REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Te produkty Polacy kupują w sieci najchętniej. Podium do przewidzenia

Od czasów pandemii Polacy coraz częściej robią zakupy w sieci. Platformy sklepowe IdoSell i AtomStore należące do Grupy IAI udostępniły raport dotyczący tego, co najchętniej było kupowane w sieci. Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 r.

28.04.2024
18:11
Te produkty Polacy kupują w sieci najchętniej. Podium do przewidzenia
REKLAMA

Wydarzenia ostatnich lat sprawiły, że konsumenci na całym świecie zaczęli chętniej i częściej korzystać z usług sklepów internetowych. Powodem są m.in. konkurencyjne ceny, dostępność przez całą dobę i coraz szybsza obsługa przesyłek. Jak wykazują badania, w 2023 r. liczba kupujących w e-commerce ustabilizowała się na wysokim poziomie. Według raportu Gemius E-commerce, w Polsce 2023 to aż 79 proc. internautów, czyli prawie o 1/3 więcej niż przed 2020 r.

REKLAMA

Top 10 kategorii z największą sprzedażą

Według analizy IdoSell, w ciągu ostatnich lat nie tylko rosła liczba konsumentów w sieci, ale też zmienne były tendencje zakupowe.

Dane odzwierciedlają nie tylko wzrosty i spadki sprzedaży, ale też nastroje społeczne. Na ich podstawie doskonale widać, jak dynamicznie zmieniają się potrzeby kupujących – mówi Sonia Mrzygłocka-Pyć, rzeczniczka prasowa IdoSell.

Według badania IdoSell, w 2023 r. top 10 kategorii z największą sprzedażą według GMV to:

  • odzież,
  • elektronika,
  • art. zwierzęce,
  • art. spożywcze,
  • obuwie,
  • części i akcesoria do pojazdów,
  • sport,
  • higiena osobista,
  • zabawki,
  • komunikacja.

Podobne tendencje pokazują także dane AtomStore - w 2023 r. top 10 kategorii według GMV to:

  • moda,
  • dom i ogród,
  • elektronika,
  • farmaceutyki,
  • uroda,
  • kultura i rozrywka,
  • sport i wypoczynek,
  • żywność,
  • motoryzacja,
  • artykuły dziecięce.

Więcej wiadomości na temat zakupów online mo za przeczytać poniżej:

W których kategoriach notowano wzrost lub obniżenie dynamiki sprzedaży?

Ciekawe wnioski można wysnuć także na podstawie dynamiki wzrostu sprzedaży.

W 2023 r. w sklepach IdoSell najszybszy wzrost odnotowały apteki internetowe (131 proc.). Wiąże się to m.in. z większą przewidywalnością dostępności leków niż w aptekach stacjonarnych. Dużą popularnością w porównaniu do roku 2022 cieszyła się także kategoria meble biurowe (114 proc.).

Wynika to z faktu, że w związku z nowymi przepisami większość firm wróciła do modelu pracy stacjonarnej lub hybrydowej – podaje IdoSell.

Polacy kupowali też chętnie lustra (wzrost o 50 proc.), co mogło być wywołane tym, że ten element wystroju wnętrz, według czasopism branżowych, był jednym z najmodniejszych w 2023 r. Na kolejnych miejscach uplasowały się: tekstylia dziecięce, narzędzia, artykuły przemysłowe, sprzęt muzyczny, akcesoria do fitness czy też kawa i herbata.

Według badania IdoSell w roku 2023 najmniejszą dynamikę sprzedaży miały:

  • sklepy internetowe sprzedające ławki,
  • kosmetyczki,
  • akcesoria do piercingu i tatuażu,
  • konsole,
  • akcesoria piknikowe,
  • sprzęt do zabawy na świeżym powietrzu.

Sonia Mrzygłocka-Pyć tłumaczy, że dynamika sprzedaży zazwyczaj wskazuje, jakie potrzeby w danym roku mają konsumenci. W pandemicznym 2020 największy wzrost był widoczny w sklepach, które oferowały maseczki, płyny do dezynfekcji czy też mydło.

W kolejnych latach popularnością cieszyły się np. artykuły do urządzania domów i mieszkań oraz domowych biur, a także pracy w ogrodzie. Teraz widzimy, że konsumenci szukają w sklepach internetowych rozwiązań wygodnych i przewidywalnych oraz jak zmienia się pracownicza, po pandemiczna rzeczywistość – dodaje Sonia Mrzygłocka-Pyć.

Zaś Justyna Pliś, Head of Marketing w AtomStore podkreśla, że wraz ze zwiększającą się liczbą kupujących online, rośnie konkurencja na rynku e-commerce. Sprzedawcy muszą nie tylko monitorować zmieniające się preferencje klientów dotyczące produktów, ale także nieustannie ulepszać doświadczenie zakupowe. Ważne jest, aby było ono coraz bardziej intuicyjne, przyjemne i szybkie, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.

Dynamika wzrostu sprzedaż w 2022 i 2021 r.

Dla porównania, w 2022 r. największą dynamikę wzrostu sprzedaży miały sklepy z:

  • komiksami, książkami i gadżetami (594 proc.),
  • wyposażeniem dla rolników, lustrami i płytkami lustrzanymi, sprzętem sportowym do ćwiczeń w domu (261 proc.),
  • meblami (141 proc.),
  • cebulami kwiatowymi i roślinami ogrodowymi (95 proc.),
  • walizkami (91 proc.),
  • filtrami do wody (85 proc.),
  • narzędziami i sprzętami ogrodowymi (82 proc.).
REKLAMA

Z kolei z podsumowania roku 2021 wynika, że Polacy najchętniej kupowali:

  • smartfony i komputery (wzrost o 168 proc.),
  • kawę i herbatę (o 118 proc.),
  • meble i dekoracje do urządzania salonu (o 96 proc.),
  • sprzęt muzyczny (90 proc.),
  • akcesoria łazienkowe (78 proc.),
  • damskie torebki (76 proc.),
  • lampy (70 proc.),
  • maty na krzesła biurowe (67 proc.).
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA