#B69AFF
REKLAMA

Polacy zacisnęli pasa. Łowią promocje, tną wydatki na fryzjera i kino

Po zaskakującym spadku inflacji mogłoby się wydawać, że Polacy zaczną sobie bardziej folgować na zakupach. Choć badania rzeczywiście pokazują, że rodacy nieco odetchnęli, bo z miesiąca na miesiąc wzrost cen uważają za mniej dotkliwy, to wielu nadal rezygnuje z zakup pewnych produktów i usług. A zjawisko ponownie przybrało na sile w ostatnim kwartale minionego roku.

Polacy zacisnęli pasa. Łowią promocje, tną wydatki na fryzjera i kino
REKLAMA

Można śmiać się z wojny cenowej Lidla i Biedronki, ale konflikt pada na podatny grunt, bo dla wielu rodaków ceny ciągle mają duże znaczenie i szukają oszczędności gdzie się da. Wprawdzie inflacja nie spędza nam snu z powiek tak mocno jak było to jeszcze rok temu, to nadal wielu przyznaje się do zaciskania pasa.

REKLAMA

Z badań wynika, że w 2023 r. Polacy z miesiąca na miesiąc coraz mniej dotkliwie odczuwali wzrost cen (te dotyczące towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2023 r. wzrosły o 6,2 proc). Co więcej, odsetek osób, dla których wzrost ten był dotkliwy, w ciągu 12 miesięcy obniżył się o 20 proc. – wynika z grudniowych badań firmy Inquiry, która dostarcza dane m.in. dla sieci sklepów i centrów handlowych. Wyniki można byłoby uznać za niezłe, gdyby nie osłabienie dobrych nastrojów w listopadzie i grudniu.

Więcej wiadomości o zakupach i sklepach:

Negatywne prognozy, które wyraźnie nasiliły się w listopadzie mogły mieć związek z jednej strony z powyborczą zwyżką cen paliw (i założeniem, że skoro ceny wzrosły, to będą rosły dalej), a z drugiej strony – mogły stanowić reakcję Polaków na wynik wyborów parlamentarnych i obawami, że zmiana władzy oznaczać będzie wzrost kosztów życia – podaje Inquiry.

Przykładowo w lutym 2023 r. aż 94 proc. badanych przyznawało, że - w ich przekonaniu - ceny produktów spożywczych w ciągu ostatniego miesiąca wzrosły. Najlepszy wynik był w październiku, gdy takiej odpowiedzi udzieliło "tylko" 63 proc. badanych. Z kolei w listopadzie i w grudniu znów podwyżki dostrzega więcej osób - adekwatnie 67 i 69 proc.

Zakupy z gazetki, rzadsze wizyty w pralni i u kosmetyczki

Z badań wiemy, też w jaki sposób Polacy najczęściej szukają dziś oszczędności. Wprawdzie taka tendencja na przestrzeni ubiegłego roku nieco osłabła, to w listopadzie i w grudniu Polacy znów częściej przyznawali się do zaciskania pasa. W jaki sposób?

Pod koniec roku na promocje polowało 4 na 10 badanych, z kolei co trzeci wybierał tańsze produkty i stawiał na tańsze sklepy. Pozostali rezygnowali z produktów luksusowych (28 proc.), inni ograniczali korzystanie z niektórych usług alb produktów (27 proc.).

Okazuje się, że oszczędzamy też na rozrywce. Z kina, koncertu i teatru pod koniec roku rezygnowało 17 proc. badanych. Tniemy wydatki na fryzjera, kosmetyczkę czy pralnię (14 proc.) i wyposażenie domu ( 13 proc.). Ale też na odzież i obuwie (13 proc.), czy wyjście do kawiarni i restauracji (13 proc.).

Pod koniec 2023 roku jedynie 3 proc. respondentów przyznało, że w obliczu rosnących cen nie zmieniło swoich zwyczajów związanych z robieniem zakupów – donosi Inquiry.

REKLAMA

Mniejszy tłok w galeriach

Okazuje się, że rzadziej odwiedzamy też galerie handlowe. Najnowsze dane Proxi.cloud wskazują bowiem, że w 2023 r. ruch w centrach handlowych zmalał o 1,5 proc. (dane pochodzą z lokalizacji urządzeń mobilnych). Klientów - to najbardziej prawdopodobna teoria - zniechęcały wyższe ceny, ale wśród powodów może być także to, że częściej zakupy robiliśmy w internecie.

Największy spadki był w Krakowie ( o niecałe 3 proc.), Łodzi (ponad 2 proc.) i Trójmieście (blisko 2 proc.). Nie we wszystkie galeriach liczba odwiedzających poszła jednak w dół, więcej osób przewinęło się przez te w Warszawie (wzrost o 6 proc.) i Lublinie (+ 4 proc.)

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-09-29T19:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T17:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T16:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T15:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T13:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T11:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T09:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T06:36:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T05:52:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T21:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T20:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T18:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T16:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T15:24:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T13:54:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T11:46:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-28T07:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T20:27:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T16:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T14:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T13:37:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T10:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T09:22:08+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T05:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-27T04:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-26T22:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-26T20:27:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-26T16:58:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA