PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Za realizację zamówienia o łącznej kwocie 3 364 819 857,00 zł brutto odpowiadać będzie Newag S.A., który jako jedyny złożył ofertę w postępowaniu. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.
PKP Intercity chce do 2030 r. wydać 3,4 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. Dzięki temu narodowy przewoźnik będzie mógł zaoferować nie tylko więcej pociągów, ale również wyższe standardy podróży. Celem jest nie tylko większe zorientowanie na środowisko, ale przede wszystkim skrócenie czasu podróży, bo składy mają poruszać się z prędkością nawet 250 km/h.
Rozstrzygnięcie przetargu na 35 nowych zespołów trakcyjnych
Spółka pod koniec 2023 r. ogłosiła przetarg na zakup 35 pociągów hybrydowych, które będą przejeżdżać przez odcinki pozbawione sieci trakcyjnej. Wtedy Tomasz Gontarz, wiceszef PKP Intercity informował, że mają wszelkie zgody, aby ten przetarg ogłosić.
Dowiadujemy się, że przewoźnik właśnie rozstrzygnął ten przetarg i realizacją zamówienia zajmie się spółka Newag S.A., która przedstawiła ofertę opiewającą na kwotę 3 364 819 857,00 zł brutto. PKP Intercity na ten projekt przeznaczyło 3 367 324 506,00 zł brutto.
Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju PKP Intercity chcemy powiększać nasz tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Na ten moment spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
Malinowski zapewnia, że rozstrzygnięty przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych pozwoli zapewnić nie tylko komfort pasażerom, lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce. To pierwsze takie pojazdy w PKP Intercity.
Więcej wiadomości na temat PKP Intercity można przeczytać poniżej:
Wagony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią miejsce dla 178 osób (154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.
Sprawne rozstrzygnięcie tego zamówienia z pewnością pozwoli na podniesienie standardu oferty PKP Intercity oraz poprawę efektywności eksploatowanego taboru, szczególnie w kontekście obsługi linii niezelektryfikowanych. Niemniej projekt nie został odpowiednio przygotowany pod kątem utrzymania – komentuje Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
Składy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity, co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Będą one wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS oraz silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.
Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników - podaje przewoźnik.