REKLAMA

Jawność wynagrodzeń ważniejsza niż ich wysokość. Takich czasów dożyliśmy

Z danych Jobbli polskiej platformy doradztwa zawodowego wynika, że kobiety przy wyborze nowej pracy zwracają większą wagę na kulturę people first, stawiającej na pierwszym miejscu pracowników. Niemal 90 proc. kobiet i ponad 70 proc. mężczyzn deklaruje, że ważne jest dla nic to, aby pracodawca miał takie same wartości jak oni. Platforma podaje też, że z wiekiem przy szukaniu pracy mniejsze znaczenie ma wysokości wynagrodzeń, a większe ich transparentność.

Jawność wynagrodzeń ważniejsza niż ich wysokość. Takich czasów dożyliśmy
REKLAMA

Według firmy Jobbli, platformy doradztwa zawodowego wykorzystującej, AI, 40 proc. poszukujących zatrudnienia nie wie, czego właściwie szuka. A chociaż umiejętność określenia własnych oczekiwań rośnie wraz z wiekiem, to jednocześnie zwiększają się trudności ze znalezieniem odpowiadających im ofert z 30 proc. w grupie osób w wieku 18-21 lat do 43 proc. w grupie tych w wieku od 30 do 39 lat. 

REKLAMA

Z wiekiem zmieniają się priorytety pracowników

Według danych zebranych przez Jobbli z wiekiem wysokie zarobki przestają stanowić najważniejsze kryterium przy wyborze miejsca zatrudnienia. W grupie 18 lat i młodsi wskazywało, że stanowią priorytet dla 66,7 proc., wśród osób w wieku 35-39 dla 28,6 proc. Wśród osób 40-49 lat ten odsetek ponownie wzrasta do poziomu 37,5 proc. Rośnie natomiast znaczenie transparentności wynagrodzeń w firmie. Największe znaczenie przywiązują do tego osoby w wieku od 30 do 34 lat (46,2 proc.). Coraz ważniejsza staje się także możliwość pracy zdalnej i hybrydowej (od niespełna 30 proc. wśród 18-latków do ponad 60 proc. w wieku 30-34 lat i ponad 50 proc. w wieku od 35 do 49 lat), co kłóci się ze stereotypem, według którego jest to raczej domena młodych.

Wysokie zarobki stanowią główne kryterium wyboru miejsca pracy dla kobiet (48 proc.), natomiast dla mężczyzn najważniejsze są elastyczne warunki pracy i samodzielność na danym stanowisku (58 proc.), które wśród kobiet zajęły dopiero trzecią pozycję (42 proc.). Na drugim miejscu wśród kobiet (45 proc.) i trzecim wśród mężczyzn (33 proc.) znalazła się możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. Tyle samo mężczyzn zwraca również uwagę na to, czy branża, w której działa potencjalny pracodawca, jest interesująca lub innowacyjna.

Więcej wiadomości na temat płac można przeczytać poniżej:

Co jest ważne przy wyborze pracy? Wartości!

Na pytanie, czy przy wyborze miejsca pracy liczy się dla nich to, by zakres działania firmy był zgodny z ich wartościami, aż 82,9 proc. kobiet i 72 proc. mężczyzn odpowiedziało twierdząco. Jednocześnie dla kobiet znacznie ważniejsza jest kultura People first, czyli stawianie pracowników na pierwszym miejscu i wspieranie różnorodności jako ważne kryterium przy wyborze miejsca pracy wskazało ją 38,5 proc., spośród mężczyzn natomiast tylko 23,3 proc.

W teście przeprowadzonym na grupie ponad 20 tys. użytkowników naszej platformy w wieku 18-59 lat zauważyliśmy przewagę predyspozycji społecznych, takich jak opieka, komunikacja czy doradztwo - mówi Alicja Marchewka, CEO Jobbli.

Jak dodaje, dla Polaków ważne są relacje i środowisko pracy. Szukają przede wszystkim zajęcia, w którym mogą skupić się na realizacji zadań nastawionej na współpracę oraz przywództwie nastawionym na dialog. Dobre relacje z przełożonymi oraz zespół będą w głównej mierze definiowały satysfakcję zawodową takiego pracownika.

Nie chcemy tyrać jak wół

REKLAMA

Ankietowanych spytano również o to, czy woleliby wykonywać tzw. lazy girl job, czyli spopularyzowaną przez TikToka pracę łatwą, bezstresową, zapewniającą stabilne, dobre wynagrodzenie oraz pozostawiającą czas i przestrzeń na życie prywatne, czy yuppie job - pracę intensywną, często stresującą i wymagającą zostawania po godzinach, skupiającą się na dążeniu do kariery i sukcesów finansowych.

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni chętniej wskazywali lazy girl job, chociaż w przypadku mężczyzn przewaga ta była znacznie mniejsza. Zainteresowanie yuppie job spada wraz z wiekiem, przecząc popularnej opinii, że dbanie o siebie również kosztem rozwoju zawodowego to cecha wyróżniająca przede wszystkim osoby z pokolenia Z, czyli urodzonych po 1995 r.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA