Koniec pracy zdalnej, niech żyje model hybrydowy – takie wnioski przynosi najnowszy raport firmy CBRE pt. „European Office Occupier Sentiment Survey 2024”. Z opracowania wynika, że większość Europejczyków pracuje obecnie w trybie 2+3 (dwa dni z biura, trzy z domu). Ale jak podkreślają autorzy badania, wkrótce to może się zmienić, bo wielu pracodawców będzie dążyć do przywrócenia pracy stacjonarnej lub zwiększać jej udział w wymiarze tygodniowym. Są jednak firmy i to ciekawe - zwykle bardzo duże - które nie widzą nic złego w pracy zdalnej.
Koniec pracy zdalnej? CBRE wskazuje, że 71 proc. pracowników w Europie wykonuje obowiązki z biura przez dwa lub trzy dni w tygodniu. Najbardziej popularnym modelem są dwa dni pracy stacjonarnej i trzy zdalnej, a działa tak 4 na 10 osób. Trzy dni w tygodniu biurze spędza 32 proc. zatrudnionych, a cztery dni 9 proc. Najmniejszy odsetek (2 proc.) pracuje w siedzibie firmy okrągły tydzień (7 proc.).
Większy pracodawca chętniej godzi się na pracę z domu
Analitycy CBRE zauważają, że im mniejsza firma, tym mniej przychylna atmosfera dla pracy zdalnej. U pracodawców zatrudniających mniej niż 5 tys. osób, jedna piąta wymaga, by pracownicy spędzali w biurze cztery lub pięć dni. W przypadku firm liczących mniej niż 1000 osób ten odsetek sięga jednej trzeciej.
Jednocześnie pracodawcy przyznają, że liczba pracujących stacjonarnie jest coraz bliższa ich oczekiwaniom, choć widać spore różnice w tych oczekiwaniach zależności od kraju, w którym pytano menedżerów o zdanie.
W Polsce wiele firm ma wyższe aspiracje, co do obecności pracowników w przestrzeni biurowej, niż to, co dzieje się aktualnie – czytamy w opracowaniu.
Niemal połowa pracodawców preferuje pracę stacjonarną przez trzy dni w tygodniu, dwa dni akceptuje 13 proc., a jeden dzień 5 proc. Jednocześnie pracodawcy przychylnym okiem patrzą na różne warianty pracy hybrydowej. Ściągnąć podwładnych do pracy wyłącznie z biura zamierza jedynie 4 proc. szefów.
Jeszcze więcej pracy z biura
Paweł Dobrowolski, dyrektor CBRE, zauważa w komentarzu do wyników badania, że firmy długo poszukiwały sposobów, jak ponownie przyciągnąć pracowników do biur.
Teraz sytuacja się stabilizuje, są firmy, które już osiągnęły swój cel, inne wciąż do tego dążą i to dotyczy wielu pracodawców w Polsce – wskazuje.
Więcej wiadomości na temat pracy zdalnej w Polsce i za granicą
Jak dodaje Dobrowolski, kroki zachęcające do pracy stacjonarnej zamierza podjąć trzy na dziesięć firm, ale w naszym kraju ten odsetek jest prawdopodobnie wyższy.
CBRE wskazuje, że działania są zbliżone i dotyczą głównie zwiększenia liczby dni pracy z biura w tygodniu, przy akceptacji pewnego poziomu pracy zdalnej.
Osoby, które niechętnie rezygnują z wykonywania obowiązków z domu to przede wszystkim ci, którzy mają zobowiązania, takie jak opieka nad rodziną. Dlatego inicjatywy, które mają zachęcić je do częstszej pracy z biura, powinny być odpowiednio zaplanowane i przemyślane – zauważa ekspert CBRE.
Praca zdalna bez regulacji
Z badania CBRE wynika, że spory odsetek pracodawców wciąż nie opracował regulaminów pracy zdalnej.
Z naszego raportu wynika, że takie zapisy ma trzy czwarte z nich, przy czym tylko w nieco ponad połowie z tych organizacji są one obowiązkowe. Część firm pozwala pracownikom podejmować decyzje dotyczące poziomu ich obecności w biurze – zaznacza ekspert.