Spółka PKP Intercity pochwaliła się, że w 2024 roku jej pociągi przewiozły 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 33 proc. więcej niż w roku 2022. Przewoźnik dopiero się rozkręca, bo do 2030 roku planuje uruchamiać prawie dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka zamierza zainwestować 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę w ciągu najbliższych pięciu lat.
Państwowy przewoźnik kolejowy pochwalił się znakomitymi wynikami ruchu pasażerskiego w 2024 roku, a szczególnie udane były wakacje – od 1 czerwca do 31 sierpnia z usług PKP Intercity skorzystało aż 23,2 mln pasażerów. Kolejne miesiące też były bardzo dobre, bo liczba pasażerów grubo przekraczała 6 mln. Łącznie w 2024 r. spółka przewiozła 78,5 mln osób.
Plany spółki zakładają, że ruch pasażerski jeszcze bardziej wzrośnie w ciągu najbliższych pięciu lat. Do 2030 roku PKP Intercity chce zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. W ramach strategii „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji”, spółka chce zainwestować 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
Planujemy uruchamiać w 2030 roku dwa razy więcej pociągów niż w 2021 roku. Dzięki inwestycjom w nowoczesne pojazdy zapewnimy naszym pasażerom wysoki i przewidywalny standard podróżowania, a spójna sieć transportowa gwarantuje stabilną, przejrzystą ofertę – deklaruje PKP Intercity.
Na co konkretnie spółka chce wydać ponad 27 mld zł? Jak tłumaczy PKP Intercity, 24,5 mld zł ma zostać zainwestowane w nowy tabor, a pozostałe 2,6 mld zł na infrastrukturę. Chodzi o unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych zarządzanych przez spółkę.
Więcej wiadomości na temat PKP Intercity można przeczytać poniżej:
Planowany rozwój nowoczesnego parku taborowego obejmuje znaczące zwiększenie liczby pojazdów kolejowych w różnych kategoriach. Spółka planuje zwiększenie taboru lokomotyw do 429, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu do obecnego stanu.
Po torach ma jeździć 109 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym takich, które mogą osiągać 250 km/h, a to oznacza wzrost o niemal połowę. Liczba wagonów ma się zwiększyć do 2466, co oznacza wzrost o 18 proc. Spółka chce też zakupić 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, których obecnie nie ma w ogóle.
W PKP Intercity mają funkcjonować trzy kategorie pociągów, dostosowanych do różnych potrzeb podróżnych:
- Wysoka
- Średnia
- Ekonomiczna