Szybkość 200 km/h pociągi w Japonii i Francji przekraczają już od przeszło pół wieku, a we Włoszech z taką prędkością pociągi pendolino mkną od 1976 roku. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk właśnie pochwalił się, że już od grudnia nasz polskie pendolino będą rozpędzać się do 200 km/h między Warszawą a Gdańskiem.

Resort infrastruktury w czwartek zaprezentował plany modernizacji infrastruktury kolejowej w Gdańsku i województwie pomorskim. Najważniejszą inwestycją jest wielka modernizacja dworca i stacji Gdańsk Główny, ale uwagę przyciąga rychłe skrócenie czasu podróży do stolicy.
Dotychczas tę zawrotną w polskich realiach prędkość składy pendolino osiągały jedynie na fragmencie Centralnej Magistrali Kolejowej.
Szef resortu infrastruktury podkreślił, że jego rząd inwestuje w polską kolej i tylko do 2023 roku zamierza na ten cel wydać 100 mld zł. Dopowiedzmy, że większość z tej sumy stanowią fundusze europejskie.
Inwestycje mają objąć nie tylko same szlaki kolejowe, ale także modernizację lub budowę prawie 200 dworców w całej Polsce. Flagowym projektem jest gruntowna modernizacja zabytkowego dworca Gdańsk Główny,
Według szefa resortu infrastruktury inwestycje PKP SA i PLK w Gdańsku to przykład dobrego wykorzystania środków dla zwiększenia komfortu pasażerów korzystających zarówno z dworca kolejowego, jak i stacji Gdańsk Główny. Jestem przekonany, że obie modernizacje przyczynią się do poprawy jakości podróży i zachęcą do częstszego korzystania z usług kolei – powiedział Adamczyk.
PKP SA podpisała już umowę z wykonawcą na kompleksową przebudowę gdańskiego dworca kolejowego Gdańsk Główny. Dzięki tej inwestycji poprawić się ma stan techniczny i estetyczny budynku oraz usprawniony ma zostać ruch podróżnych.
Na dworcu pojawi się nowoczesny system monitoringu, co ma podwyższyć poziom bezpieczeństwa podróżnych i innych użytkowników dworca. Cały kompleks dworcowy zostanie przebudowany, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz: układ drogowy przy budynku dworca oraz budynek wraz z zagospodarowaniem otaczającego go terenu.