Badania No Fluff Job pokazują, że jedynie 27 proc. Polaków zarabia odpowiednio do swoich umiejętności. Trudno się dziwić, że aż 37 proc. planuje w tym roku zmienić pracę. Nowego pracodawcy szukają za pośrednictwem portali rekrutacyjnych oraz z polecenia znajomych. Są też tacy, którzy próbują to robić za pośrednictwem mediów społecznościowych, ale tylko 13 proc. z nich przyznaje, że w ten sposób znajduje zatrudnienie.
No Fluff Jobs opublikował raport o rynku pracy w Polsce. i wynika z niego, że jedynie 27 proc. polskich pracowników i pracowniczek uważa, że w obecnym miejscu pracy otrzymuje wynagrodzenie adekwatne do ich umiejętności. 58 proc. uważa, że nie zarabia odpowiednio do kwalifikacji. Do tego – 23 proc. udało się w ciągu ostatniego roku wynegocjować podwyżkę, 26 proc. walczyło o podwyższenie pensji, ale bez sukcesu.
Pracownicy nie są zadowoleni z wynagrodzeń
Mimo że tak wiele osób jest niezadowolonych z obecnego wynagrodzenia, to 54 proc. z nich nie ma na razie zamiaru zmieniać pracy. Kolejne 37 proc. planuje taką zmianę jeszcze w tym roku, a niemal co 10. osoba wciąż się waha. Możliwości utraty zatrudnienia boi się mniej niż ¼ badanych, a 62 proc. nie widzi powodu do takich obaw.
Liczba ofert zatrudnienia adresowanych do pracowników i pracowniczek w drugim kwartale roku spadła o prawie 28 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału. Jednak, patrząc w dłuższej perspektywie, widać, że rynek jest bardzo zmienny, a liczba ogłoszeń o pracy układa się w kształt sinusoidy – mówi Tomasz Bujok, CEO w No Fluff Jobs.
Ekspert zauważa, że dane GUS prognozują odbicie jesienią, a patrząc całorocznie, potwierdzają, że zatrudnień w tym roku powinno być czterokrotnie więcej niż zwolnień.
Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:
Gdzie Polacy najczęściej szukają pracy?
Eksperci twierdzą, że prawie ⅔ aktywnych zawodowo Polaków i Polek podczas poszukiwań pracy korzysta z portali z ogłoszeniami, a 51 proc. przyznaje, że faktycznie w ten sposób znalazło zatrudnienie.
Równie skuteczne wydają się polecenia od znajomych. Z tej formy poszukiwania pracy korzysta 49 proc., a skuteczność tego kanału jest również wysoka, bo na poziomie 48 proc. - komentuje Tomasz Bujok.
Uważa on, że natomiast najmniej skuteczne okazuje się szukanie zatrudnienia za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. na LindedIn. Z tej formy poszukiwań korzysta co czwarta badana osoba, jednak skuteczna okazała się ona tylko w przypadku 13 proc.
Raport powstał na podstawie badania DIY wykonanego na platformie Omnisurv by IQS w dniach 08-11.08.2024 r. na reprezentatywnej próbie osób aktywnych zawodowo w wieku od 18 do 64 lat.