REKLAMA

PKP IC chwali się nowymi szybkimi lokomotywami. Wjadą na tory w idealnym momencie

Z okazji zbliżającego się szczytu przewozowego związanego z Dniem Wszystkich Świętych PKP Intercity dołączy do pociągów kursujących na najpopularniejszych trasach 245 dodatkowych wagonów, a na dworcach pasażerowie będą mogli skorzystać ze wsparcia informatorów mobilnych. Akurat świetnie się złożyło, bo w gorącym okresie związanymi z podróżami PKP Intercity odebrało nowe lokomotywy Griffin 200, które będą osiągać prędkość nawet 200 km/h.

PKP IC chwali się nowymi szybkimi lokomotywami. Wjadą na tory w idealnym momencie
REKLAMA

W dniach od 30.10 do 04.11 PKP Intercity zapewni 245 dodatkowych wagonów, które wzmocnią 154 pociągi na wybranych połączeniach. Dodatkowo część pociągów zestawionych z elektrycznych zespołów trakcyjnych zostanie wydłużonych do dwóch składów. Przykładowo, pociąg Esperanto zestawiany jest z jednego składu typu Dart o długości 150 m z miejscami dla ponad 350 pasażerów. W dzień Wszystkich Świętych pociąg będzie wydłużony do 300 m z miejscami dla 700 osób. PKP Intercity podjęło już decyzję o wydłużeniu 8 takich pociągów.

REKLAMA
  • 30 października pociąg 1002 „Zamenhoff”;
  • Od 31 października do 4 listopada pociąg 6124 „Fredro”;
  • Od 31 października do 4 listopada pociąg 1624 „Fredro”;
  • 31 października pociąg 6120 „Asnyk”;
  • 31 października pociąg 1220 „Nida”;
  • 3 listopada pociągi 1542 oraz 5142 „Laguna”;
  • 3 listopada pociąg 1106 „Esperanto”.

Ponadto przewoźnik stale monitoruje frekwencję pasażerów w pociągach iw miarę możliwości technicznych, jeśli pojawi się taka potrzeba, będzie planował dalsze wzmocnienia składów.

Najbardziej popularnymi kierunkami podróżowania w okresie Wszystkich Świętych będą trasy: Kraków-Warszawa-Kraków, Trójmiasto-Warszawa-Trójmiasto, Warszawa-Poznań-Warszawa, Warszawa-Wrocław-Warszawa. Podjęte przez PKP Intercity działania, podniosą wygodę i bezpieczeństwo na trasach w całej Polsce.

Najważniejsze to zaplanować podróż z wyprzedzeniem

Narodowy przewoźnik radzi, że aby zapewnić sobie najwyższy komfort podróży, warto zarezerwować bilety na wybrane połączenie z wyprzedzeniem. Można to zrobić poprzez serwis e-IC, aplikację mobilną lub platformy takie jak mPay, e-podróżnik.pl, biletico.pl, SkyCash, KOLEO, Jakdojade oraz eTravel. Ułatwienia w zakupie biletów oferują także Google Mapsi Billkom.

Do dyspozycji pasażerów, na największych dworcach w Polsce, będą informatorzy mobilni. Pomogą oni podróżnym ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży - zapewnia PKP Intercity.

Informatorzy będą dostępni na następujących dworcach: Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Szczecin Główny, Kraków Główny, Katowice, Przemyśl Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny.

Dostępna jest również infolinia pod numerem +48 22 322 22 22 (koszt zgodny z taryfą operatora). Ponadto, na największych dworcach pasażerowie mogą skorzystać z pomocy informatorów mobilnych. Pomogą oni podróżnym ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży - informuje PKP Intercity.

Lokomotywy Gryffin 200 z nowosądeckiej fabryki

Griffin 200 to polski projekt, z polskiej fabryki - pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki Newag, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 maszyn tego typu. Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto. Z końcem października do PKP Intercity powinny trafić kolejne dwie lokomotywy z tego kontraktu. Pozostałe będą dostarczone w listopadzie i grudniu. Pojazdy otrzymały oznaczenie serii EU200.

Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach – podkreśla Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Wszystkie lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, który znacznie zwiększa standardy bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przekłada się na ich efektywniejszą eksploatację.

Z informacji PKP Intercity wynika, że pojazdy uzyskają także dopuszczenie do eksploatacji na zagranicznych szlakach. W pierwszej kolejności producent zapewni możliwość poruszania się Griffinów po sieci kolejowej w Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii i Węgier. Dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu we wszystkich wymienionych państwach ma zostać dostarczona w czwartym kwartale 2026 r.

Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina. Cieszymy się, że trafiają do nas sprawdzone konstrukcje - mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Prezes Zarządu PKP Intercity tłumaczy, że platforma lokomotyw Griffin to efekt kilkunastu lat pracy polskich inżynierów, a dziś do eksploatacji wdrażamy pojazdy, które mają już za sobą wieloletni okres testów, badań i rozwoju.

Robimy wszystko, aby być jak najbardziej konkurencyjni, dlatego nie możemy sobie pozwolić na zakup prototypów – twierdzi Janusz Malinowski.

Więcej wiadomości na temat PKP Intercity można przeczytać poniżej:

Nowe kontrakty z doświadczonymi producentami

PKP Intercity w 2024 r. podpisało umowy na cztery ważne projekty taborowe, w tym dwa z firmą Newag. Na początku roku przewoźnik zawarł kontrakt z nowosądeckim producentem na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto.

Następnie została podpisana umowa na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Pozyskanie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Zgodnie z zamówieniem wykonawca zagwarantował utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone z udziałem pracowników przewoźnika. Wartość umowy to 3,3 mld zł brutto.

Pozostałe z czterech kontraktów to zamówienia na wagony. Wiosną PKP Intercity podpisało zamówienie na wielofunkcyjne wagony COMBO. W ramach naprawy okresowej wraz z modernizacją 50 wagonów typu 112A zostanie przekształconych w te uniwersalne pojazdy. Wykonawcą kontraktu jest H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, a jego wartość to 461 mln zł brutto.

REKLAMA

W wakacje PKP Intercity i H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych podpisały kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów. Zamówienie to może zostać powiększone w ramach prawa opcji łącznie o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu bez prawa opcji wynosi blisko 4,2 mld zł brutto. Wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie i będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Na ich pokładzie pasażerowie będą podróżować już w 2026 r.

Obecnie PKP Intercity realizuje umowy taborowe o wartości blisko 15 mld zł zakontraktowanych w polskim przemyśle. Zamówienia te są realizowane przez podmioty takie jak m.in. FPS, REMTRAK, PESA, posiadające doświadczenie w produkcji nowych i modernizacji istniejących wagonów czy Newag oferujący sprawdzone lokomotywy elektryczne.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA