REKLAMA

Nowe szybkie połączenie PKP IC. Zostaw auto w garażu, z tym pociągiem nie masz szans

Od połowy grudnia będzie dostępny nowy rozkład jazdy PKP Intercity na sezon 2024/2025. Podróżni będą mieli do dyspozycji 505 połączeń. Skróci się czas przejazdu na wielu popularnych trasach, a pendolino pojadą w nowej relacji ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Będą też nowe połączenia do Czech z Trójmiasta, Poznania, Wrocławia oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic i Wrocławia. Do tego wisienka na torcie: połączenie Wrocław-Warszawa z rekordowo krótkim czasem przejazdu. To kolejny taki prezent dla pasażerów po pociągu ze stolicy do Białegostoku.

Nowe szybkie połączenie PKP IC. Zostaw auto w garażu, z tym pociągiem nie masz szans
REKLAMA

PKP Intercity informuje, że w rozkładzie jazdy na sezon 2024/2025 podróżni będą mieli do dyspozycji aż o 51 połączeń więcej niż w ubiegłym roku: 471 całorocznych i 34 sezonowych. Na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach co 1 godz. pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co 2 godz. z Poznania do Krakowa oraz co 2 godz. pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co 1 godz.

REKLAMA

Oferujemy podróżnym rekordowe czasy przejazdów, a rozkład jazdy staje się bardziej przewidywalny i korzystniejszy dla pasażera. Do tego inwestujemy w infrastrukturę i tabor. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów za prawie 10 mld zł, to pierwsze takie pojazdy w historii PKP Intercity. Zwiększamy dostępność transportu kolejowego dla Polaków - mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Rekordowe czasy przejazdów i rozszerzenie siatki połączeń

Z informacji przekazanej przez przewoźnika wynika, że od grudnia pociągi PKP Intercity będą miały krótsze czasy przejazdów. Podróżni dotrą szybciej ze stolicy do Szczecina (4 godz. 18 minut), do Białegostoku (1 godz. 30 minut) czy Łodzi Fabrycznej (1 godz. 7 minut).

Atrakcyjny czas przejazdu zostanie zapewniony dla pociągów kursujących z oraz na południe kraju. Z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w nieco ponad 2 godz. O ponad 60 min. skróci się podróż do Zamościa, do którego z Krakowa dojedziemy w niecałe 4 godz. (wcześniej 5 godz. 9 minut). Mieszkańcy Wrocławia dotrą na pokładzie pociągów PKP Intercity o 20 min. szybciej do Gdańska (4 godz. 17 minut).

Słowem kluczem jest tu słowo na literę e – czyli efektywność. Połączenia kolejowe mają być efektywne, nasze działania w zakresie poprawy dostępności transportu kolejowego mają być efektywne i to właśnie udowadniamy, wprowadzając cykliczny rozkład jazdy, bo pasażer jest w centrum naszej uwagi i musi widzieć realne korzyści - wskazuje wiceminister Piotr Malepszak.

Nowością w ofercie krajowej będzie rozszerzenie siatki połączeń pociągów EIP. Od połowy grudnia będą one kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8.00 i pokona tę trasę w 4 godz. 18 minut. Powrotne Pendolino do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20.00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa.

Naszym celem jest jak najlepsze połączenie tych miast, które są najbardziej oddalone od stolicy. Przez ostatnie lata połączenia kolejowe Szczecin – Warszawa były bardzo nieatrakcyjne, pociągi potrafiły jechać nawet 7 godzin. To nad czym pracujemy to skrócenie czasu jazdy, poprawa komfortu i zwiększenie częstotliwości - zauważa wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Nowości w kolejowych połączeniach międzynarodowych i krajowych

Narodowy przewoźnik podaje, że w rozkładzie jazdy pojawią się cztery nowe połączenia do Czech. Pociągi IC Baltic Express będą zatrzymywać się nie tylko w największych polskich miastach: Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu czy Wrocławiu, ale także w mniejszych ośrodkach, m.in. w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymają się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Po stronie czeskiej w drodze do Pragi będziemy mogli wysiąść i wsiąść m.in. w Pardubicach. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą.

Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również kolejna para pociągów IC Galicja, które pojadą z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 godz. z Krakowa, Katowic i Wrocławia do stolicy Niemiec - zapewnia PKP Intercity.

W nowym rozkładzie jazdy znajdzie się atrakcyjne połączenie Warszawy z Wrocławiem EIC Ślęża z rekordowym czasem przejazdu 3 godz. 33 min. Średni czas dojazdu samochodem: 3 godz. 45 minut, ale do centrum w tyle na pewno nie dotrzecie. Z Warszawy na Dolny Śląsk dojedziemy również pociągiem IC Konopnicka (rel. Warszawa – Wrocław), a także składem IC Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie. W weekendy podróżni będą mogli skorzystać z pociągu IC Beskidy relacji Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko. W województwie małopolskim pociąg ten zatrzyma się na stacji Zator Park Rozrywki. Jest to nowe miejsce zatrzymania pociągów PKP Intercity. To tylko część z nowych propozycji.

Więcej wiadomości na temat PKP Intercity można przeczytać poniżej:

Zmodernizowane wagony i przetarg na elektryczne piętrusy

PKP Intercity wskazuje, że w rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).

Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC. Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki m.in. klimatyzację czy urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami - twierdzi narodowy przewoźnik.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego obejmuje główną stację oraz linie kolejowe nr 1 na odcinku Będzin – Katowice, 138 na odcinku Katowice – Katowice Szopienice Południowe oraz 139 na odcinkach Katowice – Katowice Ligota oraz Tychy – Goczałkowice.

W związku z tym, w zależności od postępu robót budowlanych, w poszczególnych okresach roku niektóre pociągi mogą pojechać zmienionymi trasami, mieć wydłużony czas przejazdu lub wprowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje są na bieżąco przekazywane między innymi na stronie inwestycji slaskienatorach.pl, na Portalu Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników.

Modernizacja będzie również kontynuowana na innych liniach kolejowych m.in. w Ełku, Słupsku, Poznaniu czy woj. świętokrzyskim i małopolskim - informuje narodowy przewoźnik.

PKP Intercity ogłosiło pierwszy w swojej historii przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów elektrycznych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów o wartości ok. 9,9 mld zł brutto w opcji podstawowej z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to około 16,9 mld zł.

Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Wśród założeń wstępnych dla nowych pociągów do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami znalazła się m.in. prędkość minimalna 200 km/h. Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając możliwość podróży minimum 500 pasażerom - podaje PKP Intercity.

REKLAMA

Narodowy przewoźnik zapewnia, że wagony będą wyposażone w wygodne, wysuwane fotele, z indywidualnymi stolikami oraz oświetleniem. Będzie WiFi, klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Będzie również przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże.

PKP Intercity planuje też ogłoszenie przetargu na zakup pociągów dużych prędkości, poruszających się z prędkością min. 250 km/h.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA