REKLAMA

Miliony wjechały na tory. PKP nabierają prędkości

PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczą kolejne środki na zwiększenie przepustowości, poprawę bezpieczeństwa, dostosowanie infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami oraz modernizację systemów informacji pasażerskiej. A wszystko to dzięki wsparciu z KPO na kwotę 219,5 mln zł.

Miliony wjechały na tory
REKLAMA

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak uważa, że wsparcie przez KPO Polskich Linii Kolejowych to kolejny krok w kierunku zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportu kolejowego Polski.

Inwestycje zwiększą przepustowość sieci kolejowej, co poprawi komfort i skróci czas podróży. Modernizacja infrastruktury przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności przewozów, ograniczając ryzyko awarii, szczególnie na kluczowych odcinkach istotnych dla transportu pasażerskiego i towarowego - mówi Dariusz Klimczak.

REKLAMA

Zdaniem ministra nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników.

Poprawa informacji dla pasażerów na wybranych stacjach i przystankach

Pierwsze zadanie obejmuje poprawę informacji pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie nowych urządzeń centralnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego na stacjach i przystankach położonych na dziewięciu liniach kolejowych, na których zatrzymuje się nawet do 300 pociągów w ciągu doby - wskazuje resort.

Elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, monitoring i system nagłośnienia otrzymają stacje i przystanki osobowe:

  • Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów, Żyrardów (linia nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice);
  • Zielonka, Wołomin, Zagościniec, Dobczyn, Urle, Szewnica, Klembów, Jasienica Mazowiecka, Tłuszcz, Chrzęsne, Mokra Wieś, Barchów, Łochów, Ostrówek Węgrowski, Topór (lina nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka);
  • Warszawa Aleje Jerozolimskie, Warszawa Rakowiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Służewiec, Warszawa Okęcie, Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny, Czachówek Południowy (linia nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny);
  • Warszawa Praga, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy (linia nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny);
  • Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Dąbkowizna, Radzymin (linia nr 10 Legionowo – Tłuszcz);
  • Warszawa Zacisze Wilno, Ząbki, Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna (linia nr 21 Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna);
  • Warszawa Mokry Ług, Zielonka Bankowa (linia nr 449 Warszawa Rembertów – Zielonka);
  • przystanki Warszawa ZOO (linia nr 20) i Warszawa Lotnisko Chopina (linia nr 440).

Dodatkowo przedsięwzięcie obejmuje przebudowę dwóch peronów przystanku Ursus Północny, wymianę bramek sieci trakcyjnej, remont dwóch wiaduktów linii kolejowej nr 3 oraz remont peronu na stacji Radzymin, wraz z dojściami na stację.

Rewitalizacja, która dostosuje infrastrukturę dla osób z niepełnosprawnościami

Drugie zadanie dotyczy poprawy infrastruktury oraz przywrócenia parametrów techniczno-eksploatacyjnych linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Tunel – Kraków.

Rewitalizacja blisko 50 km kolejowego szlaku obejmie remont nawierzchni torowej, co umożliwi jazdę z wyższą prędkością pociągów pasażerskich i towarowych, budowę dwóch peronów na stacjach Miechów i Zastów oraz przebudowę czterech peronów: na przystanku osobowym Smroków, stacji Kraków Batowice i Kraków Główny - informuje ministerstwo infrastruktury.

Resort zapewnia, że infrastruktura pasażerska (wszystkie perony i dojścia do nich) dostosowana będzie dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort korzystania ze stacji i przystanków poprawią wiaty, ławki i tablice informacji dla podróżnych oraz energooszczędne oświetlenie.

Zaplanowano modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę 22 rozjazdów i 4 skrzyżowań torów oraz odcinkową wymianę sieci trakcyjnej. Zakończenie prac jest planowane w drugiej połowie 2026 roku.

REKLAMA

Więcej wiadomości na temat kolei można przeczytać poniżej:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-04T12:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T11:11:24+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T10:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T05:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T15:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T12:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T07:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T21:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T19:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T17:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T07:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T06:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T21:58:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T16:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T15:10:14+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T13:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T11:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T10:58:19+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T07:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T06:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-01T05:58:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA