#B69AFF
REKLAMA

PKP Intercity kupuje piętrusy. Pesa i Newag łączą siły, żeby olśnić przewoźnika

Jak donosi serwis rynek-kolejowy.pl Pesa i Newag postanowiły stworzyć konsorcjum i złożyć wspólną ofertę w przetargu PKP Intercity na piętrowe składy. To największe zamówienie w historii spółki, która chce do swoich pociągów zapraszać zdecydowanie więcej niż teraz pasażerów.

PKP-Intercity-wagony-piętrowe
REKLAMA

PKP Intercity przetarg na 38 siedmiowagonowych składów piętrowych oraz 45 lokomotyw wielosystemowych i ich utrzymanie ogłosiło w lipcu. Każdy z wagonów ma mieć długość maksymalnie 28 m. W sumie, w całym składzie liczącym 7 wagonów, ma być 800 miejsc siedzących. Jednym z wymogów jest prędkość maksymalna, która ma wynieść ponad 200 km/h. A to wszystko w ramach nowego programu inwestycyjnego, wartego 19 mld zł.

REKLAMA

PKP Intercity z piętrowymi wagonami od Pesy i Newag?

I rzeczywiście pojawiają się już pierwsze oferty. Jedną z nich jest wspólna propozycja Pesy i Newag, które wcześniej w tym celu zawarły umowę konsorcjum. I zawnioskowały o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez PKP Intercity. Cytowany przez rynek-kolejowy.pl prezes Newagu Zbigniew Konieczek uważa, że w pojedynkę byłoby ciężko wypełnić takie zamówienie. Razem ma być zdecydowanie lepiej. 

Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy, też podkreśla wagę wspólnego doświadczenia obu spółek. I jego zdaniem też tylko połączone siły pozwolą „zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich”.

REKLAMA

Pesa ma już doświadczenie w piętrach na torach

Nie bez znacznie jest też doświadczenie Pesy w dostarczaniu piętrowych wagonów. Piętrowe Pesa Sundeck (nazwa pochodzi od słonecznego, wyżej położonego pokładu) od 2016 r. stanowią wyposażenie Kolei Mazowieckich. W składach z siedmioma wagonami podróżować może nawet 1700 pasażerów. Piętrowce od Pesy są dostosowane do jazdy z prędkością do 160 km/h. Wagony przygotowane razem z Newag dla PKP Intercity mają w pierwszej kolejności być wykorzystywane w połącznikach międzyaglomeracyjnymi, jak np. Warszawa-Łódź, czy Katowice-Kraków.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-01T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T20:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T18:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T14:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T12:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T11:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T11:05:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T10:09:01+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T09:07:51+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T07:33:38+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T05:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T22:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T20:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T18:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T15:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T12:18:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T10:09:31+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T08:21:59+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T22:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T19:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T17:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T16:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T15:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T13:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T11:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T09:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T06:36:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA