REKLAMA

Co robi Zetka, gdy chce kupić ubezpieczenie? „Mamo”

„Mamo, tato, jakie ubezpieczenie mam wybrać?” - najczęściej w ten sposób Zetki poszukują pomocy przy zakupie polisy. Polacy urodzeni między 1997 a 2012 rokiem głównie korzystają z opinii rodziny (42 proc.) i przyjaciół (26 proc.). I nasze młode pokolenie niczym nie odbiega w tej kwestii od swoich rówieśników z Europy.

Co robi Zetka, gdy chce kupić ubezpieczenie? „Mamo”
REKLAMA

Zdaniem 55 proc. Polaków z pokolenia Z (czyli tzw. urodzonych z telefonem w ręku i wychowanych w świecie szybkiego dostępu do informacji) ubezpieczenia są przydatne i są oni również świadomi korzyści wynikających z posiadania takiej ochrony. Kluczowym kryterium przy wyborze jest cena dla 57 proc. z nich - wynika z raportu Deloitte „How does European Generation Z buy insurance?” na podstawie badań przeprowadzonych w dziewięciu krajach UE: Niemczech, Holandii, Francji, Hiszpanii, Włoszech oraz Polsce, Czechach, Węgrzech i Rumunii.

REKLAMA

Zetki chcą kupić ubezpieczenie

Zetki chcą się ubezpieczać, bo jak twierdzą, polisa daje mi poczucie bezpieczeństwa (70 proc.) i spokój psychiczny (60 proc.). Młodzi Polacy są dość sceptyczni jeśli chodzi o taktyki sprzedażowe firm ubezpieczeniowych. Dlatego zanim podejmą decyzję, muszą dokładnie przeanalizować zakup i poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie, zwłaszcza że 14 proc. przyznaje, że ubezpieczenia są dla nich trudne do zrozumienia, a dla 19 proc. są za drogie. Nie bez znaczenia jest też "wywiad" wśród bliskich.

Badanie przeprowadzone wśród generacji Z w Europie wskazało, że średnio 35 proc. ankietowanych na pierwszym miejscu stawia na rekomendacje bliskich. Różnica zauważalna jest w zależności od tego, czy respondenci mieszkają sami czy w domu rodzinnym – mówi Marcin Warszewski, lider usług dla sektora ubezpieczeniowego, partner, Deloitte.

Wśród młodych Polaków 42 proc. sięga po poradę rodziny, a 26 proc. - przyjaciół. Jednak również korzystają z wiedzy agentów ubezpieczeniowych (30 proc.), co przewyższa średnia europejską (23 proc.). A także niemal 20 proc. polskich Zetek korzysta z porównywarek internetowych.

Więcej o pokoleniach przeczytasz na Bizblog.pl:

Kluczowe czynniki przy zakupie ubezpieczenia

Na co jeszcze Zetki zwracają uwagę przy wyborze polisy? Głównie zwracają uwagę na koszt (75 proc.) oraz zakres (53 proc.). Ważne dla nich są również klarowność warunków umowy (29 proc.) oraz reputacja firmy oferującej dany produkt (21 proc.).

W jaki sposób dokonują zakupu? Co trzeci przedstawiciel pokolenia Z wybiera kontakt z agentem, niemal jeden na czterech decyduje się na zakup online, a prawie jeden na pięciu woli odwiedzić oddział stacjonarny.

W Europie aż 22 proc. młodych konsumentów wybiera do zakupu polisy aplikacje mobilne, co pokazuje rosnące znaczenie narzędzi cyfrowych w procesie zakupu. Dla porównania, w Polsce tylko 3 proc. respondentów z pokolenia Z decyduje się na zakup ubezpieczenia za pomocą tego kanału.

Młodsi konsumenci coraz częściej poszukują rozwiązań, które pozwalają im samodzielnie zarządzać procesem zakupu na własnych warunkach i w dogodnym dla nich czasie. Trend „do it yourself” wśród pokolenia Z sprawia, że chętniej korzystają z kanałów dających im swobodę i kontrolę nad procesem zakupowym – takich jak aplikacje mobilne czy infolinie, które stają się coraz popularniejszym narzędziem na rynkach zachodnich. Widzimy, że w przypadku mniej złożonych produktów ubezpieczeniowych przedstawiciele pokolenia Z stawiają na maksymalne uproszczenie, natomiast przy tych bardziej skomplikowanych, jak ubezpieczenie na życie, chętnie weryfikują wiedzę i ofertę w różnych źródłach i nie są skorzy do sięgania po przypadkową ofertę – wyjaśnia Tadeusz Fułek, menedżer, Customer&Marketing, Digital Customer w Deloitte.

Gdy Zetka idzie do ubezpieczyciela

Gdy Zetka przychodzi do agenta ubezpieczeniowego, ten musi się przed nimi wykazać. Młodzi Polacy oczekują, że doradca:

REKLAMA
  • będzie miał doświadczenie i szeroką wiedzę branżową - 48 proc. Zetek ma takie oczekiwania,
  • będzie potrafił zaprezentować im różnorodne opcje ubezpieczeń - jest to ważne dla 44 proc. respondentów,
  • podczas procesu zakupowego sprzeda im nie tylko produkty, ale także dostarczy wartościową wiedzę na ich temat - 42 proc.

Ciekawym zjawiskiem jest też większa gotowość młodych konsumentów do dzielenia się szerokim zakresem informacji o sobie w zamian za uzyskanie dodatkowych korzyści, np. zniżki czy też dodatkowego zakresu ochrony. Z naszych badań wynika, że niemal jedna czwarta młodych Europejczyków wyraża chęć udostępnienia takich informacji, co wyraźnie kontrastuje z mniejszym zainteresowaniem wśród starszych pokoleń, gdzie odsetek ten wynosi 15 proc. – mówi Marcin Warszewski.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA