Spółka PKP Intercity podpisała z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów z możliwością dokupienia kolejnych 150, co będzie kosztowało nawet 6,3 mld zł. Na razie pokazano tylko niezbyt realistyczne wizualizacje nowych wagonów, ale mają być one wręcz luksusowe. Problem Intercity nie polega jednak na zbyt niskim standardzie obecnych wagonów, lecz na tym, że jest ich o wiele za mało.
PKP Intercity i Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w środę podpisały kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów, a zamówienie może zostać powiększone o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu bez rozszerzenia wynosi blisko 4 mld 239 mln zł. Jeśli spółka kolejowa postanowi kupić 450 wagonów, to za cały kontrakt zapłaci 6 mld 358 mln zł. Pierwsze wagony do służby mają wejść w 2026 r.
Nowe wagony PKP Intercity
Nowe wagony będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h w składach pociągów Express InterCity i Intercity. Spółka podkreśla, że wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie. Jak wyjaśnia, we wnętrzach zostanie zastosowana nowa kolorystyka oraz pojawią się nowe elementy wyposażenia takie jak ładowarki indukcyjne, czy oświetlenie dekoracyjne, przez co wnętrza mają zyskać bardziej przytulny i nastrojowy klimat, podkreślony elementami zabudowy w kolorze drewna.
Priorytetem PKP Intercity jest zwiększenie liczby miejsc dla naszych pasażerów. Realizacja zamówienia na nawet 450 wagonów zapewni niezbędny tabor do obsługi rosnącej liczby podróżnych. Wagony zapewnią pasażerom nowy standard podróży, będą wygodniejsze niż te, których dotychczas używaliśmy. Kupujemy je także z myślą o otwarciu krajowego rynku kolejowego na konkurencję – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Spółka kolejowa zapewnia, że wnętrze nowych wagonów będzie zróżnicowane, czyli pasażerowie będą mieli do dyspozycji zarówno przedziały, przestrzeń bez przedziałów z fotelami w układzie lotniczym, jak i fotele ze stolikami. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a będą także wagony rowerowe, restauracyjne oraz z miejscami do leżenia i sypialne.
Jak przystało na wagony tej klasy, wszystkie będą klimatyzowane, a także będzie w nich bezprzewodowy internet oraz system indywidualnego oświetlenia. Przy fotelach zostaną zainstalowane gniazdka elektryczne i porty USB, a pod fotelami będzie dodatkowa przestrzeń na bagaż. We wnętrzach będzie dynamiczny system informacji dla pasażerów na tablicach świetlnych, a wagony będą wyposażone w monitoring z możliwością zdalnej transmisji danych.
Przestrzeń dla dzieci
Takie wagony to nowość na polskich torach. Ich innowacyjny design, będzie wyróżniał się pośród reszty poruszających się składów. Z niecierpliwością czekamy na ich produkcję, żeby jak najszybciej mogły cieszyć oko naszych pasażerów. Naszym wspólnym celem, jaki obraliśmy to nowa jakości na torach – mówi Grzegorz Kucia, prezes spółki H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
O ile klimatyzacja czy porty USB nie robią dziś większego wrażenia, to dla wielu pasażerów rewelacją będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi. Spółki obiecują, że będzie to połączenie części pasażerskiej z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z małymi pasażerami.
Więcej wiadomości o inwestycjach PKP Intercity
Nowe wagony będą dostosowane do jazdy z prędkością minimalną 200 km/h w ruchu krajowym i międzynarodowym. W planie jest także możliwość wjeżdżania nimi do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Docelowo mają obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
Trzeba przyznać, że opisy oraz wizualizacje nowych wagonów PKP Intercity wyglądają niezwykle imponująco, ale w komunikacie spółki najważniejszą zapowiedzią jest zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów. To właśnie dramatycznie mała dostępność biletów na najpopularniejszych trasach nie tylko w okresach szczytowego ruchu jest największym problemem PKP Intercity. Z pewnością nie jest nim obecny standard wagonów, które zapewniają bardzo cichą i komfortową podróż.