Polakom coraz trudniej jest znaleźć ofertę pracy, która odpowiadałby ich oczekiwaniom – wynika z badania firmy Jobbli. Ponad 80 proc. jego uczestników wskazuje, że najważniejsze jest dla nich wynagrodzenie. Jednocześnie aż 40 proc. z nich nie umie określić, jakiej pracy właściwie szuka, dlatego dla niezdecydowanych na platformie Jobbli można bezpłatnie wykonać test zawodowy oraz uzyskać rekomendacje kariery dopasowanej do predyspozycji.
Wśród osób szukających zatrudnienia wraz z wiekiem rośnie umiejętność określenia własnych oczekiwań wobec pracy i pracodawcy, jednocześnie zwiększają się problemy ze znalezieniem dopasowanych do nich ofert – wynika z badania platformy Jobbli. Wśród badanych w wieku od 18 do 21 lat kłopoty ze znalezieniem pracy odpowiadającej wymaganiom ma 30 proc., a wśród tych w wieku od 30 do 39 lat - już 43 proc. Jednocześnie 40 proc. nie umie określić, czego właściwie szuka.
Na platformie Jobbli można bezpłatnie wykonać test zawodowy, którego rezultatem jest opracowany z użyciem sztucznej inteligencji szczegółowy raport, określający nie tylko rekomendacje trzech najlepszych kierunków kariery z bazy niemal 300 zawodów przyszłości, ale też profil użytkownika, jego indywidualne predyspozycje, obszary wymagające rozwoju wraz ze wskazaniem, jak nad nimi pracować, a także porady, jak przełożyć te informacje na swoje CV. Wypełnienie testu trwa ok. 7 minut, a wynik otrzymuje się od razu. W wersji płatnej można uzyskać dostęp do szerszej listy rekomendowanych zawodów. Tego typu usługa u doradcy zawodowego może kosztować nawet 400 zł.
Polacy mają problem z rozpoznaniem swoich mocnych stron
Według platformy znalezienie ofert odpowiadających oczekiwaniom jest trudniejsze w przypadku mężczyzn (79 proc.) niż w przypadku kobiet (65 proc.). Dla pań z kolei większym wyzwaniem podczas szukania pracy jest sam udział w rekrutacji, bo w pytaniu wielokrotnego wyboru zdecydowanie częściej od mężczyzn wskazywały przygotowanie CV (13,4 proc. vs 9,3 proc.), napisanie listu motywacyjnego (19,2 proc. vs 9,3 proc.) i udział w rozmowie rekrutacyjnej (31,5 proc. vs 13,9 proc.).
Więcej wiadomości z rynku pracy
Wygląda na to, że kandydaci bez względu na wiek zmagają się z brakiem samoświadomości, umiejętności rozpoznania swoich mocnych i słabych stron oraz odniesienia tego do rzeczywistości rynku pracy. Pomóc mogłaby tutaj większa dostępność i aktualność usług doradztwa zawodowego - mówi Alicja Marchewka, CEO Jobbli.
Jej zdaniem brakuje systemowego zainteresowania tym tematem, co widać, chociażby przy przeglądaniu programów wyborczych. Propozycje dotyczące rynku pracy uwzględniające potrzeby pracowników, zwłaszcza tych młodych, na początku drogi zawodowej, pojawiają się rzadko i są mało konkretne.
Dlatego stworzyliśmy naszą platformę - głównie z myślą o ludziach młodych oraz tych ze specjalnymi potrzebami, ale sprawdzi się ona w przypadku każdej osoby szukającej pracy czy zmagającej się z poczuciem wypalenia zawodowego. Stawiamy na personalizację i jak najlepsze dopasowanie rekomendacji do umiejętności, wartości i zainteresowań użytkowników - komentuje Alicja Marchewka.
Najważniejsze dla kandydata jest wynagrodzenie
Dane pokazują, że w ogłoszeniach o pracę kandydatom najbardziej brakuje informacji o przedziałach oferowanego wynagrodzenia. Dużą uwagę zwracają na to kobiety 74 proc. w porównaniu do 44 proc. mężczyzn. Mężczyznom natomiast znacznie częściej brakuje jasnego opisu oferowanej pracy, jej trybu i miejsca czy rodzaju umowy 62,8 proc. w porównaniu do 45,4 proc. kobiet. Jeśli spojrzeć na wyniki pod kątem grup wiekowych, to informacji o proponowanym wynagrodzeniu szczególnie zaczyna brakować osobom powyżej 22 r.ż. spośród których aż 75 proc. wskazało tę odpowiedź. W młodszej grupie wiekowej było to tylko 25 proc.
Kwestie finansowe wybijają się na pierwszy plan również wśród informacji o potencjalnym pracodawcy, które kandydaci chcieliby poznać, zanim jednak zaaplikują na daną ofertę, najczęściej interesują się:
- 83,3 proc. kwestią oferowanego wynagrodzenia,
- 62,4 proc. zakresem działania, wartości i kultura danej firmy,
- 62 proc. ścieżką kariery,
- 38 proc. strukturą organizacyjną firmy,
- 33,7 proc. lokalizacją siedziby,
- 26,5 proc. benefitami dla pracowników.
Wyniki ankiety doskonale odzwierciedlają współczesne wyzwania na rynku pracy. Talenty odchodzą od firm, z którymi się nie utożsamiają. Jest to zrozumiałe, ponieważ praca stanowi znaczną część naszego życia, a zadowolenie zawodowe jest ściśle związane z poczuciem realizacji i wartości, jakie daje wykonywana praca - mówi Natalia Kuźma, Head Of Growth Doing Good, partnera badania.
W jej opinii dla osób wchodzących na rynek pracy kwestie środowiskowe są szczególnie istotne, młode osoby biorą te kryteria pod uwagę także przy szukaniu pracy. Pracodawcy, którzy chcą przyciągnąć i zatrzymać utalentowanych pracowników powinni być świadomi tych zmian i dostosować się do nowych oczekiwań.