REKLAMA

Rozmowa o pracę? Ale ja nie chcę już z wami rozmawiać

Według najnowszego badania Pracuj.pl 54 proc. Polaków uważa, że podczas procesu rekrutacji to pracodawca jest w uprzywilejowanej pozycji. Równowagę widzi 42 proc. badanych, zaś jedynie 4 proc. ocenia, że to kandydaci mają przewagę. Dlatego ważna jest informacja zwrotna (tzw. feedback) udzielana przez firmy osobom starającym się o pracę. Według ekspertów pracodawcy robią to wciąż zbyt rzadko, a 2 na 3 badanych Polaków ma poczucie, że dla rekruterów są tylko kolejnym CV.

Rozmowa o pracę? Ale ja nie chcę już z wami rozmawiać
REKLAMA

Poszukiwania pracy wiążą się zarówno z negatywnymi, jak i pozytywnymi emocjami. Pojawienie się informacji zwrotnej (tzw. feedbacku) to jeden ze zdecydowanie najważniejszych momentów na rekrutacyjnej drodze kandydata - niezależnie od tego, czy przynosi dobre, czy też złe wieści. Wyniki badania Pracuj.pl wykazują, że nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź.

REKLAMA

Polacy badani przez Pracuj.pl często wskazują na uczucie niepewności towarzyszące oczekiwaniu na informację zwrotną po złożeniu aplikacji. Jako dominujące na tym etapie określa je już ¼ badanych Polek i Polaków. Niechęć wobec braku informacji jest tak duża, że pracownicy wolą otrzymać negatywną odpowiedź na wysłane CV, niż nie dostać żadnej. 

Kandydaci nie chcą czekać na informację zwrotną zbyt długo

Jaki czas kandydaci postrzegają jako maksymalny, przez który mogą czekać na informację od firmy? Portal Pracuj.pl, wskazuje, że procesy rekrutacyjne w zależności od typu stanowiska, jego poziomu czy branży mają różną długość, ale zdecydowana większość respondentów nie chciałaby czekać dłużej niż 2 tyg. 3 na 10 badanych uważa, że czas oczekiwania przekraczający tydzień jest zbyt długi. 12 proc. uważa, że mogliby czekać na odpowiedź firmy maksymalnie 3 dni. 

Co interesujące odczucia związane z procesem rekrutacyjnym różnią się w zależności od typu stanowiska, na które aplikują kandydaci. Aplikujący na stanowiska związane z pracą umysłową są średnio bardziej cierpliwi od pracowników fizycznych oraz gotowi na dłuższy proces rekrutacyjny.

Podobne różnice widać także w zależności od aktywności rekrutacyjnej kandydata. Osoby, które wysyłają dużo CV, są bardziej niecierpliwe w porównaniu do tych, które wysyłają ich mniejszą liczbę, celując w konkretnych pracodawców.

 class="wp-image-2575471"

Feedback to bardzo ważne narzędzie w procesie rekrutacji

Co drugi badany pracodawca uważa, że pozycje kandydata oraz rekrutera we współczesnych rekrutacjach są równe. Ciekawa tendencja zauważalna jest wśród firm, które deklarują udzielanie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom. Wśród nich wyższy jest odsetek pracodawców, którzy postrzegają pozycję kandydatów i rekruterów jako równorzędną.

Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów Pracuj.pl uważa, że feedback to bardzo ważne narzędzie w procesie rekrutacji, które niestety nadal nie jest wykorzystywane odpowiednio często.

Kandydaci bardzo potrzebują informacji zwrotnej, w tym informacji o statusie aplikacji, bo pozwala im ona na psychiczne wytchnienie, możliwość planowania dalszych kroków czy zmiany podejścia podczas szukania pracy. Przynosi także korzyści dla pracodawców – wylicza Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.

I tłumaczy, że firmy, które informują kandydatów na temat postępów ich procesów rekrutacyjnych, są lepiej przez nich postrzegane. Udzielając jakiejkolwiek odpowiedzi, zwiększają szansę na to, że w przyszłości dany kandydat do nich powróci i zechce wziąć udział w kolejnych rekrutacjach. Potwierdzają to wyniki badania Pracuj.pl, zgodnie z którym gotowość do ponownego złożenia CV po otrzymaniu jakiejkolwiek odpowiedzi zadeklarowało blisko 2 na 3 badanych.

Profesjonaliści zawsze są na wagę złota, dlatego chcąc mieć dostęp do jak największej puli talentów, warto zadbać, żeby każdy kandydat, bez względu na wynik rekrutacji, poczuł się zauważony i nie miał wrażenia, że jest tylko kolejnym CV - komentuje Konstancja Zyzik.

Odpowiedź od rekrutera przychodzi zbyt późno

Badania wskazują, że brak odpowiedzi na wysłane CV jest praktyką powszechnie krytykowaną, ale równie nieprzyjemne dla kandydatów jest otrzymywanie odpowiedzi po zbyt długim czasie. 82 proc. badanych uważa, że najlepiej byłoby uzyskać feedback jak najszybciej. 77 proc. respondentów jest zdania, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty. Będąc świadomym problemu.

Pracuj.pl, wdraża technologiczne usprawnienia ułatwiające pracodawcom informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji - informuje platforma.

Ponad połowa badanych stwierdziła, że doświadczyli sytuacji, w której otrzymali odpowiedź od rekrutera na tyle późno, że zdążyli przyjąć inną ofertę. Aż 58 proc. Polek i Polaków zadeklarowało, że zdarzyło im się zawieść na rekrutacji, do której początkowo mieli duży entuzjazm. To pokazuje, jak ważne jest, aby zadbać o kandydata w trakcie całego proces i że atrakcyjna oferta to nie wszystko.

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Feedback zwiększa szansę na powrót przy okazji kolejnej rekrutacji

76 proc. badanych deklaruje, że informacja o pozytywnym rozpatrzeniu ich CV i zaproszenie na kolejny etap rekrutacji spowoduje, że w przyszłości chętniej zaaplikują do tego pracodawcy. Zaś 51 proc. respondentów deklaruje, że informacja o odrzuceniu ich CV spowoduje, że w przyszłości mniej chętnie zaaplikują ponownie do tej firmy.

Te liczby zmieniają się w zależności od tego, czy otrzymana odpowiedź była pozytywna, czy negatywna. Niemniej, w wynikach widać wyraźnie jak istotna dla kandydatów jest jakakolwiek informacja o statusie ich aplikacji i jakie korzyści psychiczne im przynosi.

 class="wp-image-2575474"

Każdy kandydat zasługuje na feedback. Bez względu na rezultat rekrutacji, chce mieć poczucie, że nie był tylko kolejnym CV i pracodawca był zainteresowany jego osobą i doświadczeniem zawodowym. Poświęcając czas na udzielenie feedbacku, pracodawcy zwiększają szansę na to, że osoby, które zainteresowane były pracą dla nich, wrócą przy okazji kolejnej rekrutacji. 

Budowanie bazy talentów i zarządzanie nią to jeden z ważnych czynników w wypracowywaniu przewagi konkurencyjnej. Warto również pamiętać, że takie podejście może w dłuższej perspektywie skutkować podniesieniem jakości rekrutacji - mówi Kalina Walento-Furmańska, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

REKLAMA

Twierdzi ona, że procesy na odpowiednim poziomie prowadzą nie tylko do przyciągania lepiej dopasowanych kandydatów, ale również skracają czas i koszty rekrutacji. Ma to również bezcenną wartość wizerunkową, bo ukazuje pracodawcę jako empatycznego, odpowiadającego na potrzeby rynku i kandydatów oraz szanującego ich czas i wysiłek.

Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 r. przez Zymetrię na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 1500 Polaków, mężczyzn w wieku 18-62 lata i kobiet w wieku 18-57 lat. Różnica wiekowa wynikała z różnic kobiet i mężczyzn w wieku przechodzenia na emeryturę, a do badania zaproszono osoby, którym do wieku emerytalnego zostało co najmniej 3 lata. Próba ogólnokrajowa, reprezentatywna dla grupy docelowej pod względem kluczowych danych demograficznych.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA