REKLAMA

CPK otwiera nowy rozdział w historii. Kolej przewiezie 140 mln pasażerów

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podała prognozy ruchu kolejowego. Wynika z nich, że do 2050 roku z kolei dalekobieżnej skorzysta 140 mln pasażerów. Dodatkowo będzie możliwa do przejęcia przez kolej jedna czwarta podróży lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Perony i dworce będą lepiej projektowane
REKLAMA

Zdaniem wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. CPK Maciej Lasek, mimo że dynamicznie przybyło pasażerów kolei w ostatnich latach, to kolejne wzrosty pasażerskie są przed nami. To znaczy, że warto inwestować w kolej.

Przygotowywane przez nas inwestycje kolejowe stawiają pasażera w centrum uwagi. Naszym celem jest skrócenie czasu i poprawa komfortu podróży oraz przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu. Będziemy wpisywać się w oczekiwania pasażerów, planując i budując nową infrastrukturę tak, żeby pociągi kursujące po liniach CPK nie woziły powietrza — mówi wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

REKLAMA

I dodaje, że prognozowana liczba pasażerów w przewozach dalekobieżnych na rok 2050 wzrosła ze 108 do 140 mln pasażerów. Dla 2032 roku, czyli zakładanej daty uruchomienia Lotniska CPK i linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź, prognozuje się między 107 a 117 mln pasażerów. Dla porównania: w ubiegłym roku kolej dalekobieżna w Polsce przewiozła 78 mln pasażerów.

Aktualizacja prognoz była niezbędna, m.in. dlatego że zwiększyliśmy do 320 km/h maksymalną prędkość eksploatacyjną, co doprowadziło do skrócenia czasów przejazdu i poprawy wskaźników efektywności linii kolejowych. Infrastruktura Kolei Dużych Prędkości, która jest warta dziesiątki miliardów złotych, powinna obsługiwać największe potoki pasażerskie — twierdzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

W jego ocenie przewozy będą dalej rosły, a to oznacza istotny impuls dla inwestycji CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych, które będą wpisane w oczekiwania rynku i oparte na twardych liczbach.

Jak będzie wyglądało natężenie ruchu na linii „Y”

W perspektywie 2035 roku największej liczby pasażerów na linii „Y” można spodziewać się na odcinku między Warszawą i Łodzią. Jest to 70,5 tys. pasażerów między Warszawą i CPK (175 pełnych pociągów Pendolino), oraz 59 tys. między CPK i Łodzią (tylu pasażerów zmieściłoby się w 147 składach Pendolino). Dla porównania dziś na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) między Włoszczową i Grodziskiem Mazowieckim podróżuje ok. 20 tys. osób w ciągu doby.

Resort podaje, że kolejne miejsce pod względem spodziewanego natężenia ruchu dobowego zajmuje odcinek z Łodzi do Sieradza (33,5 tys. osób na dobę), w którym to mieście linia KDP „Y” rozgałęzia się na Wrocław i Poznań, co też przekłada się na to rozdzielenie potoków ruchu (po 16 – 18 tys. pasażerów dziennie).

Przewidywana w 2035 roku liczba pasażerów na Stacji CPK to 30,6 tys. na dobę, co przekłada się na 11,2 mln pasażerów rocznie. Ta skala ruchu porównywalna jest z ruchem występującym na stacji Warszawa Wschodnia. Potencjał wzrostu ruchu jest tu znaczący, bo w 2050 roku ma to być 48,2 tys. pasażerów dobowo, czyli 17,6 mln w ciągu roku. To tyle, ile obsługuje dziś stacja Katowice Główne.

Założenia prognoz uwzględniają budowę kolejowej łącznicy, która umożliwi skomunikowanie południa Polski z Lotniskiem CPK, w tym między innymi z Krakowa i Katowic.

Więcej wiadomości na temat transportu można przeczytać poniżej:

Prognozowana dynamika podróżujących do 2025 roku

Największa dynamika wzrostu liczby podróżnych do 2050 roku jest prognozowana na stacjach:

  • Zamość (445 proc.),
  • Nowy Sącz (425 proc.),
  • Grudziądz (206 proc.),
  • Ełk (200 proc.),
  • Sieradz (193 proc.),
  • Białystok (181 proc.),
  • Zielona Góra (100 proc.).

Prognoza powstała w ramach największej dotychczas aktualizacji Pasażerskiego Modelu Transportowego. PMT to zaawansowane narzędzie analityczne, które służy do wykonywania tzw. międzygałęziowych prognoz ruchu (z uwzględnieniem różnych środków transportu). PMT został rozbudowany o Litwę, Łotwę i Estonię w celu lepszego odwzorowania wpływu projektu Rail Baltica na wyniki prognoz ruchu w obszarze Polski - wskazuje ministerstwo.

Linia Rail Baltica poprzez realizowany przez PLK polski odcinek będzie łączyła się z linią „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań. Najnowszy model PMT został też rozbudowany o 11 lotnisk zagranicznych: Pragę, Ostrawę, Wiedeń, Budapeszt, Koszyce, Lwów, Wilno, Rygę, Tallinn, Hamburg i Berlin.

REKLAMA

W aktualizacji modelu spółka CPK uwzględniła też najnowsze prognozy ruchu lotniczego Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) – z końca 2024 roku. Aktualizacja PMT została wykonana przez spółkę CPK, w której zatrudniono inżynierów z Politechniki Warszawskiej, Krakowskiej, Gdańskiej, Poznańskiej i Wrocławskiej.

Jak wynika z urealnionych harmonogramów CPK, do końca 2032 roku zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki linii „Y”: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do końca 2035 roku.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-11T22:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T18:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T16:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T15:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T13:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T06:46:25+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T22:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T19:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T15:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T14:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T11:09:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T05:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-10T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T20:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T18:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T15:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T13:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T12:09:25+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA