Spółka PKP Intercity odebrała osiem pierwszych zmodernizowanych wagonów, które już wyjechały w trasy z prędkością do 200 km/h. Wartość kontraktu z PESĄ to ponad 150 mln zł.

Wagony z serii 152A przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) w zakładach w Mińsku Mazowieckim. Zmodernizowane pojazdy to wagony bezprzedziałowe 1. klasy o prędkości 200 km/h.
Wszystkie wagony powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 roku
Z uzyskanych informacji wynika, że każdy z wagonów zapewnia miejsca dla 54 pasażerów. Oferują także udogodnienia takie jak: Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo-przesuwne.
W ostatni weekend PKP Intercity przewiozło prawie milion pasażerów. To jest rekord, w porównaniu z analogicznym weekendem rok wcześniej wzrost o 15 proc. - mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
I zapewnia, że stawiają przede wszystkim na jak najszybszą modernizację oraz zakupy wagonów i lokomotyw. Zaznacza też, że inwestują w polskich firmach i do tej pory zamówili wagony i lokomotywy o wartości 16,5 mld zł.
Kolejne zmodernizowane wagony 152A będą sukcesywnie odbierane przez spółkę. Wszystkie pojazdy z tej serii powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 roku. Wartość tego kontraktu to ponad 150 mln zł.
Mamy podpisane kontrakty na 644 wagony - 67 wagonów w PESIE, 382 wagony w Cegielskim i 195 wagonów w Remtraku. One sukcesywnie trafiają do PKP Intercity i od razu są kierowane do ruchu. PKP Intercity bije rekordy przewozowe. W porównaniu do 2023 roku wozimy ponad 30 proc. więcej pasażerów - zauważa Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
Więcej wiadomości na temat PK Intercity można przeczytać poniżej:
W których lokalizacjach modernizacja nastąpi jako pierwsza
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że modernizacja wagonów typu 152A jest realizowana przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Mamy pociągi składające się z 14 lub więcej wagonów, wożące nawet 1 tys. pasażerów. Stąd wszystko, co robimy, wiąże się z hasłem: wozimy więcej pasażerów, służymy lepiej obywatelom i chcemy krok po kroku, wieloma różnymi działaniami poprawiać efektywność - przekonuje Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Pierwsze pojazdy zostaną skierowane do obsługi pociągów:
- IC 18114/5 Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg,
- IC 81114/5 Pobrzeże relacji Kołobrzeg - Łódź Fabryczna,
- IC 19130/1 Zosia relacji Warszawa Wsch. - Łódź Fabryczna,
- IC 91130/1 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia,
- IC 15152/3 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Gdynia Główna,
- IC 51152/3 Zatoka relacji Gdynia Gł. - Łódź Kaliska.
Główne relacje, na które przeznaczone będą docelowo wagony w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, to:
- Warszawa – Kołobrzeg,
- Warszawa – Kraków,
- Kraków – Zakopane,
- Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój,
- Warszawa – Łódź – Kalisz – Krotoszyn/Twardogóra – Wrocław,
- Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra - Szklarska Poręba,
- Warszawa – Opoczno Płd. – Miechów – Kraków,
- Wrocław – Opole – Lubliniec – Piotrków Tryb. – Warszawa,
- Warszawa – Małkinia – Białystok.
PESA Mińsk Mazowiecki modernizuje dla PKP Intercity również 8 wagonów przedziałowych 1. klasy za prawie 58 mln zł. Przewoźnik zakontraktował z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.
Podstawowa zasada w PKP Intercity to ambitna polityka taborowa. Coraz więcej nowych lokomotyw, coraz więcej nowoczesnego taboru, szybko wykonywane remonty i kolej dostosowana do potrzeb pasażerów - podsumowuje minister infrastruktury.