REKLAMA

Biedronka tnie ceny na potęgę. Do najtańszej sieci zabrakło jej 5 zł

Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,85 zł do 285,02 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny były niższe niż przed miesiącem. Ponownie ceny badanych produktów najbardziej podniósł Kaufland – o 10,06 proc., najbardziej obniżyła Biedronka – o 10,76 proc. – podała ASM Sales Force Agency. Ale ani Kaufland nie okazał się najdroższą siecią w zestawieniu, ani Biedronka najtańszą.

Biedronka tnie ceny na potęgę. Do najtańszej sieci w Polsce zabrakło jej  5 zł
REKLAMA

Podwyżki cen w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku odnotowano w dziewięciu sieciach na dwanaście monitorowanych. Największy wzrost cen koszyka rok do roku odnotowano w sieci Netto – o 17,13 proc. Ceny najbardziej spadły w Biedronce (22,02 proc.), w Auchan (8,59 proc.) i Lidlu (6,63 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 4,13 proc. z 273,72 zł w styczniu 2023 r. do 285,02 zł w styczniu 2024 r.

REKLAMA

Auchan najtańszy, Biedronka droższa o 5 zł

Zwycięzcą rankingu najtańszych sieci okazał się w styczniu Auchan, gdzie średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 213,13 zł – o 5,01 zł (2,41 proc.) więcej niż przed miesiącem. Zakupy w Auchan były tańsze niż w drugiej Biedronce o zaledwie o 5,18 zł. Trzeci w zestawieniu Lidl był już droższy od lidera o 24,17 zł. W stosunku do wyników badania grudniowego Biedronka awansowała na drugie miejsce, przeskakując Lidla. To kolejny awans portugalskiej sieci, miesiąc wcześniej awansowała z czwartego na trzecie.

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w styczniu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany przez ASM Sales Force Agency zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97 zł. Różnica niebagatelna, bo Netto było droższe niż Auchan o 110,84 zł, a więc aż 65,79 proc.

Wybierając tylko najtańsze produkty dostępne w sieciach badanych przez ASM Sales Force Agency zapłacilibyśmy 180,87 zł – o 20 gr więcej niż w grudniu ubiegłego roku. Koszyk złożony wyłącznie z najdroższych produktów kosztował 369,11 zł – o 5,20 zł niż miesiąc wcześniej. Różnica między najtańszym a najdroższym zestawem wyniosła 188,24 zł i była o 5,00 zł wyższa niż w grudniu ubiegłego roku. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2024 r. była niższa o 14,43 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był droższy o 9,75 proc.

Więcej wiadomości Bizblog.pl o zakupach, cenach i sieciach handlowych

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, zaznacza, że choć inflacja w ostatnich miesiącach spada, to klienci sieci handlowych nie powinni oczekiwać niższych kwot na paragonach.

Koszty pracy, ceny energii oraz sytuacja makroekonomiczna nie pozwalają zaoferować producentom oraz branży handlowej znacząco niższych cen. Dodatkowe sposoby na obniżanie bądź utrzymanie cen na podobnym poziomie, jak choćby stosowany przez część rynku tzw. downsizing, czyli zmniejszanie objętości lub gramatury produktów wyczerpały się. Ci, którzy się na to zdecydowali, nie będą już mogli powtórzyć tego kroku – uważa ekspert ASM Sales Force Agency.

Jego zdaniem na znowu znaczeniu zyskają promocje cenowe, na które zresztą Polacy już się nastawili jakiś czas temu, co ostatnio opisała Ewa Karendys w tekście Polacy znowu zacisnęli pasa. Łowią promocje, tną wydatki na fryzjera i kino.

Najwięcej najtańszych produktów oferowały Auchan i Biedronka

Ze 40 produktów objętych badanie ASM Sales Force Agency rok do roku podrożało sześć na dziesięć analizowanych kategorii: dodatki, słodycze, napoje, produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, używki i piwo.

Potaniały produkty tłuszczowe (27,58 proc.), nabiał (8,31 proc.), mięso, wędliny i ryby (4,99 proc.) oraz mrożonki (0,62 proc.). W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki – o 12,85 proc. rok do roku. Słodycze podrożały o 12,43 proc., napoje o 12,29 proc., a produkty sypkie o 10,18 proc. Najmniejszą różnicę w cenach stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo, gdzie ceny wzrosły zaledwie o 0,35 proc.

Najwięcej najtańszych produktów objętych badaniem oferował w styczniu Auchan – 23, druga Biedronka – 13, E.Leclerc, Intermarchė, Kaufland, Lidl i Netto się po jednym produkcie.

REKLAMA

Najwięcej najdroższych badanych produktów można było w styczniu br. znaleźć tym razem w sieci Intermarchė – 18, w Netto – 16, w E.Leclerc – 4, w Kauflandzie i Selgros Cash & Carry – 3, w Aldi, Carrefourze, Dino – 2 oraz w POLOmarkecie – jeden produkt.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA