W Bydgoszczy musiały wystrzelić korki od szampanów po tym, jak Agencja ds. Reformy Kolei w Rumunii (ARF) poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na zakup elektrycznych składów kolejowych i na ich utrzymanie. W każdej części tego postępowania uznano, że najlepsza oferta wpłynęła od Pesa Bydgoszcz. Polska firma w tyle zostawiła francuskiego giganta.
Nie tylko Pesa Bydgoszcz chciała organizować kolej na Rumunii. Chrapkę na to zamówienie miał także francuski Alstom. Jednak zamówienie warte od 2,9 do 3,7 mld zł trafi do Polski. Pesa Bydgoszcz doskonale zna ten rynek. W lipcu 2021 r. spółka podpisała umowę na dostawę 17 tramwajów do miasta Krajowa w Rumunii. Wcześniej polska firma dostarczyła swoje szynowe pojazdy do dwóch innych miast rumuńskich: Kluż i Jassach. Teraz czas na przetarg kolejowy.
Ten przetarg to nie tylko dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku. Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również współpracować z lokalnymi partnerami - twierdzi Hanna Wiśniewska-Sibru, przedstawicielka Pesa Bydgoszcz w Rumunii.
Pesa Bydgoszcz zorganizuje rumuński tabor kolejowy
Dla Pesa Bydgoszcz to rekordowy przetarg. Polska spółka w ramach jego realizacji dostarczy 62 elektryczne składy kolejowe, a także zapewni ich utrzymanie przez 15 lat, z opcją utrzymania na kolejne 15 lat.
Komisja przetargowa formalnie wyznaczyła Pesa Bydgoszcz jako zwycięzcę przetargu na zakup nowego taboru kolejowego dla partii 1, 2 i 3 - informuje ARF. Pociągi do obsługi tras regionalnych mają być dostarczane w trzech partiach (20, 23 i 19). Zakup tych pojazdów i koszt ich serwisu pokryją środki europejskie, w w ramach programu transportowego z obecnej budżetowej siedmiolatki UE (2021–2027).
Więcej o Pesa Bydgoszcz przeczytasz na Spider’s Web:
To kolejny kraj Trójmorza, do którego dostarczymy nasze najbardziej zaawansowane technologicznie pojazdy i będziemy tworzyć lokalne centra utrzymaniowe - nie ukrywam zadowolenia Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz.
Bezemisyjny transport szynowy już w 2025 r.?
Ten największy w historii spółki przetarg dla Pesa Bydgoszcz pozwoli polskiej firmie realizować swoją ambitną strategię. Przypomnijmy: Pesa zakłada w swojej strategii rozpisanej do 2025 r., że będzie stopniowo odchodzić od napędów spalinowych na kolei. Różnice mają zrobić lokomotywy na wodór.
W najbliższych latach będziemy gotowi dostarczyć przewoźnikom w pełni ekologiczne pojazdy, zarówno pasażerskie, jak i lokomotywy manewrowe oraz do ruchu towarowego, spełniające warunek zeroemisyjności i wpisujące się w europejską strategię neutralności klimatycznej - zapowiada prezes Zdziarski.
Na bazie napędów elektrycznych zasilanych z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych, zaprojektowano już nową platformę pasażerskich zespołów trakcyjnych Pesa Regio160.