REKLAMA

85 proc. mniej odszkodowań. Tak UE poprawia prawa pasażerów

Rząd ogłasza: nowe prawo to „lepsza ochrona pasażerów”. Tymczasem eksperci biją na alarm – może być aż o 85 proc. mniej odszkodowań. Kto zyska? Linie lotnicze. Kto straci? Ty.

85 proc. mniej odszkodowań. Tak UE poprawia prawa pasażerów
REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że nowelizacja unijnych przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych oznacza „lepszą ochronę podróżnych”. Chodzi o przyjęte przez ministrów transportu UE zmiany w rozporządzeniu EC261/2004. Oficjalnie mają one na celu uproszczenie zasad, doprecyzowanie przepisów i ułatwienie dochodzenia swoich praw.

Nowe przepisy zwiększą transparentność zasad wypłaty odszkodowań i zapewnią lepszą pomoc pasażerom – napisał resort w komunikacie, który zamieścił także w mediach społecznościowych.

REKLAMA

Nowością mają być m.in. obowiązki linii lotniczych wobec pasażerów uwięzionych na płycie lotniska przy opóźnieniu.

Jednak komentarz ten spotkał się z natychmiastową i ostrą reakcją ekonomisty Rafała Mundrego, który opublikował szczegółową analizę proponowanych zmian na portalu X.com. Jego zdaniem nie ma mowy o poprawie sytuacji konsumentów – wręcz przeciwnie.

Mundry: 85 procent mniej odszkodowań

Rafał Mundry punkt po punkcie wykazał, dlaczego – jego zdaniem – nowe przepisy oznaczają drastyczne ograniczenie praw pasażerów.

Odszkodowanie dopiero po 4 godzinach opóźnienia. Maksymalne odszkodowanie obniżone do 500 euro. Termin na reklamację skrócony do 6 miesięcy. Posiłek po 3 godzinach oczekiwania. Efekt? 85 procent mniej odszkodowań – ocenił ekonomista Rafał Mundry.

Wyższe progi opóźnień

Dotąd odszkodowanie przysługiwało po 3 godzinach opóźnienia, bez względu na dystans. Po zmianach to 4 godziny opóźnienia dla lotów do 3 500 km i aż 6 godzin dla lotów dalekodystansowych (powyżej 3 500 km).

Mniejsze odszkodowania

Nowelizacja wprowadza też nowe niższe stawki: 300 euro dla lotów krótszych niż 3 500 km (obecnie 250–400 euro) i 500 euro dla lotów dalekiego zasięgu (obecnie 600 euro).

Szybszy termin przedawnienia

Czas na zgłoszenie reklamacji ma zostać skrócony z 12 do 6 miesięcy.

Posiłek dopiero po 3 godzinach

Dziś linia lotnicza musi zapewnić pasażerowi posiłek już po 2 godzinach opóźnienia – nowy projekt przesuwa ten obowiązek do 3 godzin.

Poradniki Bizbloga dla podróżujących

Nowe standardy czy ograniczanie odpowiedzialności?

Choć Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że nowe przepisy mają wzmocnić prawa pasażerów i ułatwić procedury, Rafał Mundry ostrzega przed pogorszeniem sytuacji konsumentów.

Dla pasażerów oznacza to:

  • mniejsze szanse na uzyskanie rekompensaty,
  • niższe odszkodowania,
  • mniej czasu na reakcję,
  • dłuższy czas oczekiwania na podstawową pomoc na lotnisku.

Z kolei dla branży lotniczej to uproszczenie procedur i niższe koszty odszkodowań.

REKLAMA

Co dalej?

Projekt zmian został przyjęty przez Radę UE, ale ostateczna decyzja należy do Parlamentu Europejskiego, który może jeszcze zgłosić poprawki. Organizacje konsumenckie w całej Unii zapowiadają już, że będą naciskać na zachowanie obecnych standardów ochrony podróżnych.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-30T11:04:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T10:30:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T06:27:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T20:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T18:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T16:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T15:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T14:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T13:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T07:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T05:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-29T04:18:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-28T16:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-28T12:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-28T09:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-28T08:09:14+02:00
Aktualizacja: 2025-06-28T08:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-27T17:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-27T15:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-27T14:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-27T13:12:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA