Odczucia co do posiadania pieniędzy są różne. Pieniądze przeważnie kojarzą nam się z pozytywnymi emocjami i blisko połowie z nas dają poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie 44 proc. badanych, myśląc o nich, odczuwa niepokój o przyszłość. Badanie wskazuje, że pieniądze bardzo rzadko są powodem kłótni w związkach. Co więcej, 10 proc. respondentów ma długi, o których nie wie partner. Kampania #CoZTąKasą – Jak rozmowy o kasie wpływają na nasze relacje? Jest wspólną inicjatywą Sukcesu Pisanego Szminką oraz Banku BNP Paribas.
Badanie #CoZTąKasą – Jak rozmowy o kasie wpływają na relacje? To wspólna inicjatywa Sukcesu Pisanego Szminką i Banku BNP Paribas. Celem projektu społecznego jest edukacja na temat wyzwań pojawiających się w kontekście zarządzania finansami w związkach. W ramach akcji powstaną dedykowane podcasty, artykuły eksperckie oraz materiały w mediach społecznościowych z praktycznymi poradami, z których może skorzystać każdy.
Większość Polaków ma konkretne odczucia co do pieniędzy
Pieniądze to dla nas zakupy, wydatki, opłaty i rachunki – wskazuje tak blisko jedna piąta respondentów. Z kolei niemal co dziesiąty badany jako pierwsze skojarzenie z pieniędzmi podaje dobrobyt. Pieniądze kojarzą nam się również z pozytywnymi emocjami:
- radością i zadowoleniem (27 proc.),
- spokojem (11 proc.),
- szczęściem (10 proc.).
Aż 48 proc. badanych deklaruje, że pieniądze zdecydowanie dają im poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie aż 44 proc. ankietowanych, myśląc o pieniądzach, odczuwa niepokój o przyszłość.
Ponad połowa osób uczestniczących w badaniu przyznaje, że zdarzyło im się w przeszłości pokłócić z partnerem z powodu pieniędzy, a co dziesiąty ankietowany przyznaje, że w przeszłości zdarzyło się zakończyć związek partnerski przez konflikt, którego powodem były pieniądze. 55 proc. badanych deklaruje, że w obecnym związku pieniądze są powodem kłótni bardzo rzadko lub nigdy, a 20 proc. wskazuje, że rzadko.
Pieniądze bywają ogromną próbą naszych relacji, nie tylko romantycznych, lecz także przyjacielskich i rodzinnych. Wyniki badania towarzyszącego kampanii #CoZTąKasą wskazują, że przez konflikt, którego powodem były pieniądze, co piąty ankietowany zakończył przyjaźń, natomiast co czwarty stracił kontakt z członkiem rodziny – dodaje Olga Kozierowska, prezeska Sukcesu Pisanego Szminką.
Więcej informacji na temat finansów można przeczytać poniżej:
Czy pieniądze to nadal temat tabu i powód do frustracji?
Co drugi respondent jest zdania, że dysproporcja zarobków w związku może być powodem frustracji i obniżenia satysfakcji z relacji. Zwykle nie są one jednak w związkach tematem tabu. Ośmiu na dziesięciu badanych deklaruje, że zna zarobki partnera. Jednocześnie co czwarty ankietowany przyznaje, że ma wydatki, których nie zna partner. Co dziesiąty respondent posiada długi, o których nie wie partner.
Finanse w związkach to niejednokrotnie trudne zagadnienie. Dysproporcja zarobków może być sporą przeszkodą na drodze do wypracowania rozwiązań odpowiadających obu stronom. Okazuje się, że nie zawsze dzielimy się wszystkimi swoimi wydatkami i zaległościami finansowymi z partnerem czy partnerką, co może być powodem późniejszych nieporozumień – mówi Izabela Tworzydło, Dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Banku BNP Paribas.
Bank BNP Paribas działa tak, by doprowadzić do pozytywnych przemian poprzez szereg aktywności w kwestii edukacji finansowej społeczeństwa. Dlatego w ramach kampanii #CoZTąKasą, razem z Sukcesem Pisanym Szminką, chcą uczyć, w jaki sposób rozmawiać w związku o pieniądzach tak, aby ten temat nie budził skrajnych emocji.
Wierzymy, że kampania ta pomoże wspólnie i odpowiedzialnie planować naszą finansową przyszłość – dodaje Izabela Tworzydło.
Ponad ⅓ badanych jest zdania, że partner pozostający w domu, np. z powodu opieki nad dzieckiem, powinien otrzymywać stałe wynagrodzenie od pracującego partnera. Co dziesiąta osoba uczestnicząca w badaniu deklaruje, że wraz ze wzrostem zarobków wzrasta jego poczucie zaniedbania obowiązków domowych. Aż jedna trzecia ankietowanych przyznaje, że wraz ze wzrostem wynagrodzenia rośnie czas, który poświęcają pracy zarobkowej.
Aż 86 proc. ankietowanych uważa, że wszelkie wydatki domowe powinny być ponoszone wspólnie przez partnerów. Jednocześnie jedynie 30 proc. badanych deklaruje, że rachunki i wspólne wydatki opłacane są w ich związku po połowie, a blisko 24 proc. respondentów reguluje je proporcjonalnie do zarobków. Ponad połowa osób uczestniczących w ankiecie nie ma wspólnego konta z partnerem, 27 proc. jedynie wspólne konto, a 11 proc. zarówno konto wspólne, jak i własne.
Badanie na zlecenie Sukcesu Pisanego Szminką przeprowadziła agencja badawcza Quantify na reprezentatywnej próbie 1000 Polek i Polaków w sierpniu 2023 r.