Pracuj.pl opublikowało wyniki badania dotyczącego rekrutacji. Niemal 4 na 10 respondentów wskazuje, że najtrudniejsze jest dla nich czekanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV. Z kolei 77 proc. badanych uważa, że nawet gdy otrzymają negatywną informację zwrotną, pozwala im to ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty. Eksperci są zgodni co do jednego proces rekrutacji to dla Polaków emocjonalny rollercoaster.
Emocjonalny rollercoaster – taki obraz procesów rekrutacyjnych wyłania się z odpowiedzi badanych przez Pracuj.pl Polaków. W czasie rekrutacji jest wiele trudnych momentów, jednak pojawiają się także te dobre, aktywizujące emocje, jak nadzieja, ciekawość czy optymizm.
Dla odpowiadających jedno jest wspólne – jako trudny moment wskazują oczekiwanie. Najpierw na pierwszy kontakt, następnie na decyzję o potencjalnym zatrudnieniu. Aż ponad 8 na 10 badanych wskazuje, że preferują otrzymać wiadomość o odrzuceniu CV, niż nie dostać żadnej wiadomości. Niemal tyle samo badanych przyznaje, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.
Wiedząc, z czym na co dzień mierzą się kandydaci, serwis Pracuj.pl zainicjował kampanię: Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź, w ramach której w czerwcu br. przeprowadzono badanie na próbie 1500 Polaków, którzy opowiedzieli o swoich doświadczeniach związanych z rekrutacją.
W ramach kampanii w Pracuj.pl wprowadzone zostało także usprawnione rozwiązanie będące technologiczną odpowiedzią na wyzwania firm w zakresie udzielania feedbacku kandydatom. Rozwiązanie pozwala na oznaczanie aplikacji statusami, filtrowanie kandydatów według oznaczeń, sprawne zmienianie statusów w zależności od potrzeb oraz umożliwia udzielanie feedbacku również w sposób częściowo zautomatyzowany.
Podczas rekrutacji najczęściej odczuwamy stres i niepewność
Z badania wynika, że stres i niepewność to emocje, które w największym stopniu towarzyszą respondentom w niemal każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Polki i Polacy odczuwają poza nimi głównie nadzieję, ale już znacznie rzadziej inne, pozytywniejsze i bardziej aktywizujące emocje jak optymizm czy entuzjazm.
W obliczu emocji, jakie kandydaci odczuwają podczas rekrutacji, pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie tych procesów z najwyższym poziomem uwagi i szacunku. Stres i niepewność towarzyszące kandydatom mogą wpływać na ich zachowanie i wyniki, dlatego istotne jest, aby pracodawcy tworzyli środowisko rekrutacyjne, które minimalizuje te negatywne emocje – mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Wspomina też, że dbałość o empatyczne podejście oraz klarowność komunikacji może nie tylko poprawić doświadczenie kandydatów, ale również zwiększyć szanse na przyciągnięcie najlepszych talentów. Pracodawcy, którzy traktują proces rekrutacji w ten sposób, budują pozytywny wizerunek firmy, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do lojalności i zaangażowania nowych pracowników.
Spośród czterech głównych emocji odczuwanych w procesie rekrutacyjnym dwie są negatywne: stres i niepewność, a dwie pozytywne: ciekawość oraz nadzieja. Około 1/4 osób odczuwa również optymizm i adrenalinę.
49 proc. badanych Polaków odczuwa stres związany z procesem rekrutacyjnym do potencjalnej pracy – jest to najczęściej wskazywana przez respondentów emocja. Jeszcze częściej stres (56 proc.) oraz bezradność (13 proc.) odczuwają osoby niemające aktualnie pracy. W tej grupie rzadziej w porównaniu do osób pracujących odczuwana jest ciekawość (29 proc.) i adrenalina (13 proc.), entuzjazm (8 proc.) i irytacja (3 proc.).
Najtrudniejsze jest oczekiwanie na informację zwrotną
Bez wątpienia w odczuciach Polaków najtrudniejszym etapem jest rozmowa rekrutacyjna, bo ponad 6 na 10 badanych wskazuje ten moment jako jeden z najtrudniejszych, a 1/3 respondentów jako zdecydowanie najtrudniejszy. Najrzadziej też wskazujemy rozmowę rekrutacyjną jako najłatwiejszy etap procesu rekrutacyjnego.
W przypadku rozmowy kwalifikacyjnej to przede wszystkim stres i fakt, że trzeba się na niej dobrze zaprezentować, są tymi czynnikami, które sprawiają, że jest ona najbardziej wymagającym etapem - wskazują eksperci Pracuj.pl.
Kolejne elementy wskazywane jako największe wyzwanie są związane z oczekiwaniem. 38 proc. badanych jako najtrudniejszy moment procesu rekrutacyjnego wskazało oczekiwanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV. Kolejne 38 proc. badanych wskazało, że trudnym momentem jest dla nich oczekiwanie na decyzję o ewentualnym zatrudnieniu (z mniejszą liczbą osób określającą ten element jako najtrudniejszy ze wszystkich).
Z badania wynika, że oczekiwanie na informację zwrotną po wysłaniu CV wiążę się z przede wszystkim z poczuciem niepewności i stresu. Te same czynniki sprawiają, że trudne jest również oczekiwanie na decyzję o zatrudnieniu, już po przejściu wszystkich etapów rekrutacji.
Dla wielu kandydatów oczekiwanie na decyzje rekrutacyjne jest jednym z najtrudniejszych momentów podczas poszukiwania nowej pracy. Czas, jaki mija od momentu złożenia CV do otrzymania informacji zwrotnej, a następnie od rozmowy kwalifikacyjnej do decyzji o potencjalnym zatrudnieniu, może być pełen niepewności i napięcia - tłumaczy Alina Michałek, Ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
W jej ocenie niezwykle istotne jest, by pracodawcy zdawali sobie sprawę z tego, jak ważna jest transparentność i komunikacja w tym okresie. Regularne informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji oraz jasno określone terminy mogą znacząco zredukować poziom stresu i poprawić ogólne doświadczenie rekrutacyjne.
Taka dbałość o cały proces wpływa także na wizerunek samej organizacji, co docelowo może poprawić jakość rekrutacji w przyszłości, a także sprzyjać retencji. Mamy nadzieję, że udoskonalone przez Pracuj.pl narzędzie służące do oznaczania statusów aplikacji przyczyni się do budowania kultury feedbacku w polskich firmach – komentuje Alina Michałek, Ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
Dla przeciwwagi najłatwiejszym elementem wskazywanym przez respondentów badania Pracuj.pl jest przeglądanie ofert. Nieco ponad ¼ badanych wskazuje ten moment jako zdecydowanie najłatwiejszy ze wszystkich wyszczególnionych etapów procesu rekrutacyjnego.
Jednak także w przypadku aplikowania na wybraną ofertę pojawiają się pewne trudności. Wśród nich badani wskazują między innymi fakt, że ciężko jest wybrać konkretną ofertę, a także wątpliwości czy praca, do której aplikują, okaże się odpowiednia. Pojawiają się również kwestie związane ze strachem o zmianę pracy, brak wiary we własne umiejętności oraz to, że ofert jest dużo, w części z nich brakuje informacji lub trudno jest wybrać tę, na którą najbardziej chcemy aplikować - podaje portal Pracuj.pl.
Część kandydatów wskazuje także na obawy związane z tym, że sam proces rekrutacyjny jest fałszywy – czyli taki, w którym z góry nie zakłada się, że się kogoś zatrudni, a proces odbywa się w innym celu.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Feedback bez względu na decyzję
Badani najczęściej odczuwają pozytywne emocje, gdy dostają informację zwrotną na temat tego, co dzieje się aktualnie z ich CV, bez względu na to, jaka jest to decyzja. Takiego zdania jest co piąta osoba. Polscy pracownicy, nawet jeśli czują stres czy zdenerwowanie (np. w przypadku odmowy), to jednak pozytywnie czują się z faktem, że otrzymują feedback do swojej aplikacji.
82 proc. badanych wskazuje, że jak najszybciej chcą się dowiedzieć, czy mają szansę w danej rekrutacji. 8 na 10 respondentów deklaruje, że preferują dostać informację o odrzuceniu CV, niż zostać bez żadnej informacji zwrotnej. 77 proc. badanych z kolei jest zdania, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.
Udzielanie informacji zwrotnej kandydatom aplikującym do pracy jest kluczowym elementem profesjonalnego procesu rekrutacyjnego i służy każdej ze stron. Pozostawianie kandydatów w niepewności może prowadzić do frustracji i negatywnego postrzegania organizacji, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na zdolność przyciągania najlepszych talentów - podsumowują eksperci.
Transparentność i otwarta komunikacja na każdym etapie rekrutacji są nieodzownymi elementami budowania pozytywnych relacji z potencjalnymi pracownikami oraz umacniania marki pracodawcy.