Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Jakie są warunki?
Odwołany lub opóźniony lot może pokrzyżować plany pasażerów. Mają oni jednak prawo do opieki oraz odszkodowania, o ile spełnione zostaną pewne warunki. Co przysługuje podróżującym, których lot został odwołany albo opóźniony?
Kiedy lot uznaje się za odwołany, a kiedy za opóźniony?
Podróżujący często używają określeń „odwołany” albo „opóźniony” lot w sposób nieprawidłowy. Tymczasem za lot odwołany uważa się taki, który w ogóle się nie odbył bądź z jakiejkolwiek przyczyny samolot musiał zawrócić do miejsca wylotu. Lot odwołany dotyczy również sytuacji, w której samolot startuje z lotniska znajdującego się w innym mieście. Natomiast lot opóźniony to taki, który wystartował minimum trzy godziny po przewidzianym czasie.
Odwołany lot a odszkodowanie
Odwołanie lotu uniemożliwia pasażerom dotarcie do miejsca docelowego. Linia lotnicza ma więc obowiązek zapewnić lot alternatywny, a jeśli w danym czasie nie jest to możliwe, musi:
- zaoferować pasażerom posiłki i napoje (jeśli pasażer poniósł koszty we własnym zakresie, przysługuje mu zwrot na podstawie przedstawionych paragonów),
- zapewnić pasażerom nocleg i transport do miejsce, w którym będą nocować,
- umożliwić pasażerom kontakt (wykonanie dwóch telefonów czy wysłanie maili).
Pasażerowie mają też prawo ubiegać się o zwrot kosztów zakupionego biletu. Przysługuje im także odszkodowanie, którego wysokość waha się w przedziale 250-600 euro i zależy od rodzaju trasy. Jeśli:
- trasa zaczyna się i kończy w UE, a jej długość nie przekracza 1500 km – przysługuje 250 euro odszkodowania,
- trasa zaczyna się i kończy w UE, a jej długość to więcej niż 1500 km – przysługuje 400 euro odszkodowania,
- trasa zaczyna się lub kończy poza UE, a jej długość wynosi od 1500 km do 3500 km – przysługuje 400 euro odszkodowania,
- trasa zaczyna się lub kończy poza UE, a jej długość przekracza 3500 km – przysługuje 600 euro odszkodowania.
Więcej poradników dla podróżujących przeczytasz na Bizblog.pl:
Kiedy odszkodowanie za odwołany lot nie zostanie przyznane?
Linia lotnicza nie wypłaci odszkodowania, jeśli:
- pasażerowie zostaną poinformowani o odwołaniu lotu z 14 dniowym wyprzedzeniem,
- pasażerom zostanie zaoferowany alternatywny lot, który wystartuje nie wcześniej niż dwie godziny od lotu planowanego oraz pozwoli dotrzeć do miejsca docelowego nie później niż cztery godziny w stosunku do lotu planowanego (propozycja musi zostać przedstawiona najpóźniej na siedem dni przed wylotem),
- pasażerom został zaoferowany lot alternatywny, który wystartuje nie wcześniej niż godzinę przed odwołanym lotem i pozwoli dotrzeć do miejsca docelowego z maksymalnie 2-godzinnym opóźnieniem.
Odszkodowanie za opóźniony lot – kiedy będzie wypłacone?
Opóźnienie lotu zobowiązuje linię lotniczą do zapewnienia pasażerom podobnej opieki tak, jak w przypadku lotu odwołanego. Mają oni również prawo ubiegać się o odszkodowanie. Jeśli opóźnienie wynosi minimum pięć godzin, mogą również dochodzić zwrot kosztów zakupu biletu. Kwoty odszkodowań za lot opóźniony są tożsame ze stawkami odszkodowań za lot odwołany.
Warto jednak pamiętać, że możliwość ubiegania się o rekompensatę mają jedynie ci pasażerowie, których lot został opóźniony o przynajmniej trzy godziny. W przypadku lotów z przesiadką sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Jeśli dokonano dwóch rezerwacji, każdy lot rozpatrywany jest oddzielnie, co wpływa na możliwość uzyskania rekompensaty finansowej.
Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany/opóźniony lot?
Odszkodowanie za lot opóźniony lub odwołany nie zostanie wypłacone automatycznie. Pasażerowie w teorii powinni zostać poinformowani o przysługujących im uprawnieniach, jednak wiele linii lotniczych lekceważy ten obowiązek. Udostępniają natomiast na swoich stronach internetowych specjalne formularze, które wystarczy wypełnić, chcąc uzyskać odszkodowanie. Obowiązkiem pasażera jest natomiast przedstawić dokumenty związane z rezerwacją biletu oraz udokumentować dokładną godzinę przylotu.
Jeśli dochodzenie praw na drodze polubownej nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, pasażer ma prawo pozwać linię lotniczą. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu roszczenia przedawniają się po upływie roku.