REKLAMA

Firmy żeglugowe wycofują się z Hongkongu. Wszystko przez amerykańskie sankcje

Rosnące napięcie między Stanami Zjednoczonymi a Chinami wywołuje coraz więcej skutków ubocznych. Niektóre firmy żeglugowe już postanowiły ograniczyć działalność w Hongkongu, obawiając się objęcia ich amerykańskimi sankcjami, a nawet przejęcia ich statków przez władze chińskie. Hongkong, który od dekad był kluczowym ośrodkiem handlu morskiego, zaczyna szybko tracić na atrakcyjności.

Firmy żeglugowe wycofują się z Hongkongu. Wszystko przez amerykańskie sankcje
REKLAMA

Naciski Pekinu na bezpieczeństwo narodowe, a także ryzyko sankcji ze strony USA skłoniły część firm żeglugowych do podjęcia środków ostrożności. Agencja Reuters podaje, że dodatkowym źródłem niepewności jest lokalne prawo, które pozwala przywódcy Hongkongu przejmować statki w sytuacjach kryzysowych.

REKLAMA

Wojna handlowa

W odpowiedzi na te zagrożenia niektóre firmy zaczęły przenosić swoje operacje do innych regionów. Reuters informuje, że część armatorów wycofuje statki z hongkońskiego rejestru bander, a inni przygotowują plany awaryjne na wypadek dalszej eskalacji napięć.

W depeszy czytamy, że umożliwienie wyboru innych bander niż hongkońska staje się coraz częściej zapisywane w umowach na statki budowane w Chinach. Dotychczas finansowanie przez chińskie banki wiązało się z obowiązkiem rejestracji statków w Hongkongu, ale teraz ta praktyka ulega zmianie. Eksperci podkreślają, że to wyraźny sygnał ostrożności ze strony branży, która dostrzega rosnące ryzyko polityczne.

Hongkong od lat odgrywa kluczową rolę w światowej żegludze. Flaga Hongkongu jest ósmą wśród najczęściej używanych bander na świecie, a liczba zarejestrowanych tam statków rosła nieprzerwanie od 1997 roku. Jednak od 2021 roku trend ten zaczął się odwracać, co wskazuje na rosnącą niepewność w sektorze.

Hongkong: nic się nie stało

Władze Hongkongu na razie starają się bagatelizować te zmiany, twierdząc, że są one „naturalną konsekwencją” zmieniających się warunków rynkowych. Podkreślają, że Hongkong nadal pozostaje atrakcyjnym centrum żeglugowym, oferując ulgi podatkowe i subsydia dla firm wdrażających ekologiczne technologie. Zaprzecza także, jakoby lokalne prawo umożliwiało wykorzystywanie statków cywilnych na potrzeby chińskiej floty handlowej.

Więcej o polityce gospodarczej Trumpa przeczytacie w tych tekstach:

Branża morska jest jednak sceptyczna wobec tych zapewnień. Trzej prawnicy wskazali, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym, wprowadzona w 2020 roku i zaostrzona w 2024 roku, stała się dodatkowym źródłem niepewności. Choć techniczne przejęcie statków może być trudne, to uprawnienia władz Hongkongu są postrzegane jako potencjalne zagrożenie dla niezależności firm żeglugowych.

Niektórzy armatorzy przyznają, że w przypadku kryzysu mogą zostać zmuszeni do przekazania statków pod kontrolę władz chińskich. Prawnicy wskazują, że choć takie działania mogłyby spotkać się z oporem, w sytuacjach nadzwyczajnych możliwa jest presja polityczna i ekonomiczna na armatorów. To kolejny czynnik, który sprawia, że wielu przedsiębiorców decyduje się na ograniczenie ekspozycji na rynek hongkoński.

Wojna handlowa Trumpa

REKLAMA

Dodatkową presję na chińską żeglugę wywiera polityka handlowa USA. W lutym 2025 roku Biuro Przedstawiciela Handlowego USA zaproponowało wysokie opłaty portowe dla chińskich firm żeglugowych oraz operatorów korzystających ze statków zbudowanych w Chinach. Takie działania jeszcze bardziej komplikują sytuację firm działających w regionie.

We wtorek USA nałożyły 10-procentowe cła na chińskie towary. Chiny odpowiedziały na amerykańskie cła, ogłaszając strategię uniezależnienia się od eksportu i wzmocnienia rynku wewnętrznego. Pekin planuje zwiększenie inwestycji w sektor technologiczny, przeznaczając niemal 400 mld juanów na badania i rozwój, szczególnie w obszarach sztucznej inteligencji i półprzewodników. Dodatkowo rząd zamierza stworzyć 12 mln nowych miejsc pracy w miastach, co ma pomóc w stabilizacji gospodarki i utrzymaniu bezrobocia na poziomie 5,5 proc.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-20T13:04:14+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T09:55:51+01:00
Aktualizacja: 2025-03-19T10:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T22:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T17:06:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T15:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T05:13:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T04:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T21:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T16:45:30+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T14:16:06+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA