REKLAMA

Miliony wjechały na tory. PKP nabierają prędkości

PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczą kolejne środki na zwiększenie przepustowości, poprawę bezpieczeństwa, dostosowanie infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami oraz modernizację systemów informacji pasażerskiej. A wszystko to dzięki wsparciu z KPO na kwotę 219,5 mln zł.

Miliony wjechały na tory
REKLAMA

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak uważa, że wsparcie przez KPO Polskich Linii Kolejowych to kolejny krok w kierunku zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportu kolejowego Polski.

Inwestycje zwiększą przepustowość sieci kolejowej, co poprawi komfort i skróci czas podróży. Modernizacja infrastruktury przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności przewozów, ograniczając ryzyko awarii, szczególnie na kluczowych odcinkach istotnych dla transportu pasażerskiego i towarowego - mówi Dariusz Klimczak.

REKLAMA

Zdaniem ministra nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników.

Poprawa informacji dla pasażerów na wybranych stacjach i przystankach

Pierwsze zadanie obejmuje poprawę informacji pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie nowych urządzeń centralnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego na stacjach i przystankach położonych na dziewięciu liniach kolejowych, na których zatrzymuje się nawet do 300 pociągów w ciągu doby - wskazuje resort.

Elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, monitoring i system nagłośnienia otrzymają stacje i przystanki osobowe:

  • Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów, Żyrardów (linia nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice);
  • Zielonka, Wołomin, Zagościniec, Dobczyn, Urle, Szewnica, Klembów, Jasienica Mazowiecka, Tłuszcz, Chrzęsne, Mokra Wieś, Barchów, Łochów, Ostrówek Węgrowski, Topór (lina nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka);
  • Warszawa Aleje Jerozolimskie, Warszawa Rakowiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Służewiec, Warszawa Okęcie, Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny, Czachówek Południowy (linia nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny);
  • Warszawa Praga, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy (linia nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny);
  • Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Dąbkowizna, Radzymin (linia nr 10 Legionowo – Tłuszcz);
  • Warszawa Zacisze Wilno, Ząbki, Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna (linia nr 21 Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna);
  • Warszawa Mokry Ług, Zielonka Bankowa (linia nr 449 Warszawa Rembertów – Zielonka);
  • przystanki Warszawa ZOO (linia nr 20) i Warszawa Lotnisko Chopina (linia nr 440).

Dodatkowo przedsięwzięcie obejmuje przebudowę dwóch peronów przystanku Ursus Północny, wymianę bramek sieci trakcyjnej, remont dwóch wiaduktów linii kolejowej nr 3 oraz remont peronu na stacji Radzymin, wraz z dojściami na stację.

Rewitalizacja, która dostosuje infrastrukturę dla osób z niepełnosprawnościami

Drugie zadanie dotyczy poprawy infrastruktury oraz przywrócenia parametrów techniczno-eksploatacyjnych linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Tunel – Kraków.

Rewitalizacja blisko 50 km kolejowego szlaku obejmie remont nawierzchni torowej, co umożliwi jazdę z wyższą prędkością pociągów pasażerskich i towarowych, budowę dwóch peronów na stacjach Miechów i Zastów oraz przebudowę czterech peronów: na przystanku osobowym Smroków, stacji Kraków Batowice i Kraków Główny - informuje ministerstwo infrastruktury.

Resort zapewnia, że infrastruktura pasażerska (wszystkie perony i dojścia do nich) dostosowana będzie dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort korzystania ze stacji i przystanków poprawią wiaty, ławki i tablice informacji dla podróżnych oraz energooszczędne oświetlenie.

Zaplanowano modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę 22 rozjazdów i 4 skrzyżowań torów oraz odcinkową wymianę sieci trakcyjnej. Zakończenie prac jest planowane w drugiej połowie 2026 roku.

REKLAMA

Więcej wiadomości na temat kolei można przeczytać poniżej:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:20:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:39:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T11:43:36+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T10:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA