Trump idzie o krok dalej w wojnie handlowej z Chinami. Wprowadza opłaty portowe
Administracja Donalda Trumpa chce wprowadzić opłaty portowe dla statków z Chin – nie tylko należących do chińskich firm, ale nawet zbudowanych w Państwie Środka. Celem tych opłat ma być wzmocnienie amerykańskiego przemysłu stoczniowego i ograniczenie wpływów Chin w globalnym transporcie morskim, ale ekonomiści ostrzegają, że wywoła to podobny chaos, jaki powstał po nałożeniu ceł na towary z Chin.

Stany Zjednoczone ogłosiły plan wprowadzenia nowych opłat portowych dla statków z Chin. Chodzi zarówno o jednostki należące do chińskich podmiotów, jak i statki zbudowane w Państwie Środka. Nowe zasady mają wejść w życie 14 października, po półrocznym okresie przejściowym.
Wojna handlowa USA i Chin
Deklarowanym celem wprowadzenia opłat jest zmniejszenie zależności USA od chińskiej floty i wzmocnienie bezpieczeństwa ekonomicznego Stanów Zjednoczonych. Waszyngton chce w ten sposób pobudzić lokalną produkcję statków oraz wysłać sygnał rynkowy, że inwestowanie w amerykański przemysł się opłaca.
Struktura opłat została zróżnicowana w zależności od pochodzenia i własności jednostek. Statki zarówno zbudowane, jak i należące do Chin zapłacą 50 dolarów za tonę netto, z corocznym wzrostem o 30 dolarów przez trzy lata. Przewidziano też opłatę w wysokości 120 dolarów za każdy kontener, która z czasem ma wzrosnąć do 250 dolarów.
Więcej o wojnie handlowej przeczytasz w tych tekstach:
W przypadku statków zbudowanych w Chinach, ale będących własnością firm spoza tego kraju, opłaty będą łagodniejsze. Początkowo wyniosą one 18 dolarów za tonę netto, a przez trzy kolejne lata będą wzrastać o 5 dolarów rocznie. Taki model ma na celu stopniowe ograniczenie wpływu chińskiego przemysłu stoczniowego bez gwałtownego obciążania światowego rynku.
Chiny ostro protestują
Decyzja ta spotkała się z ostrą reakcją Chin. Rzecznik chińskiego MSZ Lin Jian ocenił, że nowe opłaty zakłócą stabilność globalnego rynku morskiego, zwiększą inflację w USA i nie przyczynią się do rozwoju amerykańskiego przemysłu. Chiny jednak nie planują na razie dalszego podnoszenia ceł, deklarując otwartość na negocjacje.
Dotychczas USA wprowadziły cła na chińskie towary w wysokości 145 proc., a Chiny odpowiedziały symetrycznie, choć nieco łagodniej – ich stawka to 125 proc. Ekonomiści ostrzegają, że dalsza eskalacja może skutkować wzrostem cen towarów, presją inflacyjną oraz zwiększonym ryzykiem globalnej recesji. Trump deklaruje gotowość do rozmów z Chinami, zachęcając Pekin do korzystnych porozumień handlowych. Chiny również sygnalizują chęć dialogu, ale zaznaczają potrzebę wzajemnego szacunku i równości stron.