PKP Intercity kupuje piętrusy. Pesa i Newag łączą siły, żeby olśnić przewoźnika
Jak donosi serwis rynek-kolejowy.pl Pesa i Newag postanowiły stworzyć konsorcjum i złożyć wspólną ofertę w przetargu PKP Intercity na piętrowe składy. To największe zamówienie w historii spółki, która chce do swoich pociągów zapraszać zdecydowanie więcej niż teraz pasażerów.
PKP Intercity przetarg na 38 siedmiowagonowych składów piętrowych oraz 45 lokomotyw wielosystemowych i ich utrzymanie ogłosiło w lipcu. Każdy z wagonów ma mieć długość maksymalnie 28 m. W sumie, w całym składzie liczącym 7 wagonów, ma być 800 miejsc siedzących. Jednym z wymogów jest prędkość maksymalna, która ma wynieść ponad 200 km/h. A to wszystko w ramach nowego programu inwestycyjnego, wartego 19 mld zł.
Liczę, że w październiku lub listopadzie będą składane oferty w postępowaniu na zakup pociągów typu push-pull
– zapowiadał we wrześniu Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
PKP Intercity z piętrowymi wagonami od Pesy i Newag?
I rzeczywiście pojawiają się już pierwsze oferty. Jedną z nich jest wspólna propozycja Pesy i Newag, które wcześniej w tym celu zawarły umowę konsorcjum. I zawnioskowały o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez PKP Intercity. Cytowany przez rynek-kolejowy.pl prezes Newagu Zbigniew Konieczek uważa, że w pojedynkę byłoby ciężko wypełnić takie zamówienie. Razem ma być zdecydowanie lepiej.
Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy, też podkreśla wagę wspólnego doświadczenia obu spółek. I jego zdaniem też tylko połączone siły pozwolą „zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich”.
Pesa ma już doświadczenie w piętrach na torach
Nie bez znacznie jest też doświadczenie Pesy w dostarczaniu piętrowych wagonów. Piętrowe Pesa Sundeck (nazwa pochodzi od słonecznego, wyżej położonego pokładu) od 2016 r. stanowią wyposażenie Kolei Mazowieckich. W składach z siedmioma wagonami podróżować może nawet 1700 pasażerów. Piętrowce od Pesy są dostosowane do jazdy z prędkością do 160 km/h. Wagony przygotowane razem z Newag dla PKP Intercity mają w pierwszej kolejności być wykorzystywane w połącznikach międzyaglomeracyjnymi, jak np. Warszawa-Łódź, czy Katowice-Kraków.