/h i wszystkie muszą być wyposażone w system ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) poziomu drugiego.

Umowa przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia przez PKP Intercity dodatkowych 32 lokomotyw tej serii. Wówczas wartość kontraktu wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł brutto. Czas dostawy dodatkowych pojazdów pozostaje taki sam jak w pierwotnym zamówieniu – głosi komunikat PKP IC.

PKP IC stawia na szybkie lokomotywy

Przewoźnik podkreśla, że realizuje strategię, która zakłada, że do końca 2030 roku jego park będzie się składać wyłącznie z lokomotyw poruszających się prędkością 160-200 km/h. W ostatnich latach PKP IC zamówiły w sumie z prawami opcji 127 lokomotyw elektrycznych. Kontrakt z Newagiem zwiększa tę liczbę do 190.

REKLAMA

Wartość wszystkich zamówień lokomotyw, włącznie z prawami opcji, wynosi 5,5 mld zł brutto. Natomiast wartość wszystkich zakontraktowanych inwestycji PKP Intercity to obecnie niemal 11 mld zł brutto – wskazuje przewoźnik.

PKP Intercity do tej pory odebrały od Newagu 30 lokomotyw elektrycznych EU160 Griffin, w przypadku których spółka skorzystała z prawa opcji 20+10. W realizacji są zamówienia na kolejnych 20 pojazdów EU160 Griffin (pierwsze trzy dostarczono w grudniu 2023 roku), 15 lokomotyw wielosystemowych i 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Dodatkowo 16 lokomotyw elektryczno-spalinowych dla PKP Intercity produkuje bydgoska PESA.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA