Od czasów pandemii Polacy coraz częściej robią zakupy w sieci. Platformy sklepowe IdoSell i AtomStore należące do Grupy IAI udostępniły raport dotyczący tego, co najchętniej było kupowane w sieci. Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów to tylko kilka kategorii, które wiodły prym w 2023 r.
Wydarzenia ostatnich lat sprawiły, że konsumenci na całym świecie zaczęli chętniej i częściej korzystać z usług sklepów internetowych. Powodem są m.in. konkurencyjne ceny, dostępność przez całą dobę i coraz szybsza obsługa przesyłek. Jak wykazują badania, w 2023 r. liczba kupujących w e-commerce ustabilizowała się na wysokim poziomie. Według raportu Gemius E-commerce, w Polsce 2023 to aż 79 proc. internautów, czyli prawie o 1/3 więcej niż przed 2020 r.
Top 10 kategorii z największą sprzedażą
Według analizy IdoSell, w ciągu ostatnich lat nie tylko rosła liczba konsumentów w sieci, ale też zmienne były tendencje zakupowe.
Dane odzwierciedlają nie tylko wzrosty i spadki sprzedaży, ale też nastroje społeczne. Na ich podstawie doskonale widać, jak dynamicznie zmieniają się potrzeby kupujących – mówi Sonia Mrzygłocka-Pyć, rzeczniczka prasowa IdoSell.
Według badania IdoSell, w 2023 r. top 10 kategorii z największą sprzedażą według GMV to:
- odzież,
- elektronika,
- art. zwierzęce,
- art. spożywcze,
- obuwie,
- części i akcesoria do pojazdów,
- sport,
- higiena osobista,
- zabawki,
- komunikacja.
Podobne tendencje pokazują także dane AtomStore - w 2023 r. top 10 kategorii według GMV to:
- moda,
- dom i ogród,
- elektronika,
- farmaceutyki,
- uroda,
- kultura i rozrywka,
- sport i wypoczynek,
- żywność,
- motoryzacja,
- artykuły dziecięce.
Więcej wiadomości na temat zakupów online mo za przeczytać poniżej:
W których kategoriach notowano wzrost lub obniżenie dynamiki sprzedaży?
Ciekawe wnioski można wysnuć także na podstawie dynamiki wzrostu sprzedaży.
W 2023 r. w sklepach IdoSell najszybszy wzrost odnotowały apteki internetowe (131 proc.). Wiąże się to m.in. z większą przewidywalnością dostępności leków niż w aptekach stacjonarnych. Dużą popularnością w porównaniu do roku 2022 cieszyła się także kategoria meble biurowe (114 proc.).
Wynika to z faktu, że w związku z nowymi przepisami większość firm wróciła do modelu pracy stacjonarnej lub hybrydowej – podaje IdoSell.
Polacy kupowali też chętnie lustra (wzrost o 50 proc.), co mogło być wywołane tym, że ten element wystroju wnętrz, według czasopism branżowych, był jednym z najmodniejszych w 2023 r. Na kolejnych miejscach uplasowały się: tekstylia dziecięce, narzędzia, artykuły przemysłowe, sprzęt muzyczny, akcesoria do fitness czy też kawa i herbata.
Według badania IdoSell w roku 2023 najmniejszą dynamikę sprzedaży miały:
- sklepy internetowe sprzedające ławki,
- kosmetyczki,
- akcesoria do piercingu i tatuażu,
- konsole,
- akcesoria piknikowe,
- sprzęt do zabawy na świeżym powietrzu.
Sonia Mrzygłocka-Pyć tłumaczy, że dynamika sprzedaży zazwyczaj wskazuje, jakie potrzeby w danym roku mają konsumenci. W pandemicznym 2020 największy wzrost był widoczny w sklepach, które oferowały maseczki, płyny do dezynfekcji czy też mydło.
W kolejnych latach popularnością cieszyły się np. artykuły do urządzania domów i mieszkań oraz domowych biur, a także pracy w ogrodzie. Teraz widzimy, że konsumenci szukają w sklepach internetowych rozwiązań wygodnych i przewidywalnych oraz jak zmienia się pracownicza, po pandemiczna rzeczywistość – dodaje Sonia Mrzygłocka-Pyć.
Zaś Justyna Pliś, Head of Marketing w AtomStore podkreśla, że wraz ze zwiększającą się liczbą kupujących online, rośnie konkurencja na rynku e-commerce. Sprzedawcy muszą nie tylko monitorować zmieniające się preferencje klientów dotyczące produktów, ale także nieustannie ulepszać doświadczenie zakupowe. Ważne jest, aby było ono coraz bardziej intuicyjne, przyjemne i szybkie, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.
Dynamika wzrostu sprzedaż w 2022 i 2021 r.
Dla porównania, w 2022 r. największą dynamikę wzrostu sprzedaży miały sklepy z:
- komiksami, książkami i gadżetami (594 proc.),
- wyposażeniem dla rolników, lustrami i płytkami lustrzanymi, sprzętem sportowym do ćwiczeń w domu (261 proc.),
- meblami (141 proc.),
- cebulami kwiatowymi i roślinami ogrodowymi (95 proc.),
- walizkami (91 proc.),
- filtrami do wody (85 proc.),
- narzędziami i sprzętami ogrodowymi (82 proc.).
Z kolei z podsumowania roku 2021 wynika, że Polacy najchętniej kupowali:
- smartfony i komputery (wzrost o 168 proc.),
- kawę i herbatę (o 118 proc.),
- meble i dekoracje do urządzania salonu (o 96 proc.),
- sprzęt muzyczny (90 proc.),
- akcesoria łazienkowe (78 proc.),
- damskie torebki (76 proc.),
- lampy (70 proc.),
- maty na krzesła biurowe (67 proc.).